به گزارش پارس دکتر حسن طاعی عضو هیات علمی دانشگاه علامه در گفتگو با تراز، با بیان اینکه با استناد به شاخصهای موجود قبول ۸/۵ درصد افت رشد اقتصادی سال ۹۱نسبت به سال ۹۰ بعید است.
این استاد اقتصاد آمار اعلام شده را چند ماه زودتر از موعد همیشگی دانست و گفت: حسابهای ملی جزو اسناد رسمی کشور است و بانک مرکزی معمولا از اول تابستان یعنی خرداد و تیر ماه که دفاتر مالی بنگاه های اقتصادی بسته شده و درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی مشخص شد؛ شروع به محاسبه تولید ناخالص ملی به روش ارزش افزوده و هزینه می کند که خود این محاسبات پروسه طولانی را طی می کند و معمولا اعلام آمار و نتایج آن تا نیمه های آبان و آذر طول می کشد.


وی در ادامه با بیان اینکه ۴۵ سال است که حسابهای ملی کشور توسط بانک مرکزی تدوین می شود گفت: حسابهای ملی در چارچوب حسابداری مللی است که توسط سازمان ملل تهیه شده و در اختیار کشورها گذاشته شده و کشورها هم بر اساس آن باید محاسبات خود را انجام دهند که با توجه به اقتصاد کشورها در شرایط بحرانی و خاص تغییرات اندکی در آن صورت می گیرد.


وی در ادامه با اشاره به اینکه شیوه بانک مرکزی در محاسباتش بر اساس هزینه و ارزش افزوده و در سطح ملی است، گفت: در ۱۰ سال گذشته مرکز آمار ایران نیز اقدام به جمع آوری آمار و محاسباتی بر اساس ارزش افزوده و در سطح استانی کرده و از آنجا که متد مرکز آمار با بانک مرکزی متفاوت است بعید می دانم بانک مرکزی رقم منفی ۵ درصدی را که اخیرا اعلام شده تایید کند.
ی در ادامه با اشاره به اینکه رقمی که اخیرا درباره رشد اقتصادی اعلام شده براساس اطلاعات مرکز آمار است، افزود: از آنجا که آمار بانک مرکزی به عنوان آمار ملی بیشتر مورد استناد است باید منتظر بود تا بانک مرکزی نیز آمار خود درباره رشد اقتصادی سال گذشته را اعلام کند.