به گزارش پارس ، به نقل از فارس - بورس تهران به دنبال ریزش های چند روز اخیر خود امروز نیز تحت تأثیر اخبار بین المللی تنها در یک ساعت اول معاملات ۵۰۰ واحد دیگر کاهش یافت و به مرز ۵۸ هزار واحد رسید.

هم اکنون شاخص بورس افت ۶۰۰ واحدی را تجربه می کند، در حالی که ارزش بازار نیز با کاهش ۳ هزار میلیارد تومانی به مرز ۲۸۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش بازار طی هفته های اخیر از ۳۰۱ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته بود و اکنون در مقایسه با این رقم افت حدود ۱۴ هزار میلیارد تومانی طی دو هفته تجربه شده است.

بر اساس این گزارش، در معاملات امروز بازار سهام اکثر نمادها ریزش قیمت شدیدی را تجربه می کند در حالی که طی هفته های اخیر صف خرید سنگینی برای آنها تشکیل شده است.

در گروه های پالایشی، بانکی و صنعتی و معدنی بسیاری از نمادها با کاهش قیمت رورو شدند و به طور هیجانی تنها صف فروش در آنها دیده می شود؛ این در حالی است که اخبار جدیدی از تشدید تنش های جنگ علیه سوریه می رسد.

بر اساس این گزارش پیش از این کارشناسان در گفت وگو با فارس از عدم تأثیرپذیری بنیادی شرکت ها از وقوع چنین جنگی خبر داده و گفته بودند بازار نباید رفتارهای هیجانی از خود نشان دهد.

همچنین یکی از کارشناسان بازار سرمایه نیز در این باره به فارس گفت: در شرایط کاملا منفی بازار باید امکانی ایجاد شود تا بازار سهام برای مدتی تعطیل شود تا سرمایه گذاران فرصت تصمیم گیری زیادی داشته باشند.

به گزارش فارس، تا لحظه تنظیم این گزارش شاخص کل ۶۷۰ واحد، شاخص صنعت ۵۷۵واحد، شاخص ۵۰ شرکت فعال تر۲۲واحد، شاخص آزاد شناور ۸۳۷واحد، شاخص ۳۰ شرکت بزرگ ۳۵واحد، شاخص بازار اول و دوم در مجموع بیش از ۲۲۰۰ هزار واحد روند منفی دارد.

بنابراین گزارش، بیشترین تأثیر منفی را هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱۶۳ واحد و ملی صنایع مس ایران و پالایشگاه نفت بندر عباس به ترتیب با ۶۶ و ۵۷ واحد در روند شاخص کل مؤثر هستند.

همچنین هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تأمین، سرمایه گذاری غدیر، مدیریت پروژه های نیروگاهی و بانک پاسارگاد از این امر مستثنی نبوده و تأثیر بیش از صد واحدی در روند منفی شاخص داشته است.

یادآور می شود: بسیاری از شرکت های معاملاتی فرابورس نیز با صف فروش سنگینی معامله می شوند به طوری که گرانترین سهم بازار یعنی پالایش نفت تهران افزایش قیمت روز گذشته خود را پس گرفت و مجددا به مرز ۸۰ هزار تومان رسید؛ این سهم در آخرین روز معاملاتی گذشته تا ۸۴ هزار تومان نیز پیش رفته بود.

در این میان نماد معاملاتی شرکت هایی همچون سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس، نفت ایرانول، شرکت پتروشیمی خراسان، نفت پاسارگاد و بانک دی هر کدام حداقل ۴ و حداکثر ۵ درصد منفی معامله می شوند.

همچنین پس از ابطال معاملات پالایش نفت لاوان به دلیل عرضه و تقاضای بازار امروز قرار است با محدودیت نوسان باز و خرید بلوکی تا صد هزار سهم مورد بازگشایی قرار گیرد. در این بازار بیشترین تأثیر منفی بر شاخص فرابورس را پتروشیمی مارون با ۶.۸۲ واحد، پتروشیمی زاگرس با ۴.۰۴ واحد و پالایش نفت تهران با ۳.۵ واحد گذاشته اند.

امروز گروه های بانکی، پالایشی و خودرویی برترین عرضه بازار سهام را به خود اختصاص دادند که به عنوان مثال پالایش نفت بندرعباس، مدیریت پروژه های نیروگاهی، بانک ملت، بانک سینا، سایپا، ایران خودرو و هلدینگ تأمین با صف فروش سنگینی نسبت به دیگر سهم ها مواجه شدند.