پارس: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه، ۱۹ شهریور، از شخصی سخن گفت که مدت هاست در زمینه های مختلف خبرساز بوده است. از تحریم و نفت گرفته تا فیلم معروف مجلس و باشگاه ورزشی راه آهن. وزیر نفت روز سه شنبه ضمن اشاره به این که بابک زنجانی « بیش از دو میلیارد دلار از پول نفت کشور را هنوز برنگردانده» از پیگیری این موضوع توسط دولت خبر داد.

به گزارش پارس ، اما بابک زنجانی کیست؟ بابک زنجانی، ۴۳ ساله، به گفته خودش، مالک و عضو هیئت مدیره ده ها شرکت، بانک، باشگاه ورزشی و… در ایران و نقاط مختلف جهان با بیش از صدها میلیارد تومان سرمایه است.

او به اتهام پول شویی به نفع دولت ایران و نقل و انتقال غیرقانونی پول صادره از فروش نفت به داخل کشور، در لیست تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

زنجانی و تحریم ها
وزارت خزانه داری ایالات متحده روز پنج شنبه، ۲۲ فروردین، بابک زنجانی و شبکه شرکت های تجاری او را به اتهام انتقال میلیاردها دلار از طرف حکومت ایران و نادیده گرفتن تحریم های بین المللی در رابطه با برنامه اتمی تهران در فهرست تحریم ها قرار داد.

این بازرگان ایرانی همچنین از دسامبر سال گذشته میلادی هدف تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفته بود و اتحادیه اروپا از او به عنوان چهره ای « کلیدی» در معاملات نفتی ایران نام می برد.

با این حال بابک زنجانی انجام هر گونه خطایی را در رابطه با تحریم های بین المللی رد کرده بود.

او به خبرنگار رویترز گفته بود: « من ایرانی هستم و از این رو به شکلی اجتناب ناپذیر با شرکت های ایرانی کار می کنم. با وجود این من هیچ کمکی به حکومت ایران نمی کنم. »

زنجانی با این حال تحریم های اتحادیه اروپا علیه خود را امری مثبت ارزیابی کرده و از تاثیرات خوبی که بر کسب و کارش گذاشته است، سخن گفته بود.

زنجانی دلال نفتی یا بی ربط به نفت؟
در حالی که روز ۱۵ اسفند ۹۱ خبرگزاری مهر از قول خسروجردی، ، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، نوشته بود که « اخیرا فروش نفت به یک دلال در خارج کشور مشکلات مضاعفی را به بخش خصوصی معتمد داخلی ایجاد کرده است و فروش نفت به این دلال مشکلات را مضاعف کرده و شرکت ملی نفت و بانک ها به هیچ وجه حاضر به هماهنگی بیشتر با یکدیگر نیستند» .

درحالیکه خسروجردی نامی از دلال یاد شده نبرد، احمد قلعه بانی ۲۲ بهمن ماه در گفت وگو با خبرآن لاین در جواب سوالی درباره این که « گفته می شود شخصی به نام بابک زنجانی نفت ایران را به صورت دلالی در بازار می فروخته » گفته است که « فروش نفت به بابک زنجانی به ما ربطی ندارد» .

در همین زمینه ۲۳ بهمن ماه پایگاه خبری صنایع نفت ایران، طی گزارشی از قول منابع آگاه در وزارت نفت خبر داد که کمیسیون انرژی مجلس رستم قاسمی را به خاطر تحویل نفت به بابک زنجانی به مجلس فراخوانده است.

 

امروز اما بعد از گذشت چندین ماه، در حالی وزیر نفت ایران از دو میلیارد دلاری که، به گفته او، زنجانی هنوز به کشور بازنگردانده است توضیح داده که آقای زنجانی در این خصوص گفته است: « این مبلغ به حساب من واریز شده، اما به دلیل این که آمریکا آن را بلوکه کرده، نمی توانم مبلغ را به خزانه واریز کنم. »

او پیش از این در گفتگو با ایسنا با رد تمام این اتهامات، خود را « یک سرباز بسیجی در جبهه اقتصادی» و « میهن پرست» معرفی کرده بود که « نه در خرید و نه در فروش نفت» ایران نقشی نداشته و تنها پول حاصله از فروش نفت ایران را به داخل کشور منتقل می کرده است.

