به گزارش پارس به نقل از فارس، بدین ترتیب شاخص کل در پایان دادو ستد های این هفته حدود هزار و ۸۰۰ واحد افزایش یافت و در آستانه ورود به کانال ۶۱ هزار واحدی قرار گرفت. این در حالی است که برمبنای شاخص، بازده بازار سهام از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۶۰ درصد بوده که این میزان بازدهی در مقایسه با سایر بازارهای موازی یک رکورد محسوب می شود، زیرا با توجه به رکود بازار های مسکن، خودرو و همچنین روند نزولی قیمت سکه و ارز در هفته های اخیر هیچ بازاری در سال جاری نه تنها چنین بازدهی نداشته بلکه برخی از آنها زیانده نیز بوده اند.

نکته جالب توجه اینکه خوشبینی فعالان بورس به آینده بازار سهام عمدتا ناشی از بهبود نسبی تنش های سیاسی چه در حوزه تحولات سوریه و چه در حوزه تعاملات بین المللی کشور است که نمود عینی آن به نتیجه رسیدن برخی تلاشها در جهت لغو برخی تحریم ها ی کشور و همچنین اخبار مثبت در مورد سفر رئیس جمهور به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است و به نظر می رسد سایه خوشبینی این وضعیت حداقل تا دو سه هفته آینده بالای سر بازار سهام باشد و شاخص کل را حداقل تا محدوده ۷۰ هزار واحد همراهی کند.

در همین حال آنچه که دغدغه فعالان بازار سهام است شناسایی گروه یا صنعت پیشرو بازار در هفته های پیش رو است که البته با توجه به معاملات روز های اخیر بازار سهام تا حدودی قابل شناسایی است. در حال حاضر گروه بانکها و موسسات مالی و اعتباری، صنایع استخراج نفت و گاز، دارویی ها، محصولات شیمیایی و تا حدودی خودرویی ها از اقبال بیشتری در بین سهام داران برخوردارند و به نظر می رسد در هفته های پیش رو برخی پیمانکاری ها و همچنین برخی صنایع فلزی نیز به این جرگه افزوده شوند، البته این پیش بینی با فرض عدم تغییر اساسی در شرایط موجود سیاسی و اقتصادی فعلی است. در هفته گذشته نیز بازار سهام در حدود ۳ درصد بازدهی داشت که بیشترین بازدهی در هفته گذشته نیز مربوط به گروه بانک ها، خودرویی ها و دارویی ها و برخی شرکت های گروه نفت و پتروشیمی بود.

آنچه که دربررسی معاملات هفته گذشته خودنمایی می کند افزایش تقاضا در بازار سهام در آخرین روز های شهریور است، زیرا با توجه به اینکه سال مالی بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری در پایان شهریور ماه هر سال (۳۱ شهریور ماه) به پایان می رسد از این رو انتظار افزایش عرضه سهام از سوی این شرکت ها، به طور طبیعی باید بازار سهام را تا حدودی بامکث یا حتی افت همراه کند اما در شرایط فعلی خوشبینی چنان در بازار سهام چنبره زده که در چنین روز هایی شاخص کل بیش از ۹۰۰ واحد رشد می کند و در آستانه رکورد شکنی قرار می گیرد. .

در همین حال ارزش کل معاملات سهام نیز در هفته گذشته حدود ۸۰۹ میلیارد تومان بود که حدود ۱۰ درصد نسبت به هفته ماقیل آن افزایش داشت و تعداد خریداران نیز در هفته گذشته با ۱۸ درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل آن به حدود ۸۱ هزار نفر رسید.