به گزارش پارس به نقل از فارس، بر اساس مفاد صورتهای مالی حسابرسی شده سال ۹۱، اولین پیش بینی سود هر سهم حسابرسی شده سال ۹۲ و همچنین صورتهای مالی میان دوره ای سه ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۲ شرکت پالایشگاه نفت تهران منتشر شد که بر اساس نکات موجود سهامداران باید به آن توجه کنند.

موارد قابل توجه در اطلاعات پیش بینی ۹۲

شرکت اعلام کرده است که بر اساس نامه ۳۱ تیر ۹۲ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در خصوص ضرورت عدم شناسایی درآمد حاصل از مابه التفاوت (ناشی از تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله ای) حاصل از فروش فرآورده هایی که از موجودی نفت خام سال ۱۳۹۱ تولید و در سال جاری به فروش رسیده، ذخایر لازم در نظر گرفته شده است.

بنابراین، مطابق مفاد یادداشت توضیحی صورتهای مالی میان دوره ای سه ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۲ مانده سرفصل سایر حسابهای پرداختنی شامل مبلغ ۲ هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال ذخیره تسعیر نرخ ارز موجودی نفت خام اول دوره است.

همچنین شرکت در نامه ۱۶ مرداد ۹۲ اعلام کرده است که تغییرات احتمالی نرخ فرآورده ها بر اساس شاخص های کیفی در حال پیگیری جهت دریافت مصوبه نهایی است.

شرکت پالایشگاه نفت تهران مستنداتی در خصوص خالص تأثیر افزایش قیمت فرآورده ها (بر اساس شاخصهای کیفی) بر روی پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۲ ارائه نکرده است.

علاوه بر این مطابق اطلاعات منتشر شده در ۱۸ اردیبهشت ۹۲ مفروضات مبنای پیش بینی سود سال ۹۲ در برگیرنده تخفیف خرید نفت خام به میزان پنج درصد میانگین قیمت نفت صادراتی از مبادی اولیه، قیمت خرید نفت خام به ازای هر بشکه مبلغ ۱۰۳.۶ دلار (با احتساب ۵ درصد تخفیف) بر اساس میانگین نرخ نفت خام یکساله منتهی به ۳۰ بهمن ۹۱ اعلام شده از سوی شرکت پالایش و پخش، قیمت فروش محصولات بر اساس میانگین قیمت بین المللی فرآورده های نفتی ۱۱ماهه منتهی به ۳۰ بهمن ۹۱ (اعلام شده از سوی شرکت پالایش و پخش) ، نرخ تسعیر ارز به ازای هر دلار مبلغ ۲۴ هزار و ۵۰۰ ریال، یارانه هزینه حمل نفت خام معادل مبلغ ۷۷۳ میلیارد ریال، هزینه استهلاک (شامل استهلاک ماشین آلات پروژه بهبود کیفیت فرآورده ها) معادل مبلغ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال، هزینه انرژی (منعکس در سرفصل هزینه های سربار تولید) معادل مبلغ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال است.

همچنین شرکت در ۱۶ مرداد ۹۲ اعلام کرده است که « بر اساس اطلاعات موجود، اولین پیش بینی سود و زیان منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ که قبلا ارائه شده، همچنان به قوت خود باقی است» .

موارد قابل توجه در اطلاعات عملکرد واقعی حسابرسی شده سال ۹۱

مطابق مفاد بند ۴ گزارش حسابرس در خصوص صورتهای مالی سال ۹۱ « حسابهای فیمابین با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، شامل مبلغ پنج هزار و ۶۵۳ میلیارد ریال مابه التفاوت نرخ فروش آزاد و تکلیفی سوخت هوایی و وکیوم باتوم در سالهای ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ (شناسایی شده به طرفیت سود انباشته ابتدای سال) و همچنین مبلغ سه هزار و ۳۷۴ میلیارد ریال مازاد تجدید ارزیابی دارایی های ثابت شرکت در سال ۱۳۸۱، بوده است» .