او البته در جایی دیگر و در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفته است که وی هیچگاه نفت ایران را نفروخته و درصدد فروش سوخت (مازوت) به کشورهایی بوده که مجاز بوده است.

وی با رد اتهام علیه خود در زمینه فروش نفت می گوید: « ما نه در خرید و نه در فروش نفت نقشی نداشته ایم. ما در این عملیات جان خود را کف دستمان گذاشتیم و فکرمی کردیم جایزه هم به ما بدهند. برای فروش بار ۱۲ کشتی نفت ایران کمک کردیم و زمینه آن را فراهم ساختیم، پولش را هم گرفتیم. »

زنجانی و  ماجرای مرتضوی
نام بابک زنجانی، تاجر ایرانی با ماجرایی گره خورده است که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در مجلس علیه برادران لاریجانی مطرح کرد.

بعد از قرار گرفتن نام بابک زنجانی در فهرست تحریم های اروپا، آن طور که گفته می شود، زنجانی تصمیم می گیرد بخشی از سرمایه خود در خارج کشور، معادل ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را با خرید حدود ۱۱۷ شرکت سازمان تأمین اجتماعی، به ایران منتقل کند.

او بعد از یک ماه و نیم، در گفت و گو با بی بی سی فارسی جزئیات بیشتری را درباره نقش فاضل لاریجانی، برادر رؤسای مجلس و قوه قضاییه ایران و سعید مرتضوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی در این پرونده و رابطه خود با حکومت ایران مطرح کرد.

زنجانی می گوید که فاضل لاریجانی برای تسهیل فعالیت های اقتصادی او به طور مستقیم از او درخواستی نداشته است.

 

زنجانی در گفت وگو با ایسنا این موضوع را هم رد کرده و آن را توطئه ای از سوی مرتضوی می داند و می گوید: « آقای مرتضوی یک روز به من زنگ زد و گفت که به تأمین اجتماعی بیایم. او من را در اتاقی نگه داشت و گفت آقای لاریجانی در اتاق بغلی است و با شما کار دارد. گفتم چه کار دارد؟ گفت می خواهد با شما آشنا شود، شاید بتواند در هیأت مدیره این شرکت ها به شما کمک کند. ما نمی دانستیم در آنجا دوربین کار گذاشته اند. من که وارد اتاق لاریجانی شدم مرتضوی رفت بیرون. من که نشستم آقای لاریجانی دو سه کارت به من داد و گفت اگر یک موقع در مشاوره شرکت ها کمک خواستید مجموعه من می تواند به شما کمک کند. همین! بیشتر از این هم نشد، تشکر کردم و گفتم اگر این شرکت ها را گرفتیم به شما هم زنگ می زنیم. بعد ناگهان آقای مرتضوی داخل اتاق شد و گفت چی شد؟ انجام شد. ان شاءالله که کارتان به هم وصل شده است و ما هم از یکدیگر خداحافظی کردیم و فردای آن روز فیلم این ماجرا در مجلس پخش شد و مثل بمب ترکید. »

 

فعالیت های جانبی زنجانی
زنجانی در یکی از مصاحبه هایش، با اشاره به دیگر خدمات « بی چشم داشت» خود به کشور گفته است: « بنده در دوران سربازی راننده رییس بانک مرکزی وقت بودم. در آن زمان هم توانستم به کشورم کمک کنم و روزانه ۲۰ میلیون دلار را می بردم بیرون در بازار می فروختم تا قیمت ارز در بازار نوسان نداشته باشد آن موقع هر دلار ۳۰۰ تومان بود و زمزمه افزایش قیمت آن مطرح بود. »

او همچنین مدیرعامل باشگاه راه آهن است؛ باشگاهی که فصل قبل، شهریار فوتبال ایران، علی دایی وظیفه سرمربی گری تیم فوتبالش را بر عهده داشت.