به گزارش پارس ، حامد سلطانی نژاد در گفت وگو با فارس با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با چهارمین کشور خارجی (KSD کره جنوبی) ، اظهار داشت: تفاهمنامه همکاری CSDI ایران و KSD کرۀ جنوبی حوزه های گسترده ای نظیر آموزش، توسعه نیروی انسانی، مشاوره و تبادل اطلاعات را شامل خواهد شد.

به گفته سلطانی نژاد، شرکت سپرده گذاری مرکزی در صدد است از تجربیات کره جنوبی در زمینه پیوند بازار سرمایه این کشور با هنگ کنگ (Linkage) استفاده کند.

وی ادامه داد: سپرده گذاری مرکزی پیش از این با نهادهای هم طراز خود در کشورهای ترکیه، پاکستان و اندونزی نیز تفاهمنامه هایی امضا کرده بود که عموما برای پیوند این نهادها با سپرده گذاری مرکزی هدف گذاری شده بود.

سلطانی نژاد توضیح داد: از میان روش های تجربه شده اتصال بازارهای سرمایه، ساده ترین و کم هزینه ترین روش، اتصال از طریق نهادهای پس از معاملات (سپرده گذاری ها و نهادهای تسویه و پایاپای) است که وقتی سامانه های این نهادها در کشورهای مختلف باهم لینک شود، به راحتی معاملات سهام و اوراق بهادار هر کشور در کشور دیگر و توسط اتباع کشور دیگر ممکن می شود.

مدیرعامل سمات یادآور شد: امضای تفاهمنامه با نهادهای پس از معاملات کره جنوبی، اندونزی و پاکستان، بخشی از همکاری هایی است که سپرده گذاری مرکزی ایران با کشورهای عضو ACG (مجمع نهادهای ثبتی و تسویه پایاپای آسیا و اقیانوسیه) آغاز کرده است.

به گفتۀ سلطانی نژاد، این تعاملات از یک سال پیش آغاز شد که شرکت سپرده گذاری مرکزی ایران به عضویت این مجمع مهم جهانی درآمد.

وی بخش دیگری از این تعاملات را برگزاری دورۀ آموزشی ACG در ایران برای سال ۲۰۱۴ عنوان کرد و گفت: این دوره که هرساله برای کارشناسان ارشد نهادهای ثبتی و تسویه و پایاپای آسیا اقیانوسیه در یکی از کشورهای عضو این مجمع برگزار می شود، اردیبهشت ۹۳ کمتر از دو سال پس از عضویت ایران در این نهاد به میزبانی شرکت سپرده گذاری مرکزی در تهران برگزار خواهد شد و در آن، متخصصان ایرانی و غیرایرانی تجربیات خود را به سایر کارشناسان ارشد فعال در نهادهای همطراز منتقل خواهند کرد.

سلطانی نژاد در پاسخ به این سؤال که هزینۀ برگزاری این دوره به عهدۀ چه کسی است، گفت: هزینۀ اقامت و رفت و برگشت شرکت کنندگان به عهده کشورهای شرکت کننده است؛ اما شرکت سپرده گذاری مرکزی متقبل سایر هزینه های میزبانی نظیر هزینۀ خوراک و هزینه ترانسفر داخلی خواهد بود.

* آغاز دورۀ انتقال نرم افزار قدیمی POST TREAD به نرم افزار بومی ایرانی از مهر

سلطانی نژاد همچنین از آغاز انقلابی در نرم افزار پس از معاملات بورس ایران خبر داد که از حدود دو هفتۀ آینده آغاز می شود.

به گفته سلطانی نژاد از مهر امسال، سامانه قدیمی پس از معاملات بورس ایران کم کم جای خود را به سامانه جدید بومی و پیشرفته ای خواهد داد که تماما در داخل شرکت سپرده گذاری مرکزی و متناسب با نیازهای داخلی طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، گفت: دوره انتقال سامانه های پس از معاملات قدیم به جدید که حدود شش ماه طول خواهد کشید، همراه با پیچیدگی ها و دقت هایی است تا روند معاملات و امور پس از معاملات در بازار سرمایه را مختل نکند.

سلطانی نژاد سامانه پس از معاملات را سامانه ای در حد و قواره سامانه های Core Banking (نرم افزار مورد استفاده بانک های کشور) توصیف کرد و گفت: طراحی این سامانه بیش از سه سال زمان برده و کاری بسیار بزرگ و پیچیده بوده که متخصصان شرکت سمات از پس آن برآمده اند.

وی تصریح کرد: اغلب کشورهای همطراز یا حتی پیشرفته تر از ما در حوزۀ بازار سرمایه، نرم افزارهای پس از معاملات خود را از کشورهایی مانند آمریکا خریده اند، ولی ما این توان را داشته ایم که نرم افزاری با این پیچیدگی و ابعاد را خودمان طراحی کنیم.

مدیرعامل سمات افزود: اگر می خواستیم این سامانه را بخریم، علاوه بر آنکه ممکن بود همه نیازهای بومی ما را پوشش ندهد، می بایست دو یا سه میلیون دلار می پرداختیم و برای پشتیبانی آن، تا سالها به کشور فروشنده متکی می شدیم.

سلطانی نژاد گفت: سامانۀ پس از معاملات جدید، علاوه بر آنکه بسیاری از نیازهای بازار سرمایه و خدمات مورد انتظار سهامداران را برآورده خواهد کرد، قابلیت آن را خواهد داشت که اطلاعات مربوط به ۴۵ میلیون سهامدار حاصل از ورود سهام عدالت به بورس را نیز در خود جای دهد و بدون هیچ مشکلی آنها را پشتیبانی کند.

وی گفت: در دورۀ شش ماهه انتقال از سامانه پس از معاملات قدیم به جدید، اشکالات احتمالی آن برطرف خواهد شد و در این مدت، کارگزاری ها داوطلبانه از نرم افزار جدید استفاده خواهند کرد.

* افتتاحیه صندوق های قابل معامله در سالن همایش های سپرده گذاری مرکزی

مدیرعامل سمات همچنین از برگزاری همایش صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) در شرکت سپرده گذاری مرکزی خبر داد که اوایل مهر با مشارکت شرکت فرابورس و با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برگزار خواهد شد.

سلطانی نژاد افزود: در این همایش، قرار است اولین معامله دست دوم صندوق های قابل معامله هم صورت بگیرد.