به گزارش پارس به نقل از اقتصاد ایران آنلاین، همزمان با نزدیک شدن فصل پاییز و زمان کشت گندم در کشور این سوال برای کشاورزان پیش آمده است که دولت جدید درباره خرید تضمینی گندم چه تصمیمی در سر دارد و آیا می خواهد مانند دولت قبلی گندم را با نرخی کمتر از آنچه به صورت وارداتی به کشور می رسد از کشاورزان بخرد؟ چرا که طی دو سه سال گذشته خرید ارزان گندم از کشاورزان در کنار تورم فزاینده موجب شده تا کشت گندم مقرون به صرفه نباشد و حتی کشاورزان ترجیح دادند گندم ها را به مصرف دام برسانند تا اینکه به دولت بفروشند.

دلیل آن هم ارزان خریدن گندم از سوی دولت با نرخی بسیار کمتر از قیمت جهانی گندم بود و از این سو هم قیمت نهاده های دامی و خوراک دام به قدری گران بود که برای کشاورز به مصرف رساندن گندم تولیدی برای خوراک دام مقرون به صرفه تر از فروش آن به دولت بود. ضمن اینکه قیمت پایین خرید تضمینی گندم باعث شده تا بسیاری از کشاورزان از کشت گندم منصرف شده و نیاز کشور به واردات گندم امسال نسبت به سال های بعد بیشتر شود. حال در آستانه فصل کشت دولت، باید تصمیم خود را درباره خرید تضمینی گندم به گونه ای اتخاذ کند که کشاورزان را به کشت گندم ترغیب کند.

در این رابطه چندی پیش محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس حاضر شد و گفت که تصمیم دولت خرید گندم تضمینی به ازای هر کیلو ۱۱۱۰ تومان است. روز گذشته هم خلیل آقایی معاون امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی گفته: « قیمت در نظر گرفته شده برای گندم ۱۱۱۰ تومان است که در این تصمیم گیری قطعا از بخش خصوصی با توجه به اینکه با این موضوع ارتباط دارد نیز مشاوره گرفته شده و در نهایت این قیمت برای گندم به دولت پیشنهاد شده است. » او اینطور ادامه داد: « ما سعی می کنیم خدمات مربوط به بخش کشاورزی با ارز ۱۲۲۶ تومان انجام شود و این مسئله به نفع همه خواهد بود بنابراین با توجه به شرایط و مشکلات موجود سعی می کنیم از ارز مرجع استفاده کنیم. » چنین اظهارنظرهایی به نوعی نشان می دهد که دولت یازدهم قصد دارد راه و مسیری سوای سیاست های دولت دهم در بخش کشاورزی در پیش بگیرد. با این وجود مهم این است که مشخص شود برنامه های دولت برای سامان دادن وضعیت گندم و گندم کاران چیست و قرار است چگونه بار دیگر کشورمان در تولید گندم خودکفا شود و سایه واردات از سر این حوزه کم شود؟

تنها راه افزایش قیمت، خرید تضمینی گندم است

همانطور که گفته شد یکی از اصلی ترین و مهم ترین معضلات و مشکلات گندم کاران کشوردر طول سال های گذشته پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم بود. این مشکل آنقدر حاد شد که برخی آن را دلیل وابسته شدن حوزه کشاورزی به واردات گسترده عنوان کردند. پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم به جایی رسید که سفره ای برای قاچاقچیان و سودجویان باز شد و گندم کاشته در کشور به کشورهای همسایه قاچاق شد. چنین وضعیتی موجب شد که بسیاری از کشاورزان از کاشت گندم کناره بگیرند و دولت چاره ای جز واردات این کالای استراتژیک نداشته باشد. حال که نزدیک فصل کاشت و برداشت گندم می شویم توجهات به سمت دولت یازدهم و تصمیمات این دولت جلب شده است. محمدرضا امیری، عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم کهنوج در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم چه برنامه ای برای سامان دادن دوباره وضعیت گندم کاران در نظر دارد گفت: « وزیر جهاد کشاورزی در جلساتی که پیش از این با مجلس برگزار کرد تاکید بسیار زیادی به بهبود وضعیت گندم کاران داشت و در پی طرحی بود که واردات ۴ میلیون تنی گندم را کاهش دهد و به سمت خودکفایی حرکت کنیم. »

