به گزارش پارس ، عباس آخوندی در گفت وگو با تسنیم با اشاره به این که ایده هایی برای تامین خدمات شهری پروژه های مسکن مهر دارم، افزود: در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها نیازمند برنامه ریزی جامعی هستیم.

وی ادامه داد: پروژه های طرح مسکن مهر با دو مسئله بزرگ یعنی تأسیسات و زیرساخت های آن و چگونگی خدمات رسانی شهری دست به گریبان است.

وی با بیان این که تامین منابع مالی واحدهای مسکونی نیمه تمام مسئله دیگری که طرح مذکور با آن مواجه است، تصریح کرد: در این راستا ایده هایی دارم که چگونه می توان خدمات شهری آن دسته از پروژه های مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری ها واگذار کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر این اساس دولت اعتباراتی را که قرار است برای تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری هزینه شود به شهرداری ها واگذار می کند.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که برای پروژه هایی که خارج از محدوده شهرداری قرار دارند، چه راهکاری دارید، افزود: برای این پروژه ها نیز به دنبال ایجاد شهرداری های جدید هستیم تا واحدهایی که خارج از محدوده شهرداری ها قرار دارند به نهادهای خدمات رسان شهری متصل شوند.

وی با بیان این که این دولت توان تامین خدمات ۲ میلیون واحد مسکن مهر را ندارد، اظهار کرد: در صورتیکه خدمات تامین نشود این واحدهای مهر تبدیل به مسکن ناپایدار می شود، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق با تلاش کنیم خدمات زیربنایی و شهری پروژه های طرح مهر هر چه سریعتر تامین شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر تعداد بسیار زیادی مسکن مهر نیمه تمام در سراسر کشور وجود دارد که هزاران مشکل دارند و باید برای حل آنها برنامه ریزی گسترده ای صورت گیرد.

ساماندهی مسکن با صندوق های سرمایه گذاری

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این که با استفاده از صندوق های سرمایه گذاری شاهد ساماندهی بخش مسکن خواهیم بود، اظهار کرد: یکی از مزیت های صندوق های سرمایه گذاری این است که از منابع مالی موجود در جامعه بدون افزایش نقدینگی استفاده می شود. در واقع تنها راهکار بسیار مؤثر برای سازماندهی مسکن این است که از طریق صندوق های سرمایه گذاری بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

آخوندی با بیان این که در دنیا نیز از صندوق های سرمایه گذاری برای بخش مسکن بهره می گیرند، تاکید کرد: صندوق های سرمایه گذاری مسکن حداقل ۵۰۰ درصد قدرت خرید مردم را افزایش می دهد.

تکمیل آزاد راه تهران-شمال

وزیر راه و شهرسازی پیش تر در گفت وگو با تسنیم با بیان این که باید بازار سرمایه را برای تامین منابع مالی پروژه های حمل ونقل آماده کنیم، گفته بود: تکمیل آزادراه تهران-شمال جزو یکی از اولویت های کاریم خواهد بود، البته باید گزارش پیشرفت این پروژه را دریافت کنم، اما آنچه مسلم است آزادراه تهران-شمال جزو پروژه هایی خواهد بود که به آن توجه می کنم.

آخوندی با اشاره به این که تکمیل پروژه های فرودگاه امام خمینی (ره) نیز یکی از اولویت هایم است در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری پروژه های زیرساختی این حوزه به خصوص حمل ونقل چیست، گفت: پروژه ها فقط بر مبنای یک رقابت منصفانه توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به این که باید بازار سرمایه را برای پروژه های حمل ونقل آماده کنیم، تصریح کرد: این کار با هدف استفاده از امکانات بخش خصوصی در پروژه های حمل ونقل انجام می شود، چراکه منابع دولتی در این حوزه بسیار محدود است و چاره ای جز توسعه زیرساخت های حمل ونقل با محوریت بخش خصوصی نداریم.

آخوندی با تاکید بر این که باید مخاطرات بخش حمل ونقل را کاهش دهیم، خاطرنشان کرد: معتقدم مسائل حوزه راه وشهرسازی باید با کمک انجمن های حرفه ای ساختمان، مسکن و حمل ونقل برطرف شود و توسعه دولتی در این بخش امکان پذیر نیست.