به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری پانا، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: از ابتدای امسال تا روز گذشته (١۶ شهریور) روزانه به طور متوسط ۶٨ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که از رشد ٧, ۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

مصطفی کشکولی همچنین میانگین مصرف روزانه بنزین در نیمه نخست شهریور امسال را ٧٥ میلیون لیتر اعلام و اظهار کرد: با توجه به فرصت باقی مانده تا پایان تعطیلات تابستانی، پیش بینی می شود مصرف بنزین باز هم افزایش یابد.

وی افزود: مجموع مصرف بنزین کشور در ١٧٠ روز گذشته به ١١ میلیارد و ٥۶٠ میلیون لیتر رسیده است.

وی روال تامین و توزیع انواع فرآورده (بنزین، نفت گاز، نفت سفید و نفت کوره) را عادی خواند و گفت: با تلاش شبانه روزی کارکنان مشکلی در این زمینه وجود ندارد و تلاش می شود این روند ادامه یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: سهم سی ان جی در سبد سوخت ناوگان خودرویی کشور از ابتدای امسال تا نیمه شهریور به طور میانگین ١٩ میلیون مترمکعب در روز بوده که چنانچه سی ان جی نداشتیم همین میزان به مصرف بنزین کشور افزوده می شد، بنابراین مصرف بنزین به ٩۴ میلیون لیتر می رسید.

مصرف بنزین در کشور بالاست، قیمت باید منطقی شود

کشکولی با تاکید بر بالا بودن مصرف بنزین در کشور تصریح کرد: برای کاهش مصرف این محصول استراتژیک باید راهکارهایی از جمله منطقی کردن قیمت مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که قیمت کنونی بنزین اثر محدود کنندگی در مصرف کننده این کالای ارزشمند را تا حدودی کم رنگ کرده است، افزود: به نظر می آید مراحل بعدی قانون هدفمندی یارانه ها باید اجرایی و قیمت های سوخت منطقی شوند.

کشکولی استفاده از گاز مایع (ال پی جی) را راهکار دیگری برای کاهش و کنترل مصرف بنزین برشمرد و گفت: موضوع مهم در این بخش همسان سازی قیمت ال پی جی خانگی و ال پی جی مورد استفاده در خودروهاست.

وی با بیان این که قیمت ال پی جی که به بخش خانگی اختصاص یافته پایین تر از قیمت ای پی جی مورد استفاده در خودروهاست، تصریح کرد: اختلاف قیمت در عرضه این محصول موجب شده است تا صاحبان خودرو از سیلندرهای ال پی جی خانگی برای تامین سوخت استفاده کنند و به جایگاه های عرضه کننده مراجعه نکنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گسترش جایگاه های عرضه سی ان جی را راهکار مهم دیگری برای کاهش مصرف بنزین در کشور خواند و گفت: علاوه بر جایگاه های فعال کنونی و جایگاه های در دست ساخت، لازم است یک هزار باب جایگاه دیگر در کشور ایجاد و راه اندازی شوند.

به گفته کشکولی از ٢٥٠٠ باب جایگاه پیش بینی شده تاکنون ٢٠٧٠ باب فعال است و بقیه نیز در مراحل ساخت و راه اندازی قرار دارند.