دکتر مهدی تقوی" کارشناس اقتصادی" در  گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پارس،   درخصوص چگونگی احیا ی اقتصاد ایران گفت: اقتصاد ایران در وضعیت نا بسامانی قرار دارد کها ین امر نشانه دهنده اجرای نادرست سیاست ها و طراحی نامناسب اقتصادی مسئولین است.

وی ادامه داد: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها باعث افزایش تورم و بیکاری در کشور شده است که این موضوع با بررسی وضعیت اقتصادی ایران در ۸ سال گذشته و زمان ریاست جمهوری اقای رفسنجانی بسیار نمایان اشت.

تقوی افزود: اقتصاددان حرفه ای شرایط موجود را براساس سیاست های درست بررسی می کند بعد اقدام به حرکت اقتصادی می کنند.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، کاهش فقر، بیکاری و اسیب های اجتماعی است که ایا با اجرای این قانون اسیب ها کاهش داشته و وضعیت اقتصادی مردم نسبت به قبل بهتر شده است؟

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: وضع اقتصادی پیش امده در کشورنتیجه ی شتابزدگی بدون مطالعه در اقتصاد و برنامه های تحول اقتصادی کشوراست و این امر باعث شده تا فقرافزایش وتورم بیش از ۴۱ درصد برسد.

تقوی تصریح کرد: با تورمی که در جامعه حاکم است قدرت خرید مردم نسبت به سالهای گذشته کاسته شدو روزبه روز سبد کالای خرید مردم کمتر می شود.

وی اضافه کرد: هدفمندی تنها برای اشخاصی که بیکار بودند خوب بود و کسانی که کارهای سنگین انجام می دهند اسفناک است زیرا مجبورند زیرا مجبورند با حقوق کم مالیات پرداخت کنندو روز به روز وضع معیشتشان بدتر می شود.

تقوی تصریح کرد: هدفمندی مانند شیر بدون یال و کوپال است و به هدف خود که از جمله صرفه جوی در مصرف نرسیده است. و مبلغ هدفمندی یارانه ها کفاف افزایش قیمت ها را نمی دهد و مردم باید ۲ برابر ان را به دولت پرداخت کنند.

کارشناس اقتصادی افزود: تورم از اثار اقتصادی این دولت است که تاکنون در هیچ دوره ای تورم این چنینی ثبت نشده است.

وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی وضع اقتصادی ایران بهتر از الان بود زیرا همه ی مایحتاج مورد نیاز مردم بصورت عادلانه توزیع می شد و مردم حداقل های نیاز های زندگی را داشتند اما اکنون با گرانی کالاها بسیاری توان خرید مایحتاج خود را ندارند.

وی افزود: اقتصاد ایران با سیاست های این چنینی احیا نمی شود و تنها راه احیا اقتصاد حذف هدفمندی یارانه ها است و دولت بعدی باید مانع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها شود.

تقوی خاطر نشان کرد: اقتصاد مناسب این است که از درامدهای بالای جامعه مالیات درست اخذ شود. زیرا اخذ مالیات براساس اصول درست از نقص های اقتصاد ایران است.