به گزارش پارس به نقل از خراسان، میلیون ها ایرانی عاشق اسلام و ایران از صبح روز بیست و چهارم خردادماه ۹۲ تا شامگاه این روز به یادماندنی بار دیگر قدرت و عظمت این ملت را به رخ جهانیان کشاندند. در حالی که طبق اعلام وزارت کشور انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا رسما از ساعت ۸ صبح آغاز می شد مشاهدات خبرنگاران خراسان از شهرهای مختلف به ویژه از سطح شهر تهران حاکی از این بود که برخی از شهروندان وظیفه شناس از دقایقی قبل از باز شدن شعب اخذ رای در این محل ها حاضر شده بودند؛ با شروع ساعت رای گیری و به ویژه از زمان اخذ رای حضور مردم در شعب بیشتر شد و تا ساعت ۹ صبح در بیشتر محلهای معروف اخذ رای در تهران صفهایی از مردم تشکیل گردید.

*در حالی که ظهر روز گذشته از گرمترین ساعات بهار امسال تهران به شمار می رفت تعداد زیادی از مردم با حضور در شعبه اخذ رای حسینیه ارشاد ساعتی را در صف ماندند تا رای خود را به صندوق بیندازند ؛ حتی ایجاد شعبه و صندوق جدید رای گیری در حیاط حسینیه نیز نتوانست صف طولانی رای دهندگان را کاهش دهد این در حالی است که در انتخابات مجلس نهم صف رای دهندگان به مراتب کمتر از روز گذشته بود. بر اساس همین گزارش بیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جماران نیز از همان ابتدای صبح شاهد حضور شایسته مردم برای دادن آرای خود بود که پس از اخذ رای از آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امکان حضور در حسینیه را یافتند.

عفت مرعشی همسر و فاطمه هاشمی دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی وی را برای انداختن رای همراهی می کردند و حسن خمینی نیز با پسرش سید احمد خمینی که هنوز به سن رای دادن نرسیده بود در جماران حاضر شد. وی در جمع خبرنگاران در مورد توصیه به کاندیداها با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب، اظهار داشت: انشاءالله همه کاندیداها به توصیه های ایشان عمل کنند. سید محمد خاتمی نیز در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت. خاتمی پس از انداختن رای خود در صندوق ۱۷۴، در پاسخ به سوال خراسان درمورد توصیه اش به کاندیداها در صورت پیروزی یا شکست در این انتخابات خاطر نشان کرد: ان شاءالله کاندیداها چه پیروز شوند و چه شکست بخورند در خدمت اسلام، انقلاب و پیشرفت کشور باشند.

*شعبه های محلی و فرعی نیز روز گذشته شاهد حضور پرشمار مردم به نسبت گذشته بودند و کسانی که وقت حضور در شعب متراکم را نداشتند با دادن رای در این محلها، به صندوقها نیز رونقی داده بودند.

*حضور نسل سوم و چهارم انقلاب از دختر و پسر و با ظاهر و لباسهایی متنوع از جمله نکات جالب انتخابات روز گذشته بود.

*نشان دادن انگشت جوهری شده رای دهندگان به عکاسها و تصویربرداران از جمله صحنه های جالبی بود که روز گذشته بارها تکرار شد.

*تعداد زیادی از خبرنگاران عکاسان و تصویربرداران خارجی مقیم تهران یا کسانی که برای پوشش انتخابات ما به کشور آمده بودند نیز به ویژه در حسینیه ارشاد به چشم می خوردند که خود نشان از اهمیت ویژه انتخابات ایران برای رسانه های بین المللی و منطقه ای داشت.

*گفت و گوهای مردم در صف انتظار و تنوع سلیقه ها و نامزدهای مطلوب هرکدام نشان از رقابتی واقعی و حساسیت این انتخابات داشت به گونه ای که کمتر کسی می توانست نتیجه را پیش بینی کند.

