به گزارش پارس به نقل از ایسنا، موسی الرضا ثروتی اظهار کرد: با توجه به اینکه مقدار زیادی سکه و ارز در دست مردم بوده و اکنون حالت آرامش سیاسی و اقتصادی بعد از انتخابات ایجاد شده، مردم نسبت به فروش سکه و طلا اقدام می کنند که این به کاهش قیمت می انجامد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز و سکه در دست مردم وجود دارد، افزود: پیش از این مردم به خاطر تورم و برای حفظ ارزش پول اقدام به خرید سکه و ارز می کردند و البته برخی هم به دنبال سفته بازی و سود و درآمد بالا بودند و چون نقدینگی در بازار زیاد بود آن را به سمت خرید سکه و ارز پیش می برند اما بعد از انتخابات آرامشی ایجاد شد و طلا و ارز دست مردم به بازار برمی گردد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شرایط بین المللی را از دیگر دلایل کاهش قیمت سکه عنوان و خاطرنشان کرد: آمریکا و اروپا احساس کردند با این انتخابات حرفی برای مقابله با ایران ندارند. در حال حاضر شاهد هستیم که چند بانک و همچنین کشتیرانی از تحریم در آمدند، در ارتباط با صادرات نفت و گاز توفیقاتی به دست آمد و قراردادهایی بسته می شود و با توجه به کمبود نفت، آمریکا به اروپا مجوز داده که از ایران نفت بخرد. در این شرایط وقتی آمریکا می بیند که از لحاظ نظامی نمی تواند با ایران مقابله کند و این برایش هزینه بر است و بهتر است با ایران راه بیاید بنابراین چراغ سبزهایی تحت عنوان مذاکره نشان می دهد.

وی با بیان اینکه برداشتن تحریم ها در برخی بخش ها آرامش نسبی را در کشور ایجاد کرده، تاکید کرد: همین امر باعث شده که مردم طلا و ارز خود را برای فروش به بازار بیاورند و در نتیجه قیمت ها افت کند که البته افت بیشتر قیمت همچنان متصور است.

ثروتی با اشاره به رابطه نوسان قیمت ها با شرایط بین المللی، یادآور شد: مثلا زمانی که اعلام می شود آمریکا می خواهد به سوریه حمله کند قیمت نفت، طلا و ارز بالا می رود اما بعد از اینکه گفته می شود این حمله منتفی شده قیمت ها پایین می آید چرا که این عوامل بر یکدیگر تاثیرگذار هستند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که قیمت طلا، سکه و ارز در روزهای آینده بیش از پیش کاهش یابد.