به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: اعتماد مجلس به ۱۵ وزیر کابینه روحانی از ۱۸ وزیر پیشنهادی. بهارستان نشینان پس از ۴ روز تلاش سخت و نفس گیر و ۸ ساعت کار در دو نوبت صبح و عصر، بالاخره پنج شنبه شب تکلیف کابینه یازدهم را مشخص کردند و برخلاف آنکه برخی نمایندگان معتقد بودند که پاشنه آشیل کابینه « سن بالا و بحث های مالی و فتنه ۸۸» است؛ نه سن بالا را ملاک عمل قرار دادند و نه به آنچه به عنوان پرونده های مالی برخی وزرای پیشنهادی مطرح شد، توجه کردند و تنها به کسانی رای اعتماد ندادند که بحث های مخالفانشان بیشتر بر محور حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می گشت؛ محمدعلی نجفی، جعفرمیلی منفرد و مسعود سلطانی فر، وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان. در این میان اما رای ۲۷۴ نماینده مجلس به وزیر پیشنهادی اقتصاد از میان ۲۸۴ نماینده حاضر، رای بسیار معنی داری است و علی لاریجانی نیز آن را رای استثنایی خواند و نشانه حساسیت جدی مجلس به مسائل اقتصادی عنوان کرد.
طیب نیا، بالاترین رای اعتماد را به خود اختصاص داد و آرای او حتی از وزرای دفاع و کشور که مخالفی هم در مجلس نداشتند، پیشی گرفت. رای اعتماد ۲۳۲ نماینده مجلس به وزیر امور خارجه نیز پیام هایی روشن برای دیپلماسی دولت یازدهم داشت. مجلس اما به تاکید و اصرار رییس جمهور که در آخرین سخنرانی خود در صحن علنی مجلس و پیش از رای اعتماد به وزرا انجام شد مبنی براینکه « خوشحال می شوم اگر همه وزرا رای بیاورند» ، عمل نکرد و کابینه را بدون ۳ وزیر راهی پاستور کرد. حسن روحانی که به نظر می رسید پیش از رای اعتماد چشم اندازی از وزرای لب مرزی خود داشته باشد در پایان سخنرانی خود درباره هر یک از وزرا مختصری سخن گفت ودر نهایت از ۵ وزیر لب مرزی خود به این ترتیب دفاع کرد: اول محمدعلی نجفی، دوم جعفر میلی منفرد، سوم علی ربیعی، چهارم عباس آخوندی و در نهایت نوبت به بیژن زنگنه رسید فردی که او را بارها ستاره کابینه روحانی نامیدند و رییس جمهور نیز بیشترین دقایق دفاع خود را به او اختصاص داد.
حضور استثنایی، رای استثنایی
از سوی دیگر، نمایندگان مجلس نهم براساس آنچه علی لاریجانی رییس مجلس گفت حضوری استثنایی در صحن علنی مجلس داشتند ۲۸۴ نماینده؛ این میزان نماینده حاضر در صحن علنی مجلس از ابتدای مجلس نهم بی سابقه بوده است. به گفته لاریجانی، در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ۱۱۹ نفر نماینده موافق و مخالف ثبت نام کردند که از این میان قرعه به نام هر که افتاد، سخنرانی کرد. رای وزیر اقتصاد نیز از نظر لاریجانی، استثنایی بود.
نگاهی به رای « عدم اعتماد»
از دیگر سو، نگاهی به آرای عدم اعتماد وزرای پیشنهادی نشان می دهد که فراکسیون اصولگرایان مجلس که ریاست آن بر عهده غلامعلی حدادعادل است و از ابتدای بررسی کابینه مرزبندی روشنی با وقایع انتخابات ۸۸ داشتند، نقش موثری را در رای نیاوردن این وزرا ایفا کرده است. ۱۳۳ رای منفی به نجفی، ۱۶۲ رای منفی به میلی منفرد و ۱۴۸ رای منفی به سلطانی فر. این فراکسیون برخلاف انتظار توانست آرای زیادی را در عدم رای اعتماد به برخی وزرا مدیریت کند.