با توجه به مفاد اجزای (ج) و (پ) بندهای ۱ و ۴ ماده واحده قوانین بودجه سالهای فوق، محصولات یادشده، جزء ۵ فرآورده اصلی مشمول تفاوت نرخ نبوده ؛ ضمن اینکه احتساب و تسویه مبلغ مازاد مذکور، توجیه نشده است. با توجه به مراتب فوق، تعدیل حسابها از بابت موارد یادشده ضروری است، لیکن تعیین نوع ومیزان دقیق آن، منوط به حصول نتیجه از پیگیری های شرکت، است.

در صورت فقدان نتیجه حاصل از پیگیری های شرکت جهت حل و فصل موضوع یارانه (تایید نشده) فرآورده های سوخت هوایی و وکیوم باتوم، توجه سرمایه گذاران را به تأثیر با اهمیت این موضوع بر روی سود انباشته شرکت جلب می کند.

مطابق مفاد قسمتی از بند ۷ گزارش حسابرس در خصوص صورتهای مالی سال ۹۱ عنوان شده است، … همچنین با عطف توجه به یادداشت صورت های مالی، به رغم اینکه به موجب تصویب نامه ۳۱ اردیبهشت ۹۲ هیئت وزیران، یارانه متعلقه به فرآورده های ترکیبی با مواد اکتان افزا، حذف شده، با استناد به صراحت متن بند ۴-۳ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور و نامه ۲۲ خرداد ۹۲ معاونت برنامه ریزی وزارت نفت، کماکان درآمد یارانه فروش فرآورده های مزبور، در حسابها اعمال شده است. آثار مالی ناشی از رفع ابهامات فوق، برای این مؤسسه مشخص نشده است» .

با توجه به سابقه ایجاد ابهام در تایید یارانه مواد اکتان افزای پالایشگاهها، خالص تأثیر این موضوع بر روی سودآوری شرکت پس از اظهارنظر اداره نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی مشخص خواهد شد.

مطابق مفاد بند ۵ گزارش حسابرس در خصوص صورتهای مالی سال ۹۱: وضعیت مالیاتی شرکت در یادداشت های صورتهای مالی منعکس است.

بر اساس سوابق موجود، مبلغ ۶۶۰ میلیارد ریال از مالیات تشخیص شده عملکرد سال ۱۳۹۰ و مبلغ هزار و ۲۷۲ میلیارد ریال خالص مالیات بر ارزش افزوده بنزین اکتان ساز و همچنین مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی مطالبه شده بابت سال ۱۳۸۸، مورد اعتراض شرکت قرار گرفته است؛ ضمن آنکه با در نظر داشتن معافیتهای قانونی، بابت مالیات عملکرد سال مورد گزارش، مبلغ ۱۸۶ میلیارد ریال ذخیره در حسابها ایجاد شده و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آلایندگی سال ۱۳۹۰ و سال مورد گزارش نیز مورد رسیدگی سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است.

با توجه به مراتب فوق و با عطف توجه به مفاد نامه ۱۲ بهمن ۹۰ معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی، مبنی بر وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده سال ۱۳۹۰ شرکتهای پالایش نفت از طریق خزانه داری کل، ذخیره ایجا د شده در حسابها کافی نبوده و تعیین میزان تعدیلات مورد نیاز از بابت موارد مطروحه، موکول به رسیدگی و اعلام نظر نهایی سازمان امور مالیاتی است.

مطابق مفاد یادداشت های توضیحی شماره ۱۷ و ۲۸ صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی ۹۱، مانده تسهیلات دریافتی شرکت در تاریخ ۳۰ اسفند ۹۱ به مبلغ چهار هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال شامل اوراق مشارکت ریالی به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال (۴ساله و با نرخ تجدید نظر شده ۲۰ درصد) و تسهیلات ارزی دریافتی از صندوق انرژی بانک ملت به مبلغ سه هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال (معادل ۱۲۱ میلیون یورو) است.

