به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، داریوش پاک بین در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: طرح توزیع سهام عدالت کارگران ساختمانی در سال گذشته آغاز شده است و حدود ۲،۸ میلیون نفر از ۳،۸ میلیون نفر ثبت نام شده پالایش اطلاعات شده اند.

وی گفت: حدود یک میلیون نفر با ۶ مرحله قبلی هموپوشانی داشتند و به دلیل تکرار ثبت نام حذف شده اند.

پاک بین افزود: فرم اطلاعات این افراد در شرکت های سهام عدالت استانی و شهرستان ارسال شده است و فقط در شهر تهران حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر از ثبت نام شدگان برای تکمیل مدارک مراجعه نکرده اند که اخیراً اعلام شده است باید مراجعه و تکمیل کنند.

پاک بین گفت: این مهلت فقط برای آن است که کارگران ساختمانی که قبلاً نام نویسی و کد رهگیری دریافت کرده اند و آنهایی که ثبت نام نکرده اند، مراجعه نکنند.

مدیر عامل اتحادیه کشور تعاونی های سهام عدالت کشور پیش از این هم گفته است: تاکنون ۴۵ میلیون نفر سهام عدالت گرفته اند که ارزش آن به بیش از یکصد هزار میلیارد تومان می رسد و سهام عدالت هر فرد ۲.۶ میلیون تومان می ارزد.

بحث ورود سهام عدالت به بورس یا فرابورس در ماه های اخیر به طور جدی مطرح شده است اما راهکارهای تحقق اهداف طرح توزیع سهام عدالت مبنی بر توانمندی سازی مردم در اولویت بررسی است و نباید شرایطی فراهم شود که عده ای با دلالی و فریب صاحبان سهام آن را ارزان خریداری کنند بلکه باید به جایگاه واقعی خود برسد.

ورود سهام عدالت به بازار بورس اولویت نخست نیست بلکه تحقق اهداف اصلی آن یعنی گسترش اشتغال توسعه استانی و توسعه اقتصادی خانوارها در اولویت اول قرار دارد.

سهام عدالت به صورت یک سبد سهام است وهیچ فرقی میان سبدهای سهام وجو ندارد چون به صورت مشاع است و ارزش سهامی که در دوره جدید به کارگران داده می شود مانند سهام افرادی است که در مرحله نخست گرفته اند.

در اجرای طرح توزیع سهام عدالت در سال های ۸۵ و ۸۶ سود سهام توزیع و در ادامه با موصبه مجلس قرار شد سود این سهام برای اقساط سهام اختصاص یابد تا زودتر قیمت این سهام تسویه شود.

سهام عدالت هنوز وارد فرابورس نشده است و هر گونه خرید و فروش آن غیر قانونی و ممنوع است.

هیچ شرکت تعاونی سهام عدالت خرید و فروش سهام عدالت ندارد و برای افرادی که با روش های غیرقانونی این سهام را خرید و فروش کنند انتقال سهام صورت نخواهد گرفت و موجب لغو امتیاز سهام عدالت افراد می شود و سهامداران عدالت هوشیاری خود را حفظ کنند.

سهام عدالت تاکنون در اولویت متعدد از جمله قشرهای آسیب پذیر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و همچنین ساکنان مناطق روستایی و کارگران ساختمانی و کارمندان توزیع شده است.

این طرح ابتدا شامل هفت دهک جمعیتی معادل ۴۵ میلیون نفر می شد که افزایش یافت و هم اکنون طرح توزیع سهام عدالت کارگران ساختمانی در حال اجراست.

از بیش از ۶۳ شرکتی که سهام آنها برای طرح سهام عدالت واگذار شده است ۳۴ شرکت در بورس حضور دارد و از بهترین های بنگاههای اقتصادی محسوب می شود که هلدینگ خلیج فارس یکی از این شرکتهاست.

ارزش این سهام متناسب با رشد شاخص های بورس افزایش می یابد و اقساط آنها از طریق سود سهام پرداخت می شود.

تاکنون بخشی از قیمت سهام از این طریق پرداخت شده است و پس از تکمیل طرح در خصوص حضور این سهام در بورس یا فرابورس و خرید و فروش آن تصمیم گیری خواهد شد.