به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: اما در عرصه بین المللی و در ایالات متحده آمریکا؛ افزایش حجم خرده فروشی این کشور به عنوان معیار کلیدی مخارج مصرف کننده در هفته ای که گذشت نشان از آن داشت که بعد از افزایش مالیات و کاهش بودجه کل کشور که کندی روند رشد اقتصادی آمریکا را در نیمه اول سال در پی داشت، اقتصاد این کشور می تواند دوباره تقویت شود. در این میان به رغم آنکه نرخ بیکاری هفتگی در آمریکا به پایین ترین سطح خود طی شش سال اخیر رسید اما تولیدات کارخانه ای در این کشور با کاهش مواجه شد.
با این حال کارشناسان پیش بینی می کنند که با توجه به افزایش نرخ دلار، مقامات فدرال رزرو آمریکا در نشست ۱۷ و ۱۶ سپتامبر بخشی از برنامه محرک پولی خود را متوقف کنند؛ زیرا انتظارات موجود در مورد کاهش خرید دارایی ها منجر به فروش های ارزان اوراق خزانه داری آمریکا و متعاقب آن افزایش بازده اوراق مزبور شده است. در همین حال در اتحادیه اروپا؛ افزایش شاخص اعتماد اقتصادی در این منطقه و پیش بینی افزایش نرخ تورم منطقه یورو طی ۶ ماه آینده، احتمال افزایش نرخ بهره بانکی اروپا را فراهم کرده است. اگرچه در این میان با انتشار خبر مربوط به کاهش تولید ناخالص داخلی یونان در ۳ ماهه دوم سال جاری منجر شد تا بانک مرکزی آلمان نسبت به نیازهای مالی یونان هشدار دهد. تمام این اخبار در کنار افزایش واردات طلا در چین و همچنین جریان ورودی ۸/۱ تن طلا به بزرگ ترین صندوق معامله بر پایه طلا، امیدواری برای خرید فیزیکی و سرمایه گذاری این فلز را افزایش داد. بر این اساس طی هفته گذشته هر اونس طلا در بازارهای جهانی از رشد ۷/۱ درصدی برخوردار شد.
اگرچه اقدام دولت هند در افزایش مالیات بر واردات طلای این کشور به میزان ۱۰ درصد و کاهش تقاضای جهانی طلا توسط بانک های مرکزی و صندوق های سرمایه گذاری جهان از جمله اخبار منفی در بازار جهانی طلا محسوب می شوند. با این حال سیاست های جدید پولی قابل انتظار در چین در کنار سیاست های تعرفه ای گمرکی هند برای واردات برخی کالاها همچون طلا و تقاضای خرده فروشی در فصل پاییز از جمله موضوعات تاثیرگذار در بازار محسوب می شوند. اما در بازار جهانی نفت؛ اختلال در صادرات نفت لیبی که توقف در صادرات نفت در دومین ترمینال بزرگ این کشور را در پی داشت به همراه انجام عملیات تعمیراتی در بندر مهم جنوبی عراق سبب بروز نگرانی ها پیرامون عرضه نفت توسط کشورهای عراق و لیبی شده است.
از سوی دیگر به موجب گزارش موسسه نفت آمریکا موجودی انبار نفت این کشور به میزان ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. همچنین ناآرامی ها در مصر از دیگر عوامل تاثیرگذار بر افزایش بهای نفت بود.
با این حال به نظر می رسد که افزایش تقاضای انرژی در چین، رشد تولید نفت در آمریکا و عدم افزایش چشمگیر تقاضای انرژی در آمریکا از مهم ترین عواملی محسوب می شوند که موجب پیشی گرفتن واردات نفت چین بر آمریکا خواهد شد. در این میان با انتخاب بیژن نامدار زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت یازدهم، رسانه های خارجی پیش بینی می کنند که تولید نفت ایران به سطح سال ۲۰۰۵ بازگردانده شود؛ در سال ۲۰۰۵ ایران به عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک تقریبا روزانه ۴ میلیون بشکه نفت تولید می کرد.
اما در بازار داخلی؛ سرانجام پس از ۴ روز بررسی و رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت یازدهم، ۱۵ نفر از گزینه های پیشنهادی دولت با کسب حدنصاب آرای موافق نمایندگان به عنوان وزرای کابینه مزبور انتخاب شدند تا به این واسطه انتظار فعالان در عرضه اقتصادی و سیاسی به پایان رسد. در حالی که انتشار اخباری مبنی بر بازگشت ارز ۱۲۲۶ تومانی نگرانی هایی را درخصوص افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ایجاد کرده است، زنگنه وزیر نفت در نشست خود با فعالان بخش خصوصی، به آنها وعده داد که با تامین خوراک تمامی مجتمع های پتروشیمی، حداکثر توان خود را در توسعه این بخش به کار گیرد. از سوی دیگر احتمال لغو برخی از احکام قضایی و تحریمی علیه برخی شرکت ها و بانک های ایرانی، اعلام آمادگی مسکو برای توسعه همکاری های هسته ای با تهران، تاکید برخی از نمایندگان کنگره آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران و لزوم اصلاح بودجه سال ۹۲ به مجلس از مهم ترین اخبار در عرصه سیاسی و اقتصادی در هفته گذشته بود. بر این اساس در هفته ای که گذشت قیمت هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی بدون تغییر در نرخ ۲۴ هزار و ۷۹۱ ریال باقی ماند. اما نرخ برابری هر یورو از ۳۳ هزار و ۶۴ ریال به ۳۲ هزار و ۹۶۷ ریال کاهش یافت. در این میان در بازار آزاد، نرخ برابری هر دلار آمریکا و یورو به ترتیب از کاهش ۶/۰ و ۸/۰ درصدی برخوردار شدند. اما در شرایط رشد هر اونس طلا در بازارهای جهانی، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تنها ۴/۰ درصد رشد کرد این درحالی بود که قیمت سکه از کاهش ۹/۰ درصدی مواجه بود.
اما در بازار مسکن، قیمت بالای واحدهای فروشی، میل به پیش خرید مسکن را افزایش داده است که این امر با مراجعه به آشناها و افراد مورد اعتماد صورت می گیرد. براساس آمار منتشره، پیش فروش واحدهای مسکونی در تهران ۳۵ درصد ارزان تر از واحدهای آماده فروش است.
اما در بازار سرمایه؛ در حالی حجم، ارزش، تعداد خریداران و دفعات معاملات در بورس تهران در هفته منتهی به بیست وسوم مردادماه از کاهش برخوردار بوده است که شاخص کل این بورس موفق شد تا در فعالیت کاری ۴ روزه خود ۵۲/۲ درصد افزایش یابد و در پایان هفته در رقم ۵۹ هزار و ۶۱۰ واحدی توقف کند. بر این اساس در ۴ روز فعالیت بورس تهران ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۱ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و با تعطیلی ابتدای هفته حجم و ارزش کل معاملات به ترتیب از کاهش ۵/۷ و ۱۸ درصدی برخوردار شد. انتشار اطلاعیه شفاف سازی شرکت های پالایشگاهی و ادامه اثرات اصلاحیه استاندارد ۱۶ حسابرسی بر شرکت های بورسی از مهم ترین اتفاقات در حوزه بازار سرمایه محسوب می شدند. بر این اساس ماشین آلات و دستگاه های برقی فرآورده های نفتی، انتشار چاپ و تکثیر، ساخت محصولات فلزی و خودرو و ساخت قطعات از صنایع مورد توجه بازار محسوب می شدند اگرچه این روزها معاملات گروه بانکداری نیز از چشم تیزبین فعالان بورسی به دور نماند.