به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: یکی از کارشناسان حوزه فلزات معتقد است جهش قیمت مس در دو هفته اخیر آن هم در این شرایط رکودی نشان می دهد که تولید کنندگان از قبل این افزایش قیمت را در بهای محصول تولیدی خود لحاظ کرده بودند؛ چرا که از پیش هم اعلام کرده بودند که تولید کالا با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و قیمت های موجود به صرفه نیست و نرخ ها باید حواشی ۱۹ تا ۲۱ هزار تومان باشد.
به این ترتیب در معاملات روز یکشنبه بورس کالا فلزاتی همچون مس و آلومینیوم شاهد رشد قیمت پایه بودند، اما این در حالی است که رقابتی برای آنها انجام نشد و میزان عرضه و میزان تقاضا برابری می کرد.
بنابر این گزارش در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی، دو هزار و ۱۸۰ تن انواع مس کاتد شرکت صنایع ملی مس ایران عرضه شد. این شرکت همچنین، ۱۸۰۰ تن مس مفتول را روی تابلوی عرضه برد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می توان به هزار تن مس کم عیار (سرباره R) ، پنج هزار تن مس کم عیار (سرباره G) ، دو هزار تن مس کم عیار (سرباره C) و ۶ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. شرکت صنایع تولیدی دنیای مس نیز با ۳۰۰ تن مس مفتول، عرضه را در تالار محصولات صنعتی و معدنی تجربه کرد.
بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۵۵۷ تومان در هر کیلو به فروش رسید و بدون رقابت مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته گذشته افزایش ۳۳۱ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول یک هزار و ۲۰۰ تن بوده در حالی که معامله گران خواستار یک هزار و ۱۸۰ تن از این محصول بوده اند.
همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۲۰ هزار و ۱۴۱ تومان مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به آخرین عرضه افزایش ۶۲۵ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول یک هزار و ۱۸۰ تن بوده که با میزان تقاضا برابری می کرد. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت ۲۰ هزار و ۱۹ تومان در هر کیلو عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۵۸۷ تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بوده، که با میزان تقاضا یکسان بود.
همچنین در گروه آلومینیوم نیز شرکت ایرالکو با یک هزار تن شمش هزار پوندی ۷/۹۹ درصدی به قیمت پایه ۶۰ هزار و ۱۳۰ ریال در تالار معاملات حاضر شد که نسبت به آخرین معامله رشد ۲۲۵ تومانی را تجربه کرد.
از طرفی فلز مس در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۲۲ هزار تومان در هر کیلو معامله می شود که نسبت به روز ماقبل افزایش ۸۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است. همچنین آلومینیوم نیز در این بازار با قیمت ۶ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد که نسبت به روز شنبه شاهد افزایش ۱۵۰ تومانی بوده است.
به علاوه روز جمعه نیز در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با افزایش رو به رو شد و به ۷ هزار و ۳۳۵ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید. همچنین سفارش خرید مس برای سه ماهه آینده به مبلغ ۷ هزار و ۳۷۴ دلار معامله شد. این در حالی است که، خرید نقدی مس در ساعات معاملاتی روز پنج شنبه به هر تن ۷ هزار و ۲۲۸ دلار رسیده بود. در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم با قیمت یک هزار و ۸۷۶ دلار و یک هزار و ۸۷۶ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.
از سوی دیگر، قیمت سایر فلزات نیز نسبت به روز گذشته بی تغییر ماند. به گفته فعالان بازار این ثبات قیمت به دلیل ریزش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی در بورس لندن بوده است و از آنجا که پیش بینی ها از قیمت فلزات جهانی افزایشی است، اگر ارز به ریزش خود ادامه دهد بازار همچنان در رکود باقی خواهد ماند، اما اگر ثابت بماند احتمال رونق مجدد بازار با توجه به نرخ جهانی وجود دارد.