به گزارش پارس ، به نقل از مهر، برای نخستین بار در دولت دهم شرکت ملی نفت ایران پیشنهادهایی به برخی از شرکت های هندی و روسی به منظور توسعه برخی از میادین نفت و گاز فراساحلی ایران در قالب قراردادهای مشارکت در تولید ارائه کرد.

با این وجود این پیشنهادهای جدید قراردادی با استقبال شرکت های خارجی روبرو نشده است به طوری که کنسرسیومی متشکل از شرکت های هندی هنوز به پیشنهاد شرکت نفت برای توسعه بلوک نفت و گاز بینالود در خلیج فارس در قالب قراردادهای مشارکت در تولید ارائه نکرده است.

با این وجود وزارت نفت دولت جدید برنامه های جدیدی را به منظور افزایش جذابیت قراردادهای نفتی ایران به منظور توسعه میادین نفت و گاز در دستور کار قرار داده تا بلکه با این تغییرات پای شرکت های بزرگ خارجی را برای ورود به صنعت نفت ایران باز کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت با تاکید بر اینکه باید تغییرات جدید در قراردادهای بیع متقابل به منظور افزایش جذابیت های قراردادهای نفتی ایران برای سرمایه گذاران بخش خصوصی و شرکت های بزرگ خارجی در دستور کار قرار بگیرد، گفت: با یک الگوی واحد قراردادهای نمی توان اقدام به امضای قرارداد میادین نفت و گاز در ساختارهای مختلف زمین شناسی ایران کرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه هم اکنون اولویت های توسعه میادین قدیمی با میادین جدید نفت و گاز ایران تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند، تصریح کرد: از این رو در میادین قدیمی نفت و گاز باید موضوع افزایش ضریب بازیافت مخزن باید به عنوان یک اولویت ملاک امضای قرارداد باشد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون وضعیت توسعه میادین نفت و گاز در زاگرس جنوبی، غرب کارون، مناطق نفتخیز جنوب، خلیج فارس، مناطق مرکزی و دریای خزر از تفاوت های چشمگیری نسبت به یکدیگر برخوردار هستند، بیان کرد: از این رو باید الگو و تیپ قراردادهای نفتی به عنوان نمونه برای توسعه یک میدان نفتی در دریای خزر با خلیج فارس و یا غرب کارون تفاوت داشته باشد.

۳ ویژگی نسل جدید قراردادهای نفتی

به گزارش مهر، زنگنه در تشریح مهمترین ویژگی های نسل جدید قراردادهای بیع متقابل به منظور توسعه میادین نفت و گاز، توضیح داد: تکمیل و هماهنگی بین زنجره اکتشاف، توسعه و بهره برداری، افزایش انگیزه سرمایه گذاران داخلی و خارجی و حتی امکان رقابت بیشتر پیمانکاران ایرانی و خارجی به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی از مهمترین ویژگی های قراردادهای نفتی ایران خواهد بود.

وزیر نفت با یادآوری اینکه اجرای یک قرارداد" بیع متقابل توسعه یافته" به عنوان یک اولویت در دستور کار وزارت نفت دولت یازدهم خواهد بود، تاکید کرد: برخی از کارشناسان معتقدند که ایران بادی الگوهای قراردادی جمهوری آذربایجان را برای توسعه میادین نفت و گاز اجرایی کند اما از نظر ساختار منابع هیدروکربوری و مدیریتی ایران و آذربایجان تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند.

رئیس دوره ای مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه نوع امتیازاتی که باید به پیمانکاران در میادین نفت و گاز مناطق مختلف کشور داده شود، قطعا تفاوت خواهد کرد، افزود: بر این اساس مطابق با نوع و تیپ قرارداد، یک امتیاز به پیمانکار توسعه دهنده یک میدان نفت و گازی داده خواهد شد که با منطقه دیگر تفاوت داشته باشد.

اصلاح ساختار قراردادهای اکتشاف نفت

زنگنه با تاکید بر اینکه در گذشته قراردادهای اکتشاف و توسعه به منظور توسعه فعالیت های اکتشافی در بلوک های مختلف به پیمانکاران ایرانی و خارجی پیشنهاد می شد، بیان کرد: اما این نسل جدید قراردادها با توجه به تغییر شرایط بازارهای جهانی نفت هم اکنون برای پیمانکاران جذاب نیست.

وزیر نفت با اعلام اینکه تغییرات جدید و اصلاح ساختار قراردادهای اکتشافی را هدف گذاری کرده ایم، تبیین کرد: از این رو با حفظ مالکیت و حاکمیت ملی دولت و نظام بر میادین نفت و گاز، از ظرفیت های نسل جدید قراردادهای به منظور افزایش جذب سرمایه شرکت های بزرک نفت و گاز جهان و بخش خصوصی داخلی استفاده خواهیم کرد.

به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم به دلیل ساختار سنتی قراردادهای اکتشافی تاکنون از ظرفیت های بالقوه این قراردادها به منظور جذاب سرمایه های داخلی و خارجی و امضای قرارداد با پیمانکاران معتبر استفاده نشده است.