سرویس اقتصادی - با نزدیک شدن به سخنرانی روحانی و افزایش گمانه زنی ها از امید به آینده سیاسی و اقتصادی کشور، دلار روندی نزولی را در پیش گرفته است. به طوریکه نرخ دلار روز سه شنبه به ۳۰۵۰ تومان نیز رسید. از سوی دیگر چند وقتیست که اتحادیه اروپا با رای دادگاه برخی تحریم ها را نظیر تحریم کشتیرانی و چندین بانک را برداشته است. آمریکا نیز برخی تحریم های کوچک علیه ایران را لغو کرده است. اما این لغو تحریم ها واقعا تاثیرگذار است و آیا نزولی شدن روند دلار پایدار خواهد بود یا موقت؟

به گزارش پارس، یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سخنرانی روحانی در سازمان ملل می تواند نرخ دلار را در بازار کاهش دهد، اظهار داشت: " آقای روحانی باید به کشورهای دیگر بقبولاند که وضع با سابق فرق کرده است. "

مهدی تقوی، کارشناس اقتصاد بین الملل و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، می گوید: " اگر روابط با غرب درست پیش برود و غربی ها نیز واکنش مثبتی به حضور روحانی در سازمان ملل نشان دهند، به طور قطع قیمت دلار کاهش می یابد. "

این کارشناس اقتصادی لغو تحریم های اخیر توسط آمریکا و اروپا را هرچند ناچیز می داند اما معتقد است: " آمریکا با این اقدام پیامی به روحانی داد تا او را برای آغاز هرچه سریعتر مذاکرات تشویق کند. "

تقوی می گوید: " خود آمریکایی ها متوجه این نکته شده اند که با روحانی اوضاع بهتر خواهد شد و اگر وی اقدامی نکند همه چیز به جای اول خود بازخواهد گشت. از سوی دیگر آرام شدن اوضاع منطقه درنتیجه مذاکره دو کشور، به نفع آمریکاست چرا که هزینه های آنها را می تواند کاهش دهد. "

وی همچنین اینگونه بیان می کند: " اگر این دولت بتواند روابط عادی مبنی بر احترام متقابل را بنا سازد، به طور قطع بر اوضاع اقتصادی و روند دلار تاثیرگذار خواهد بود. "

این کارشناس اقتصاد بین الملل نزولی شدن روند دلار درنتیجه سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و مذاکرات راهبردی را تایید می کند و می افزاید: " موقتی یا پایدار بودن روند نزولی دلار مشروط به این است که شوکی ایجاد نشود. "

وی در تشریح این شوک تاریخ را به عقب بر می گرداند و می گوید: " زمانی که محمود احمدی نژاد در حال سخنرانی در سالن سازمان ملل بود، سالن خالی بود و همه رفتند. حتی اگر روحانی بتواند سالن را نیمه پر نگه دارد، اوضاع قطعا فرق خواهد کرد. باید در این اجلاس سالانه نشان داده شود که نماینده ایران یعنی روحانی می خواهد روابط ایران با سایر کشورها عادی شود. "

تقوی تاکید می کند: " اگر این موضوع اتفاق بیفتد، به طور قطع از نظر اقتصادی به نفع ما خواهد بود و از نظر سیاسی نیز هیچ تحمیلی به ما وارد نمی شود و این به نفع مردم خواهد بود؛ چرا که با کاهش قیمت دلار وضع مردم بهتر خواهد شد. "