به گزارش پارس به نقل از ایسنا، تشکل جدیدتر یعنی شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن ایران که عملا در تیر ماه سال جاری متولد شد اعتقاد دارد که تشکل قدیمی ترین یعنی خانه صنعت و معدن ایران یک تشکل موقت و مربوط به دوران گذار بوده و از ابتدا هم قرار بوده که پس از مدتی شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن ایران تشکیل شود. با این وجود خانه صنعت و معدن ایران تشکل جدید ایجاد شده را غیرقانونی دانسته و موسسان آن را متهم به موازی کاری کرده است.

اختلاف شدید بین دو تشکل بخش خصوصی در حالی به وجود آمده که هنوز چند هفته از عمر دولت یازدهم نمی گذرد و مشخص نیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نهایت کدام تشکل را به عنوان نماینده خانه های صنعت و معدن استان ها به رسمیت خواهند شناخت. در همین حال پیام تبریک رییس اتاق بازرگانی ایران به تشکل جدید نیز بر پیچیدگی ها و ابهامات موجود افزوده است.

ما نماینده خانه های استانی هستیم

عبدالوهاب سهل آبادی، رییس شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن استان ها در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه کلیه مراحل تشکیل این تشکل براساس قانون طی شده و در روزنامه رسمی هم به ثبت رسیده است، گفت: تشکلی که تاکنون به عنوان خانه صنعت و معدن ایران فعالیت کرده، در واقع یک موسسه کاملا خصوصی بوده است و ما شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن ایران یا همان خانه صنعت و معدن ایران هستیم.

وی گفت: کسی می تواند عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران شود که خودش در یکی از خانه های خانه صنعت و معدن استانی سمت داشته باشد. آن موسسه خصوصی که ۱۰ نفر سهامدار آن هستند با سرمایه خودشان ایجاد شده است. ضمن اینکه برخی از اعضای هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران دیگر سمتی در خانه های استانی ندارند.

به گفته وی در نشست تیر ماه امسال با حضور نمایندگان ۲۵ خانه صنعت و معدن استانی اساسنامه تدوین شده برای تشکل مرکزی مورد بررسی و تایید اعضای خانه های استانی قرار گرفت و در بیست و دوم مرداد امسال نیز اعضای هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران انتخاب شدند.

قانونی هستیم و حرف خود را ثابت می کنیم

از سوی دیگر آرمان خالقی، مدیرعامل خانه صنعت و معدن ایران نیز در گفت وگو با ایسنا با رد اظهارات سهل آبادی گفت: تشکل ما یک تشکل ثبت شده بوده و دارای پروانه فعالیت هستیم و براساس مجوز وزارت صنعت کار می کنیم. ما می توانیم در هر جلسه ای که با حضور مرجع ذی صلاح برگزار شود ادعای خود را ثابت کنیم. به نظر در زمینه ایجاد هرگونه تشکل جدیدی باید از وزارت صنعت استعلام می شد.

او با اشاره به اینکه تصور شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن درباره اینکه خانه صنعت و معدن ایران صرفا یک موسسه خصوصی محسوب می شود اشتباه است، افزود: در حال حاضر مستندات خود را به جریان انداخته ایم و کمیسیون تشکل های وزارت صنعت نیز باید به منظور رسیدگی به مورد پیش آمده تشکیل شود.

مدیرعامل خانه صنعت و معدن ایران با اشاره به اینکه مسائل حقوقی مربوط به ثبت خانه صنعت و معدن ایران مدت ها است که حل شده، گفت: اینکه می گویند خانه صنعت و معدن ایران دارای ارزش سهام ثبتی بوده حرف عجیبی نیست. روال طبیعی ثبت تشکل ها در همه استا ن ها به همین شکل بوده و باید دارای ارزش سهام ثبتی باشند و گویا دوستان وضعیت خانه های استانی خود را فراموش کرده اند.

خالقی در پاسخ به این سوال که چرا دو تشکل با برگزاری یک جلسه مشترک مشکلات خود را حل نمی کنند؟ عنوان کرد: قرار بود در جلسه ای مربوط به اصلاح اساسنامه خانه صنعت و معدن ایران از ما نیز دعوت شود که چنین اتفاقی نیفتاد. بعدا هم که موضوع ایجاد تشکل جدید مطرح شد که به نظر ما موضوعی غیرقانونی بود باز هم از ما برای شرکت در جلسات دعوت نشد.

راه انتقام منفعت طلبان!

اما نکته جالب اینجاست که اختلاف دو تشکل بخش خصوصی به همین موارد ختم نمی شود و اختلاف دیگری که پیش آمده مربوط به نحوه تعیین رییس شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن استانی بوده است. یعنی در تشکل جدیدی که ایجاد شده نیز اختلاف نظر به وجود آمده است!

کاوه زرگران، عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه در شرایطی که نیاز به حمایت همه جانبه تشکل ها و اتحادیه ها از عزم ملی در راستای حل مشکلات صنعت و تجارت است، تشکیل شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن ایران نیز نتوانست مرهمی بر زخم های فعالان این عرصه باشد.

وی افزود: هرچند که تشکیل شورای مرکزی از نیازهای اصلی خانه های صنعت و معدن استان ها بود، اما این اتفاق مبارک با کاستی ها و تلخی هایی همراه بود که فعلا نمی توان امیدی به دستاوردهای آن داشت. درست است که پیام تبریک اخیر ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن باعث خاموش شدن چراغ خودکامگان و منفعت طلبان قبلی شده است اما حکایت همچنان باقی است و خودکامگی بلای جان اقتدار خانه های صنعت و معدن است.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی آثار مخرب تشکل های جعلی شخصی از یک سو و لزوم حضور موثر و جدی خانه در مقام مشورتی و اجرایی با دولت جدید از سوی دیگر، جدی و ضروری می کند که همانند وزرای حوزه اقتصادی دولت تدبیر و امید شاخص تجربه و درایت عمومی در انتخاب رئیس جدید خانه مقدم تر بر سایر مولفه ها باشد. بنابراین نیاز به رئیسی تشکل گرا در راستای ایجاد و ارتقای جایگاه این خانه ضروری تر می کند.

وی عنوان کرد: ضمن احترام به اصل رای گیری و رای دهندگان به نظر می رسد با توجه به عدم حضور و یا عدم استفاده در جایگاه مناسب از روسای مقتدر خانه های سمنان و تهران گزاف نیست اگر بگوییم حضور این افراد شایسته می توانست خانه را به جایگاه واقعی خود زودتر و بهتر برساند و در صورت در دست گرفتن سکان هدایت این کشتی توسط این افراد با موفقیت به منزل مقصود رساند. اما شاید راه انتقام منفعت طلبان کمک به انتخاب رییسی باشد که سابقه کمتری در کارهای تشکل گرایانه داشته است تا از این طریق NGOها را مجبور به منفردگرایی و عدم اتحاد کند!

عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی هشدار داد: در صورت ادامه روند فعلی شورای مرکزی خانه های صنعت و معدن سرنوشتی مانند رقیب قبلی و همنام خود خواهد داشت و قطعا اتحادیه های بزرگ ملی به مانند گذشته امور خویش را شخصا پیگیری خواهند کرد و اجازه ورود به حوزه های مربوط به خود را به شورای مرکزی نخواهند داد.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد با توجه به اینکه هیچ یک از دو تشکل موجود قصد کوتاه آمدن در برابر یکدیگر را ندارند در نهایت این وزارت صنعت، معدن است که باید مشخص کند کدام یک از دو تشکل صلاحیت نمایندگی بخش خصوصی و خانه های صنعت و معدن استانی را دارند.