به گزارش پارس به نقل از ایسنا، شاخص بورس تهران که در معاملات امروز شروع کم رمقی را تجربه کرده و در تردید برای وارد شدن به کانال ۶۰ هزار واحدی به سر می برد، در نیمه معاملات امروز تحت تاثیر یک بازگشایی شگفت انگیز قرار گرفت و علاوه بر عبور از کانال ۶۰ هزار واحد، موفق به فتح قله جدید ۶۱ هزار واحد شد.

به این ترتیب شاخص بورس که تا ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه در کانال ۵۹ هزار و ۷۲۴ واحدی درجا می زد به یک باره و با بازگشایی نماد پالایشگاه بندرعباس در ساعت ۱۰ و ۵۵ دقیقه به کانال ۶۱ هزار و ۳۲۳ واحد رسید.

بر این اساس بازار سرمایه که از ۲۹ اردیبهشت ماه با غیبت نماد" شبندر" مواجه شده بود در معاملات امروز و بعد از ارائه گزارش عملکرد سه ماهه و اظهار نظر حسابرس به استقبال لیدر خود رفت و موفق به فتح ۲ قله جدید شد.

نماد" شبندر" که با قیمت ۷۳۰ تومان متوقف شده بود امروز بعد از سه ماه توقف و پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲با رشد ۹۰ درصدی و با قیمت ۱۲۷۵ تومان بازگشایی شد و به سرعت به صف فروش رسید. به طوری که ۱۸ میلیون صف فروش و ۲ میلیون صف خرید برای این سهم پالایشگاهی تشکیل شد.

پالایشگاه بندرعباس سومین شرکت پالایشگاهی است که بعد از پالایشگاه تهران و تبریز به تالار شیشه ای برمی گردد.

به این ترتیب پالایشگاه بندرعباس تاثیر ۱۶۰۷ واحدی بر شاخص بورس گذاشت و موجب شد تا دماسنج بازار سرمایه بزرگ ترین رکوردشکنی روزانه خود را در حیات ۴۷ ساله بورس ثبت کرده و با ۱۶۱۰ واحد افزایش به کانال ۶۱ هزار و ۱۶۳ واحدی برسد.

رشد بی سابقه شاخص بورس در حالی با بازگشایی" شبندر" اتفاق افتاد که سایر شرکت های بورسی افزایش چندانی را تجربه نکرده و اکثر نمادهای مطرح با کاهش یا افزایش اندکی مواجه شدند.

بر این اساس در بازار امروز علاوه بر پالایشگاه بندرعباس، پالایش نفت تبریز با ۳۳ واحد، مپنا با ۲۶ واحد، بانک ملت ۲۵ واحد، صنایع شیمیایی ایران با ۱۸ واحد، ایران خودرو و سایپا هر کدام با ۱۴ و ۹ واحد بیشترین تاثیر را در رشد دماسنج بورس داشتند.

این در حالی است که شرکتهای هلدینگ خلیج فارس، ملی مس، بانک پارسیان، فولاد مبارکه، تاپیکو و بانک پاسارگاد افت قیمتی را تجربه کردند.

در بازار امروز شرکتهای سرمایه گذاری صنعت و معدن، کشتیرانی، پالایشگاه بندرعباس و نفت بهران از بهترین تقاضای خرید و در عین حال پالایشگاه بندرعباس، مخابرات، بانک اقتصاد نوین و بانک سینا از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.

در بازار امروز افزایش عرضه بر صف نمادهای ایران خودرو و سایپا از دیگر اتفاقات مهم تالار شیشه ای بود و نماد پست بانک به صف خرید پرحجمی رسید. این در حالی است که این اتفاق تاثیر چندانی بر دیگر نمادهای بانکی نداشته و اکثر نمادهای این گروه با افت قیمت مواجه شدند.

در مجموع در بازار روز یکشنبه بیش از ۶۶۳ میلیون سهم به ارزش ۳۰۹ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و با رشد بی سابقه شاخص بورس، ارزش بازار سرمایه نیز به رکورد شکنی جدیدی دست یافت و باری اولین بار در تاریخ ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی شد.