به گزارش پارس به نقل از فارس، پژوهش صورت گرفته توسط کارشناسان و پژوهشگران خاورمیانه که برای اندیشکده های آمریکایی فعالیت می کنند، افشا کرد که حکومت سعودی در اجرای طرحی دست دارد که محافل امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل سال ها پیش برای تفکیک و تجزیه کشورهای عربی به کشورهای کوچک و متنازع با یکدیگر طراحی کرده اند.

در این پژوهش آمده است که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اسرائیل « شاهزاده بندر بن سلطان» ، سفیر سابق عربستان سعودی در آمریکا را تشویق کردند تا مدیریت دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی را به دست گیرد و رهبران سعودی نیز تسلیم این خواست آمریکایی و اسرائیلی شدند.

به اعتقاد این پژوهش، رهبران سعودی گزارش های اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی را پذیرفته اند که تاکید می کند، بقای نظام سعودی و عدم تفکیک و تجزیه آن در گرو تفکیک و تجزیه کشورهای عربی به کشورهای ضعیف و متزلزل است.

همچنین در این پژوهش بیان شده که ایران تنها دشمن عربستان سعودی است، نه اسرائیل، و این بیانگر روابط گسترده و مستحکم بین ریاض و تل آویو است، این درحالی است که این پژوهش تاکید می کند که مسئولان سعودی و اسرائیلی همواره با یکدیگر دیدار داشته و هماهنگی امنیتی گسترده ای میان دو طرف به چشم می خورد.

این پژوهش در ادامه تاکیدات خود افزوده است که شاهزاده بندر بن سلطان سال های سال است که برای سرویس های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا کار می کند و دارای روابطی گسترده و عمیق در سطح امنیتی با طرف های اسرائیلی است.

این پژوهش یادآوری می کند که بندر بن سلطان همان کسی است که حمایت مالی از گروه های تروریستی سلفی جهادی در سوریه و عراق و لبنان را برعهده دارد و به شخصه بر گروهی نظارت دارد که افسرانی از تابعیت های مختلف را در برمی گیرد و این گروه عناصر انتحاری را برای اجرای عملیات در این سه کشور هدایت می کنند.

همچنین این پژوهش به صورت مشروح به بیانیه ها و اطلاعاتی اشاره کرده که تاکید می کند، « سعد الحریری» و « سمیر جعجع» برای شاهزاده بندر بن سلطان کار می کنند و شاهزاده بندر به صورت مستمر برای دادن آموزش ها و دستورات لازم و ماموریت های ویژه با آنها دیدار می کند.