به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از اقدامات معمار نژاد در دوران مسئولیت و در پیشبرد امور در شرایط تحریم گفت: این جلسه را جلسه تودیع و معارفه نامگذاری کرده اند اما مصداق ندارد زیرا کرباسیان با توجه به سابقه ای که در گمرک دارد به خانه خودش برمی گردد و معارفه برای او معنایی ندارد.

علی طیب نیا افزود: معمارنژاد هم از دوستان خوب ما است و قرار نیست از مجموعه تودیعی داشته باشد و در وزارت اقتصاد در بخش آسانتری در خدمتشان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: گمرک ایران از مرزبان اقتصاد کشور و تنظیم کننده تجارت خارجی هست و به همین دلیل در توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا می کند.

وی افزود: گمرک رابط بین سیاست های مالی و بازرگانی کشور است، بنابراین عملکرد مناسب گمرک نقش مؤثری در اهداف رشد اقتصادی و رونق تولید دارد.

وی ضمن ابراز تأسف از رتبه پایین ایران در راه کسب و کار در بین کشورهای دنیا گفت: این رتبه زیبنده کشور نیست و یکی از اهداف وزارتخانه بهبود فضای کسب و کار است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: آنچه در گذشته از صادرات شناخته می شد تنها مواد اولیه فرش و پسته بود و نقش مهم در تجارت کشور با واردات بود اما در دوره اخیر به دلیل تحریم هایی که ایجاد شد فرصت طراحی کاهش وابستگی به درآمد مذکور و توسعه صادرات غیرنفتی را فراهم کرد.

به گفته وی در فضای جدید تجارت خارجی که تلاش همه دستگاه ها توسعه صادرات غیرنفتی است گمرک جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

طیب نیا گفت: برای اینکه گمرک مأموریت خودش را انجام دهد نیاز به تحولات و اصلاحات چشمگیری در حوزه قوانین، سیستم ها و روش ها و منابع انسانی و تجهیزات است.

وی افزود: تلاش ها باید در حوزه تسریع و روانسازی تشریفات گمرک و سرعت بخشیدن به ترخیص کالا باشد.

وی گفت: از جمله مسایلی که اهمیت دارد تعامل گمرک با سازمانهای بین المللی است و یکی از اقداماتی که باید انجام شود موضوع پنجره واحد تجاری است. در قانون برنامه و سیاست های دولت ذکر شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی در شرایط سختی ناشی از تحریم ها هستند باید نهایت تلاش برای حمایت از تولید و ایجاد تسهیلات ویژه برای آنها انجام شود.

وزیر اقتصاد ادامه داد: انتظار دارم در پایان دوره چهار ساله اولیه این دولت، گمرک با قوانین همسو و یکپارچه نظامی کارآمد برای پایش مقررات توسعه زیرساخت تکنولوژیهای گمرکی و تعامل با بخش خصوصی برای مشارکت در ظرفیت سازی باشد.

وی در پایان گفت: از آقای معمارنژاد خواهش می کنم در ادامه فعالیت کاری خود فعالیت در وزارت اقتصاد را به آرامش کارهای دانشگاهی ترجیح دهد.