مبنای تسعیر تسهیلات ارزی مزبور، نرخ اتاق مبادلات اعلام شده است که بر اساس مفاد استاندارد شماره ۱۶حسابداری ملی، زیان تسعیر ارز مربوطه به مبلغ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال شناسایی و در سرفصل سایر درآمد (هزینه) های متفرقه طبقه بندی شده است.

تأثیرات احتمالی تغییرات استاندارد شماره ۱۶ حسابداری بر روی بند فوق دارای ابهام است و تاکنون از طرف شرکت، اطلاع رسانی مشخصی صورت نگرفته است که سرمایه گذاران باید به تأثیرات احتمالی این موضوع توجه کنند.

مطابق مفاد یادداشت توضیحی شماره ۳-۹ صورتهای مالی حسابرسی شده سال۹۱، بخشی از اراضی تحت تصرف شرکت که اسناد مالکیت آنها نیز به نام شرکت است، در سال مالی جاری مورد دعوای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) قرار گرفته که مراتب از طریق مراجع قانونی در حال بررسی و رسیدگی بوده و تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

روند افشای اطلاعات عملکرد واقعی سال ۹۱

شرکت سود خالص محقق شده ۳ ماهه حسابرسی نشده سال ۹۱ را در ۱۵ مهر ۹۱ مبلغ ۱۹ هزار و ۹۱۴ ریال، ۶ ماهه حسابرسی نشده را در ۳۰ مهر ماه ۹۱ مبلغ ۲۲ هزار و ۹۱۵ ریال، ۶ ماهه حسابرسی شده را در ۲۳ آذر ۹۱ مبلغ ۲۷ هزار و ۶۸۳ ریال، ۹ ماهه حسابرسی نشده را در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۱ مبلغ ۲۸ هزار و ۹۸۵ ریال، ۱۲ ماهه حسابرسی نشده را در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۲ مبلغ ۳۵ هزار و ۵۹۱ ریال و ۱۲ ماهه حسابرسی شده را در تاریخ ۱۸ تیر ۹۲ مبلغ ۱۵ هزار و ۹۲۴ ریال اعلام کرده است که توجه سرمایه گذاران را به تغییرات پیاپی اطلاعات واقعی جلب می کند.

روند قابلیت اتکای اطلاعات پیش بینی سود سال ۹۱

شرکت پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۱ را با سرمایه ۶۱ هزار و ۲۲۰ میلیون ریال در ۱۵ مهر ۹۱ (حسابرسی شده) مبلغ ۱۰ هزار و ۳۰۴ ریال، در تاریخ آبان ۹۱ (به بازار منعکس نشد) مبلغ ۲۰ هزار و ۹۴۲ ریال و در بهمن ۹۱ مبلغ ۳۸ هزار و ۸۹۱ ریال و در نهم و ۱۸ اردیبهشت ماه مبلغ ۳۸ هزار و ۸۸۶ ریال اعلام کرده بود که مطابق صورتهای مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده (ارائه شده در ۳۱ اردیبهشت ۹۲) مبلغ ۳۵ هزار و ۵۹۱ ریال و مطابق صورتهای مالی سالیانه حسابرسی شده مبلغ ۱۵ هزار و ۹۲۴ ریال محقق شده است.

پالایشگاه تهران که گران ترین سهم بازار سرمایه لقب گرفته است از ۱۳ خرداد ماه به دلیل تغییرات شدید سود (زیان) و شفاف نبودن روابط مالی شرکت های پالایشی با شرکت پالایش و پخش است در قیمت ۷۲ هزار و ۳۹۵ تومان متوقف شد.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس پیش از این اعلام کرده بود که با توجه به ابهامات موجود پیرامون شرکت های پالایشی، در این خصوص سازمان اقدام به شفاف سازی کرده و سپس نماد شرکت های پالایش نفت تبریز و تهران را بعد از انعکاس اطلاعیه شفاف سازی و در صورت عدم ایجاد موضوعی جدید، بازگشایی می کند.

بنابراین در اولین اقدام نماد پالایشگاه تبریز هفته گذشته بازگشایی شد ولی پالایشگاه تهران در معاملات آخرین روز هفته فرصت بازگشت به فرابورس را پیدا نکرد.