به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، براساس آخرین آمارها مجموع دارایی های بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در پایان اسفند ۹۱ با ۱۸.۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۰ به ۹۴۹ هزار و ۳۰۴ میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ در سال ۹۰،۸۰۳ هزار و ۹۴ میلیارد تومان بوده است.

طبق اطلاعات بانک مرکزی، این نسبت در سال های ۸۸ تا ۹۰ به ترتیب ۱۸.۶ درصد، ۳۴.۲ درصد و ۱۹.۸ درصد رشد داشته است. رشد دارایی های خارجی ۱.۹ درصد، اسکناس و مسکوک ۱۳.۲_ درصد و سپرده نزد بانک مرکزی ۳۳.۲ درصد رشد کرد که در این بین رشد سپرده قانونی ۳۷.۶ درصد و سپرده دیداری ۱۷ درصد بوده است.

همچنین بدهی بخش دولتی به بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی با ۴۲.۱ درصد افزایش به ۵۹ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومان بالغ شده است. البته بدهی دولت با احتساب اوراق مشارکت بخش دولتی ۴۳.۸ درصد و بدهی شرکت ها و موسسات دولتی ۱۵ درصد افزایش یافته است.

بدهی دولت در سال های ۸۸ تا ۹۰ به ترتیب ۴۴.۸ درصد، ۵۳.۶ درصد و ۳۳.۴ درصد افزایش داشته است. رشد بدهی شرکت ها و موسسات دولتی هم در سال ۸۸ نسبت به سال قبل ۱۹.۲_، و در سال های ۸۹ تا ۹۱ به ترتیب ۵.۸_ درصد، ۲۸.۴_ درصد و ۱۵ درصد بوده است.

بدهی بخش غیردولتی هم در پایان سال گذشته نسبت به سال ۹۰، با رشد ۱۷.۷ درصدی به ۴۱۳ هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان افزایش یافته که روند سه سال قبل از آن هم ۲۴.۱، ۲۸.۳ و ۲۹ درصد رشد را نشان می دهد.

سایر دارایی ها هم با رشد ۵۱.۳ درصدی در سال ۹۱ نسبت به سال قبل از آن به ۱۳۳ هزار و ۹۱۲ میلیارد تومان رسیده است.

در بخش بدهی ها، مهمترین مولفه بدهی بانک ها به بانک مرکزی است که در پایان سال گذشته به ۴۸ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۹۰،۱۶.۷ درصد رشد داشته است. البته این نسبت در مقایسه به تیر ماه سال ۹۱ حدود ۶ هزار میلیارد تومان کاهش نشان می دهد.

همچین سپرده های غیر دولتی در سال گذشته ۲۹.۳ درصد رشد داشته و به عدد ۴۲۷ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان رسیده است.

*بانک های تجاری

در بخش دارایی های بانک های تجاری، مجموع دارایی این بخش در پایان سال گذشته ۱۹۲ هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان برآورد شده است. این عدد نسبت به سال قبل از آن ۴.۸ درصد افزایش داشته است.

بنابراین سهم بانک های تجاری از کل دارایی های شبکه بانکی و موسسات اعتباری غیر بانکی حدود ۲۰.۳ درصد است.

همچنین بدهی بانک های تجاری به بانک مرکزی در این سال ۴۸.۳ درصد کاهش یافته و به ۱۷۳۱.۲ میلیارد تومان رسیده است. نکته قابل توجه در این بخش این است که بدهی بانک های تجاری در دو سال پیاپی با کاهش شدید مواجه شده است. در سال ۹۰ حدود ۶۲ درصد و در سال گذشته ۴۸.۳ درصد کاهش در این بخش مشاهده می شود.

بنابراین بانک های تجاری از بدهی بانک ها به بانک مرکزی تنها ۳.۵ درصد است.

از طرف دیگر سپرده های بخش غیر دولتی در بانک های تجاری ۲۶.۶ درصد افزایش یافته و به ۹۸ هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان بالغ شده که با این حساب سهم بانک های تجاری در این بخش به ۲۳ درصد می رسد.

*بانک های تخصصی

در بخش بانک های مجموع دارایی ها ۲۲۳ هزار و ۹۴۸ هزار میلیارد تومان است که در سال گذشته ۱۷.۱ درصد رشد کرده است. نسبت دارایی بانک های تخصصی به کل دارایی های شبکه بانکی و موسسات اعتباری در پایان سال گذشته حدود ۲۳.۵ درصد است.

بدهی بانک های تخصصی به بانک مرکزی در سال ۹۱،۲۱.۹ درصد افزایش یافته که البته در مقایسه با رشد ۶۷.۷ درصد سال ۹۰، افزایش کمتری داشته است. بدهی بانک های تخصصی به بانک مرکزی در سال ۹۱ حدود ۴۴هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان است. سهم این گروه از مجموع بدهی بانک ها به بانک مرکزی ۹۰.۵ درصد است.

همچنین سهم بانک های تخصصی از سپرده های بخش غیر دولتی در سال گذشته با ۱۳.۴ درصد افزایش به ۴۸ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان رسیده است که نشان دهنده سهم ۱۱.۳ درصد آنها از سپرده های بخش غیر دولتی است.

*بانک های غیر دولتی و موسسات اعتباری

دارایی بانک های غیر دولتی و موسسات اعتباری غیر بانکی در سال گذشته با ۱۹.۲ درصد رشد، ۵۳۲ هزار و ۴۵۷ میلیارد تومان برآورد شده است که به این ترتیب سهم این گروه از دارایی های شبکه بانکی ۵۶ درصد است.

بدهی این بخش به بانک مرکزی نسبت به سال گذشته ۳۰.۷ درصد رشد داشته و به ۲ هزار و ۸۸۹ میلیارد تومان رسیده است. سهم بانک های غیر دولتی و موسسات اعتباری از بدهی به بانک مرکزی ۵.۹ درصد محاسبه می شود.

مجموع سپرده های بخش غیر دولتی در این بانک ها و موسسات حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که ۳۳.۶ درصد رشد در سال ۹۱ نشان می دهد. سهم آنها از این سپرده ها ۶۵ درصد است.