*حضور پیرزن ها، پیرمردها و زنانی که فرزند در بغل در صف ایستاده بودند نه تنها از نکات جالب روز قبل بود بلکه حسی از افتخار و غرور از وجود چنین مردم مسئولیت شناسی را به انسان منتقل می کرد و به خصوص موجب تعجب خبرنگاران خارجی شده بود. خبرنگار فارس، از آذربایجان شرقی گزارش داد: مردم امروز از اولین ساعات صبح در پای صندوق های رأی همگام با سراسر کشور حاضر شدند و آراء خود را به صندوق ها انداختند. امروز بار دیگر مردم خطه شهید پرور آذربایجان شرقی ثابت کردند که توطئه های دشمنان هیچ گاه در آراء آنها تأثیر ندارد.

آن طور که استاندار آذربایجان شرقی پس از انداختن آراء خود به صندوق گفت: مردم این استان به طور خاص و منسجم آراء خود را از اول صبح به صندوق انداختند و پیش بینی می شود مشارکت بالایی در این استان رقم بخورد.

خبرنگار فارس، از استان اصفهان گزارش داد: مردم نصف جهان امروز در ۲۴ خرداد همگی با حضوری منسجم ضمن تأکید بر وفاداری به آرمان های انقلاب آراء خود را به صندوق های رأی انداختند.

خبرنگار فارس از قم گزارش داد: شعب اخذ رای در شهر مقدس قم از نخستین دقایق آغاز رای گیری، شاهد حضور مردمی بود که مشتاقانه منتظر ادا کردن سهم خود در خلق حماسه سیاسی بودند. خبرنگار فارس از کرمان نیز خبر داد: مردم کرمان از ساعت نخستین انتخابات با نشاط و سرشار از امید در پای صندوق ها حاضر شدند.

گزارشی از حضور پرشور مردم در مشهد در انتخابات
گزارش خبرنگاران خراسان از نقاط مختلف شهر مشهد نیز حکایت از حضور پرشور و گسترده مردم در بیشتر شعب اخذ رأی طی روز و عصر و شب گذشته دارد.

شعبه ۱۶ اخذ رأی هنرستان شهید بهشتی مشهد ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه دیروز مملو از رأی دهندگان بود، به طوری که ۵۰ نفر در صف منتظر رأی دادن بودند.

ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه روز گذشته صف طویلی که در آن بیش از ۱۰۰ نفر حضور داشتند در شعبه ۸۰۱ اخذ رأی واقع در بولوار فرهنگ در انتظار رأی دادن بودند. تا این لحظه حدود هزار و ۵۰۰ تعرفه رأی در این شعبه مصرف شده بود. گزارش خراسان حاکی است، ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه عصر دیروز و در حالی که سه شعبه اخذ رأی در دبستان شهرستانی واقع در بولوار فکوری مستقر شده بود، حداقل ۲۵۰ نفر در صف رأی دادن حضور داشتند و هر لحظه به تعداد آنان اضافه می شد. مسئولان این شعب اعلام کردند که تا این لحظه حدود ۲ هزار تعرفه رأی در هر یک از این سه شعبه مصرف شده است.

نکته ای که بیشتر مسئولان شعب اخذ رأی به آن اشاره می کردند این بود که بیشتر شعب در مشهد از دقایق اولیه آغاز رأی گیری یعنی ساعت ۸ صبح با حضور گسترده مردم مواجه بوده است و حتی در ساعات میانی روز و ظهر نیز همچنان پررنگ و پرشور و با نشاط بوده است. شعبه ۲۸ واقع در دبستان شهید رزاقی نیز در ساعت ۱۸: ۴۰ روز گذشته با حضور پرشور مردم همراه بود به طوری که ازدحام جمعیت، صف را تا بیرون از مدرسه کشانده بود.