با این وجود خودکفایی در کاشت گندم امری نیست که بدون برنامه ریزی و هدف گذاری قابل تحقق باشد و رسیدن به این مهم نیازمند پیش زمینه های گوناگونی است. امیری یکی از ستون های اصلی خودکفایی در زمینه تولید گندم را عادلانه کردن قیمت تضمینی خرید گندم می داند. او اینطور می گوید: « نرخ تضمینی گندم در خوشبینانه ترین حالت ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بوده است و در سال جاری دولت با چنین نرخی گندم را از کشاورزان خریداری کرد. این در حالی است که در همان برهه زمانی قیمت جهانی گندم چیزی در حدود ۱۱۰۰ تومان بود و این شکاف قیمتی مسبب سودجویی ها و قاچاق شد و معضلات فراوانی برای کشور به وجود آورد. » نماینده کهنوج تاکید کرد: « مهم این است که قیمت خرید تضمینی گندم عادلانه شود تا کشاورزان هم بار دیگر بر سر کشت و کار حاضر شوند و شوقی برای کار بر سر زمین هایشان داشته باشند. نرخ ۱۱۱۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم که از سوی وزیر کشاورزی هم اعلام شد شاید بهترین نرخی باشد که بتوان با آن کشاورزان را بار دیگر به سمت کشت گندم سوق داد. چرا که تنها با افزایش تولید گندم است که ما می توانیم در تولید این محصول استراتژیک خودکفا شویم و کشاورزان هم به سودی قابل قبول که حق شان است دست پیدا کنند. »

کشاورزان چگونه به دولت اطمینان کنند؟

بحث دیگری که مطرح می شود اطمینان و اعتماد کشاورزان به برنامه ها و وعده های دولت و همچنین قیمت تازه ای است که برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است. این نماینده مجلس می گوید که اکنون کشاورزان اطمینانی به این ندارند که تلاش های دوباره آنها برای کاشت گندم و خودکفایی در تولید این محصول قدر دانسته شود و آنها به سود خود برسند. او پیشنهاد داد: « راه ایجاد چنین اطمینانی این است که دولت حداکثر تا اول مهر به صورت رسمی اعلام کند که قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۹۳ که سال برداشت هم هست ۱۱۱۰ تومان است و نه کمتر از این میزان. از سوی دیگر دولت باید مابه التفاوت خرید تضمینی گندم سال جاری را هم به کشاورزان پرداخت کند تا آنها دریابند راه و روش دولت با دولت دهم متفاوت است و آنها دیگر متضرر نخواهند شد. »

جزئیاتی از جلسه وزیر با نمایندگان مجلس

آنطور که گفته می شود محمود حجتی پیش از این درخصوص کشت و برداشت گندم، قیمت خرید تضمینی و همچنین بازگشت به خودکفایی در تولید گندم با نمایندگان مجلس هم جلسه ای برگزار کرده و در ساختار وزارتخانه فردی را صرفا جهت رسیدگی به وضعیت گندم کاران و گندم کاری در کشور مشغول به کار کرده است. هدایت الله میرمرادزهی عضو کمیسیون کشاورزی با اعلام این خبر گفت: « وزیر کشاورزی نگرانی بسیار زیادی نسبت به وضعیت گندم در کشور داشت. از همین رو فردی را بر این بخش متمرکز کرد که به تمام مسائل و ملزومات حوزه گندم کاری رسیدگی کند و درگیر دیگر مسائل حوزه کشاورزی نشود. »

نماینده مردم سراوان اینطور ادامه داد: « قیمتی هم که در آن جلسه محمود حجتی وزیر کشاورزی برای خرید گندم پیشنهاد داد ۱۱۱۰ تومان بود. از سوی دیگر مسائلی نظیر کود، سم و بذر هم در این میان مطرح بود که باید معضلات آن مرتفع می شد. متاسفانه در طول سال های گذشته جدا از مشکل قیمت خرید تضمینی گندم، گندم کاران با مشکلاتی نظیر گران شدن کود و سم هم روبه رو بوده اند و بسته های حمایتی دولتی هم به آن ها تحویل نمی شد. از همین رو وزیر دستوراتی هم برای تامین این ملزومات صادر کرده است که با تکیه بر آنها می توان امید بیشتری به حرکت به سوی خودکفایی در تولید گندم داشت. »