به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد- در ادامه برگزاری مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید، دیروز علی طیب نیا، عباس آخوندی و علی ربیعی به طور رسمی سکاندار وزارت خانه های اقتصاد، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند. همچنین محمدعلی نجفی دیروز سکان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را در اختیار گرفت. در این مراسم ها که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد، اخبار مهمی درباره برنامه و رویکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید ارائه شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در مراسم معارفه وزیر اقتصاد از تشکیل ستاد ویژه تصمیمات اقتصادی با محوریت مسوولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت برای اتخاذ تصمیمات هماهنگ در دولت و حل مشکل معیشت مردم خبر داد. وی با اشاره به دستور ویژه رییس جمهور مبنی بر تامین معیشت مردم گفت: در همین راستا مقرر شده است ستادی ویژه تشکیل شود و هماهنگی های لازم را میان دستگاه ها ایجاد کند. جهانگیری، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی را همراستای بانک مرکزی سه بازوی قدرتمند برای اجرای تصمیمات اقتصادی دانست و گفت: امیدواریم با آغاز به کار این ستاد اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم تا حد ممکن برطرف شود.
در مراسم تودیع و معارفه وزیر اقتصاد مطرح شد
تشکیل ستاد ویژه تصمیمات اقتصادی در دولت
جهانگیری: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی کشور، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ۳ بازوی قدرتمند برای اجرای تصمیمات اقتصادی هستند

دنیای اقتصاد- بعدازظهر دیروز علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی که بیشترین رای اعتماد را از مجلس، در طول ۳۵ سال پس از انقلاب کسب کرده است، به طور رسمی کلید وزارت اقتصاد را به دست گرفت. این اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور بود که با حضور در مراسم تودیع و معارفه وزرای پیشین و جدید اقتصاد و دارایی، شمس الدین حسینی را بدرقه و وزارتخانه را به طیب نیا سپرد. در این مراسم اخبار مهمی نیز اعلام شد. از جمله اسحاق جهانگیری از تشکیل ستاد تصمیمات اقتصادی با محوریت مسوولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان مدیریت برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی هماهنگ در دولت و حل مشکل معیشت مردم خبر داد.
جهانگیری به دستور ویژه رییس جمهور مبنی بر تامین معیشت مردم اشاره کرد و افزود: در همین راستا مقرر شده است ستادی اقتصادی تشکیل و هماهنگی های لازم را برای اتخاذ تصمیم گیری های هماهنگ میان دستگاه ها ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز بخش های اقتصادی و اجرایی کشور هماهنگی هایی را با همدیگر برای اجرای تصمیمات دولت انجام می دادند، افزود: به دستور رییس جمهور مقرر است سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با همکاری وزارت اقتصاد ضمن انتخاب عضو سوم، خود مدیریت و هماهنگی لازم را برای تصمیمات اقتصادی کشور انجام دهند.
به گفته وی، در آخرین جلسه دولت نیز تاکید زیادی بر برگزاری ستاد اقتصادی از سوی رییس جمهور مطرح شد که به اعتقاد بنده با آغاز به کار این ستاد تا حد زیادی تصمیمات در اسرع وقت اجرا و از ناهماهنگی ها جلوگیری خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی را هم راستای بانک مرکزی به عنوان ۳ بازوی قدرتمند برای اجرای تصمیمات اقتصادی دانست و گفت: امیدواریم با آغاز به کار این ستاد اقتصادی، مشکلات معیشتی مردم تا حد ممکن برطرف شود.
در ادامه این مراسم وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان اینکه هماهنگی در رویکرد، تصمیم گیری و اجرا سه راهبرد تیم اقتصادی دولت یازدهم است، گفت: کشور گرفتار نفرین منابع است. علی طیب نیا اظهار کرد: مدیریت اقتصادی کشور در شرایط اخیر به شدت سخت بود و آقای حسینی سعی می کرد با وجود این مشکلات اقتصاد کشور را مدیریت کند. وی افزود: حضور خودم را در جمع خانواده وزارت اقتصاد پاس می دارم و خداوند را شاکرم؛ به دلیل حضور در محافل کلان سیاست گذاری از سال های گذشته با وزارت اقتصاد رابطه نزدیکی داشتم به همین منظور بنده خود را در این وزارتخانه غریبه نمی دانم؛ چراکه در جمع دوستانم هستم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: وزارت اقتصاد همواره از عزم سازمانی و هویت ویژه ای برخوردار بوده همان طور که آقای جهانگیری اشاره کردند کشور هم اکنون در شرایط سخت رکود اقتصادی و تورم است؛ این شرایط استثنایی است.
وی شرایط استثنایی اقتصاد کشور را ناشی از چند عامل دانست و گفت: اما علت بنیانی ساختار اقتصادی نامتعادل و نامتوازن مربوط به قبل از انقلاب است و شرایط تحریم و سیاست های ناشی از آن تنها عامل تشدید کننده این وضعیت است.
طیب نیا ادامه داد: عامل اصلی شرایط اقتصادی اخیر وابستگی به درآمدهای نفتی یا نفرین منابع است؛ برای برون رفت از شرایط موجود همکاری و همفکری همه ارکان نظام ضروری است و حل مشکلات حتی توسط دولت به تنهایی میسر نیست.