شعبه مسجدالرضا (ع) واقع در خیابان رضا هم در ساعت ۱۸: ۵۰ با صف طویلی در حال اخذ رأی از مردم بود. آن طور که مسئولان این شعبه می گفتند، مردم از ساعات اولیه آغاز اخذ رأی حضور پرشور داشتند و صف هایی طولانی در این شعبه تشکیل شد و همین موضوع موجب شد که علاوه بر ۲ صندوق ثابت، ۲ صندوق سیار نیز به مجموعه اضافه شود. ساعت ۱۹ نیز یک صندوق سیار دیگر به مسجدالرضا (ع) منتقل شد تا کار اخذ رأی از مردم با سرعت بیشتری انجام شود.

گزارش خراسان حاکی است شعبه شماره ۸۰۰ واقع در مدرسه سوم شعبان سه راه آب و برق مشهد نیز با سیلی از جمعیت مردم در ساعت ۱۹: ۲۰ در حال اخذ رأی بود. جمعیت انبوه مردم صفی متشکل از حدود ۱۰۰ نفر را تشکیل داده بود. نماینده فرماندار مستقر در این شعبه تعداد تعرفه های مصرف شده تا ساعت ۱۹: ۳۰ دیروز را حدود یک هزار و ۳۰۰ تعرفه عنوان و اعلام کرد که به احتمال زیاد تا پایان زمان رأی گیری تعدادی تعرفه دیگر هم نیاز خواهد شد. دیگر مسئولان این شعبه نیز از همکاری خوب و حضور پرشور مردم گفتند و تأکید کردند که هیچ گونه تخلف و مشکلی تاکنون در شعبه ۸۰۰ رخ نداده است.

شعبه ۶۷۱ دبیرستان شهید هاشمی نژاد شماره ۳ واقع در بولوار هفت تیر نیز با حضور حداکثری مردم در ساعت ۱۹: ۵۰ دیروز همراه بود. تعداد زیاد افراد صفی طولانی را تشکیل داده بود که دور تا دور مدرسه و خارج از آن را شامل می شد. در این شعبه هم بر اساس اعلام مسئولان حدود یک هزار و ۳۰۰ تعرفه مصرف شده بود. نکته قابل توجهی که در برخی شعبه های اخذ رأی توسط مسئولان شعب مورد تأکید قرار می گرفت کمبود نیروی اجرایی بود، طوری که برخی مسئولان شعبه های اخذ رأی تعداد زیاد افراد در صف را به دلیل کمبود نیروی اجرایی و روند کند خدمت رسانی به مردم می دانستند.

دبیرستان سیدرضی نیز که با کد شعبه ۶۷۲ محل اخذ رأی از خانم ها بود در ساعت ۲۰ شب گذشته شاهد حضور گسترده مردم بود، به طوری که این ازدحام جمعیت صفی در حدود ۱۵۰ نفر را تشکیل داده بود. مسئولان این شعبه نیز این حضور گسترده مردم را از ساعات اولیه آغاز انتخابات عنوان و اعلام کردند که تا ساعت ۲۰: ۱۰ روز گذشته حدود یک هزار و ۳۰۰ تعرفه مصرف شده است.

محمدی گلپایگانی: حضور مردم بسیار خوب بوده است
در همین حال حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه" این دوره از انتخابات این ویژگی را دارد که انتخابات سرنوشت ساز و مهم ریاست جمهوری و انتخابات شوراها همزمان برگزار شود" ، افزود: آنچه که من در این دقایق خدمات آقایان برگزارکننده انتخابات دیدم حاکی از تلاش خستگی ناپذیر این جمع بود و چنین جمعی با همه توانشان هرچه داشتند به کار گرفتند تا یک انتخابات سالم برگزار شود و مردم با خیال راحت پای صندوق های رای بروند و به منتخب خود رای دهند. خبرنگار دیگری از وی پرسید" آیا شما با نمایندگان کاندیداها در ستاد انتخابات صحبت کرده اید و آیا آنها مطلب خاصی را مطرح کرده اند؟ " که وی اظهار کرد: من اتفاقا از آنها سوال پرسیدم. آنها از وزیر محترم کشور تشکر کردند و راضی بودند، ضمن اینکه نمایندگان کاندیداها خیلی صمیمی کنار هم نشسته بودند و این موضوع برای من جالب بود.