به گزارش پارس به نقل از مهر، هرچند دولت طرح ۱۰۰ روزه بهبود شرایط اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است اما مطابق با مصوبات قانون بوجه سال جاری، اختیاراتی به دولت به منظور افزایش قیمت گاز طبیعی، CNG و برق به دولت واگذار شده است. از این رو با اضافه شدن بندی به عنوان عوارض به قبوض برق و گاز مشترکان، بار مالی هر یک از این صورتحساب ها برای یک دوره حدود ۳۵ تا ۴۰ روزه به صورت جداگانه دو تا بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش می یابد.

از این رو به ازای مصرف هر کیلووات ساعت برق و یا مصرف هر یک متر مکعب گاز طبیعی توسط مشترکان خانگی و تجاری ۱۰۰ ریال به بار مالی این قبوض افزوده می شود.

مجید بوجارزاده در گفتگو با مهر درباره جزئیات اضافه شدن بند عوارض در قبوض مشترکان خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه ها گفت: براساس قانون بودجه سال جاری، مجلس شورای اسلامی این اختیار را به شرکت ملی گاز ایران واگذار کرده است که از ابتدای تیرماه سال جاری به ازای هر یک متر مکعب گاز مصرفی توسط مشترکان ۱۰ تومان عوارض به بار مالی قبوض مشترکان اضافه کند.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران همچنین از افزایش ۱۰ تومانی هر متر مکعب CNG مورد نیاز خودروهای دوگانه سوز خبر داد و افزود: براساس مفاد قانون بودجه، پیش بینی می شود امسال ۱۶۰ میلیارد متر مکعب گاز توسط کل مشترکان مصرف شود که در این صورت حدود یک زار و ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان عوارض و جدا از قیمت تعیین شده گاز از مشترکان دریافت می شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه مقرر شده این بودجه اضافی که تحت عنوان عوارض از قبوض گاز مشترکان استحصال می شود، صرف توسعه شبکه های گازرسانی به روستاها شود، تاکید کرد: همچنین مطابق با قانون بودجه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این منابع به وزارت آموزش و پرورش به منظور نوسازی سامانه های گرمایشی مدارس اختصاص می یابد.

به گزارش مهر، براساس محاسباتی که انجام شده است، هم اکنون متوسط مصرف یک مشترک کم مصرف گاز خانگی در فصل تابستان بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب است که از این رو به ازای این میزان مصرف گاز باید ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان جدا از قیمت گاز هزینه عوارض پرداخت کند.

از سوی دیگر، پیش بینی می شود همین مشترک چنانچه در فصل زمستان با رعایت الگوهای مصرف حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر مکعب گاز مصرف کند نزدیک به ۴ هزار تومان به بار مالی قبوض این مشترک در فصل زمستان به عنوان عوارض افزوده خواهد شد.

در مجموع پیش بینی ها حاکی از آن است که به طور متوسط بار مالی هر قبض گاز مشترکان حدود ۸ تا ۱۰ هزار تومان در فصول مختلف سال باشد.

همچنین از سال گذشته هزینه آبونمان هم بار دیگر به قبوض گاز اضافه شده است که براساس برآوردهای شرکت گاز، بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان دیگر هم به بار مالی صورتحساب گاز مشترکان اضافه خواهد شد.