وی افزود: مشکلات اقتصادی منظومه ای است و مستلزم همکاری کلیه بخش های نظام، تلاش دولت و دستگاه های ستاد اقتصادی کشور است؛ با تدبیر و همفکری می توانیم با این مشکلات مقابله کنیم.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: شرایط خاص کشور ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی است.
همچنین سید شمس الدین حسینی وزیر در مراسم تودیع خود و معارفه علی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم به بیان آخرین دفاعیات خود از عملکرد ۵ ساله اش در وزارت اقتصاد پرداخت و اظهار کرد: بعد از ۵ سال کارکردن در وزارت اقتصاد حرف های زیادی برای گفتن دارم؛ اما شاید گفتن تمام آنها به مصلحت نباشد. وی کارکردن در وزارت اقتصاد را به هوا تشبیه کرد و گفت: اگر هوا کمی آلوده شود همه سرفه می کنند؛ این یعنی وزارت اقتصاد از ارزش بالایی در جامعه برخوردار است. حسینی ادامه داد: اصلاح قوانین مالیاتی حتی از هدفمندی یارانه ها هم سخت تر است؛ کشور خرج دارد و اگر درآمدی نداشته باشد کاری از پیش نمی رود. مگر اینکه پرچم کشور دیگری را روی بانک مرکزی نصب کنند.
وی سخنان خود را با این بیت شعر به پایان رساند و گفت: به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است؛ من وزارت اقتصاد را آباد تحویل گرفتم و امیدوارم آبادتر تحویل داده باشم.
برنامه های اقتصادی تمام دستگاه ها این هفته اعلام می شود
معرفی رییس کل بانک مرکزی تا ۲ روز آینده
علی طیب نیا عصر دیروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه وزیر اقتصاد با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تمام دستگاه ها و وزارتخانه ها برنامه های خود را برای حل مشکلات معیشتی مردم طی ۱۰۰ روز آینده آماده کرده اند و تا پایان هفته جاری به دولت ارائه خواهند کرد. وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی تا اوایل هفته آینده برنامه خود را درباره حل مشکلات معیشتی مردم در ۱۰۰ روز آینده اعلام می کند؛ مسائلی مانند ارز، تورم و تولید در حوزه اختیارات یک وزارتخانه نیست و تیم اقتصادی دولت درباره آن تصمیم گیری و اعلام می کند. وزیر اقتصاد ادامه داد: کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و افزایش سهم درآمد پاک مالیاتی از اولین برنامه های وزارت اقتصاد در دولت یازدهم است و تمام اجزای سازمانی این وزارتخانه در این راستا برنامه های عملیاتی خود را با این هدف تنظیم می کنند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، طیب نیا با بیان اینکه بودجه سال جاری با عدم تحقق منابع روبه رو خواهد شد، افزود: مدیریت کسری بودجه سال جاری جزو برنامه های ۱۰۰ روز آینده دولت است. البته نمایندگان مجلس نیز به این موضوع واقف هستند که بودجه سال جاری با عدم تحقق منابع به صورت جدی روبه رو خواهد شد. از همین رو برنامه داریم با این کسری بودجه به صورت جدی مقابله کنیم. وی گفت: مدیریت تراز مالی هدفمندی یارانه ها و همینطور بودجه سال جاری یکی از مواردی است که جزو برنامه های صد روزه دولت است.
وی در ادامه درباره برنامه هایش مبنی بر جابه جایی مدیران و معاونان وزارت اقتصاد گفت: یکی از برنامه هایی که در حوزه انتصاب مدیران وجود دارد چند ملاک عمده است که در مرحله اول شایستگی و توانایی های شخصی مدیران است در مرحله دوم هماهنگی و اعتقاد به برنامه های تدبیر و امید است و همینطور هماهنگی بین دستگاه های مختلف ستادی دولت است؛ هیچ تعجیلی در عزل و نصب ندارم. قطعا اگرببینیم فعالیت ها به نحو مناسب انجام می شود و همراهی با برنامه های دولت وجود دارد، از تمام قابلیت ها استفاده کامل را می کنم.
طیب نیا ادامه داد: هر دستی را که برای همکاری دراز شود صمیمانه می فشارم و اگر در دوره ای احساس کنم نیاز به تغییرات وجود دارد قطعا با آرامش این کار را انجام خواهم داد. وی درباره برنامه های دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: قطعا مرحله اول هدفمندی یارانه ها مطابق قانون در دولت یازدهم ادامه پیدا خواهد کرد.
وزیر اقتصاد به برنامه های این وزارتخانه در حوزه بانکداری نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه نظام بانکی قطعا یکی از برنامه های ما رقابتی تر کردن نظام بانکی کشور است و در این راستا برنامه های تفصیلی را تنظیم و ارائه خواهیم کرد. مرجع اصلی سیاست گذاری پولی و بانکی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است، از همین رو در اولویت برنامه های شورای پول و اعتبار این موضوع قرار دارد. وی درباره انتخاب رییس کل بانک مرکزی گفت: همان طور که آقای جهانگیری اشاره کردند رییس جمهور در هماهنگی با سایر ارکان ستاد اقتصادی، رییس کل بانک مرکزی را انتخاب خواهد کرد و تا یک یا دو روز آینده نام رییس کل بانک مرکزی اعلام می شود.
وی در خاتمه تاکید کرد: قطعا روزهای سختی در وزارت اقتصاد در پیش دارم، اما مطمئن هستم با عزم ملی، تلاش، همدلی و همکاری سایر دستگاه ها می توان بر این مشکلات فائق آمد.