به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، " لیلا حاتمی" که از او به عنوان یادگار به جا مانده" علی حاتمی" در سینمای ایران یاد می شود قطعا یکی از بهترین و ماندگارترین و همچنین محبوب ترین بازیگران زن حال حاضر سینمای ایران است در نهمین روز از مهرماه تولد خود را جشن می گیرد.

او در طول فعالیت حرفه ای اش علاوه بر بازی در فیلمهای پدرش با کارگردانان نام آشنا و بزرگی چون" مسعود کیمیایی" ، " داریوش مهرجویی" ، " فریدون جیرانی" ، " ابراهیم حاتمی کیا" و" اصغر فرهادی" نیز کار کرده است و نتایج اکثریت آن ها درخشان از کار درآمده است.

او معمولا با چهره آرام و تاثیر گذار خود سعی بسیاری در باورپذیر تر کردن شخصیت هایش کرده است که معمولا موفق شده است. لیلا حاتمی بازیگری بوده که فن بیان قوی داشته، حرکات دست و بدن و تاثیرگذاری آن را به خوبی می شناخته و همین ها دلایل عمده ای بر محبوبیت و ماندگاریش است.

ارتفاع پست (ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۸۰) شروعی بر رسیدن لیلا حاتمی به اوج دوران هنری اش یعنی دهه ۸۰ بود، درخشش او در کنار حمید فرخ نژاد در ارتفاع پست هنوز هم از بازی های برگزیده دوران فعالیت لیلا حاتمی است.

سیمای زنی در دور دست (علی مصفا، ۱۳۸۲) را برای همسرش بازی کرد که آنچنان که باید و شاید دیده نشد و البته آن فیلم اساسا فیلمی نبود که لیلا حاتمی بتواند در آن عرض اندام کند. جشنواره بیست و سوم میزبان هنرنمایی متفاوت دیگری از لیلا حاتمی بود، سالاد فصل (فریدون جیرانی، ۱۳۸۳) به نمایش درآمد و بازی او اینبار در کنار زنده یاد خسرو شکیبایی بسیار مورد تحسین قرار گرفت و کاندیدای سیمرغ بلورین جشنواره هم شد.

پس از این از لیلا حاتمی به عنوان یک بازیگر با تجربه و بسیار قدرتمند در سینمای ایران نام برده شد خصوصا وقتی که بعد از آن در فیلم حکم (مسعود کیمیایی، ۱۳۸۳) هم هنرنمایی کرد و در سکانس پایانی و ماندگار فیلم به همراه پولاد کیمیایی بسیار خوش درخشید.

سپس لیلا حاتمی همانند هم بازیش حامد بهداد حضور معمولی و نه چندان تاثیرگذاری را در هر شب تنهایی (رسول صدرعاملی، ۱۳۸۶) تجربه کردند، علی رغم تبلیغات عدیده ای که روی این فیلم شد متاسفانه خیلی به چشم نیامد و در کارنامه لیلا حاتمی هم نقطه مهمی محسوب نمی شود و سرانجام تاریخ تکرار شد و در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر لیلا حاتمی برای بازی در بی پولی (حمید نعمت الله، ۱۳۸۷) موفق به کسب سیمرغ بلورین به حق بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

بازی حسی و تاثیرگذار او در" بی پولی" با آن چهره متاثر خصوصا در سکانس دونفره با بهرام رادان کنار صندوق پستی هنوز هم در اذهان زنده است.

چهل سالگی (علیرضا رئیسیان، ۱۳۸۸) تجدید میثاقی با سینمایی بود که لیلا حاتمی بخش از محبوبیتش را از آنجا یدک می کشید، اما اینبار نتیجه این فیلم کاملا منفی بود و لیلا حاتمی که در دو سن متفاوت که ۲۰ سال با هم اختلاف سنی دارند اصلا باورپذیر نشده بود.

اما جشنواره بیست و نهم میزبان چهار فیلم از لیلا حاتمی بود، آسمان محبوب (داریوش مهرجویی، ۱۳۸۸) ، سعادت آباد (مازیار میری، ۱۳۸۹) و جدایی نادراز سیمین (اصغر فرهادی، ۱۳۸۹) ؛ سه فیلم او در بخش مسابقه بودند که بازی بسیار خوبی در سعادت آباد خاصه در سکانس دونفره با حسین یاری از خود نشان داد و در جدایی نادر از سیمین که یک سال تمام برای سینمای ایران افتخار آفرید سهم بسیار بزرگ و مهمی را دارا بود. چیزهایی هست که نمی دانی (فردین صاحب الزمانی، ۱۳۸۹) دیگر فیلم او در جشنواره بیست و نهم بود و همچنین در جشنواره سی ام بازی درخشانی در فیلم" سر به مهر" به نمایش گذاشت. لیلا حاتمی در سریال های کیف انگلیسی (سیدضیاءالدین دری، ۱۳۷۸) و پریدخت (سامان مقدم، ۱۳۸۶) نیز ایفای نقش کرده است.

از کمال الملک تا لیلا

از ارتفاع پست تا حکم

و از بی پولی تا جدایی نادر از سیمین

همه جلوه توانمندی پرافتخارترین بازیگر زن ایرانی در تاریخ سینمای این مرز و بوم است استعداد شگرف لیلا در یافتن حس و انتقال آن، صراحت در انتخاب و ایفای نقش های گوناگون و پرکار و کم حاشیه بودن، جایگاه رفیعی برای وی ساخته است.

برای لیلا حاتمی عزیز، بازیگر محبوب و دوست داشتنی سه نسل از مردمان این سرزمین آرزوی موفقیت می کنیم.