به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجت الاسلام سیدلطف الله سپهر درباره تغییر سنگ قبر قیصر امین پور گفت: سنگ قبر مدور قیصر با انتقادهایی مواجه شده است. طراحان، سنگ قبر قیصر را به مرواریدی تشبیه کرده بودند که در صدف (بنای گنبدی آرامگاه) است و این مدور بودن قبر، تشبیه قیصر به مروارید است. شعرهایی هم بر روی این قبر نقش بسته که باید با نورافشانی مقبره هم خوانی داشته باشد. این طرح پیش از مسؤولیت من انجام شده است و در زمان مسؤولیت من دستور بازنگری آن داده شد. بنابراین قبر او از شکل دایره خارج می شود و سنگ قبری برجسته شبیه سنگ قبر حافظ گذاشته می شود و یک قبر مستطیل اسلامی برای او قرار خواهیم داد.

او همچنین درباره این که گفته می شود طرح مقبره قیصر امین پور شباهت بسیاری با بنای یادبود بعثی های کشته شده در جنگ ایران و عراق دارد، گفت: این بحث اصلا درست نیست. معماری این بنا شبیه معماری بسیاری از مساجدی است که در ایران ساخته می شوند و گنبد پایین دارند که گنبدی زمینی است. مقبره قیصر کاشی های اسلامی دارد که با شعرهایش مزین می شود. گنبد سبز - فیروزه یی آن آجرهای دینی و کاشی هایی به شکل بناهای اسلامی دارد و این چنین تعبیرها را من اصلا قبول ندارم و البته با تغییراتی که اکنون در طرح مقبره او داده می شود، دیگر هیچ گونه شباهتی وجود نخواهد داشت.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پاسخ به این سؤال که چقدر برای تغییر شکل مقبره قیصر با خانواده اش هماهنگ شده است، گفت: شعرهای مقبره را خانواده ایشان انتخاب کرده اند. تغییرات هم با هماهنگی خانواده او انجام می شود. البته ما ناچار به تغییرات هستیم، اما سعی می کنیم خانواده او را راضی کنیم و این تغییرات جزو خواسته های پدر او هم هست.

سپهر در ادامه اظهار کرد: حقیقتا قیصر، قیصر مقاومت شعر ایران است که آثاری را در حوزه شعر انقلاب، شعر دفاع مقدس و شعر مذهبی و محلی ایران سروده است. او نوآوری هایی در شعرش دارد و بازی او با کلمات از او شخصیتی ماندگار و قدرتمند در ادبیات ساخته است و او این استحاق را داشت که آرامگاهی فرهنگی، هنری، سنتی و ادبی بر مزارش احداث شود و اداره کل ارشاد استان با کیفیت مطلوب این کار را انجام داده و مجموعه ای فرهنگی را در ۲۰۰۰ مترمربع و اعتبار یک میلیارد تومان ایجاد کرده که از اعتبارات استانی و اعتبارات کمکی وزارت ارشاد برای احداث آن استفاده شده است.

او افزود: فاز اول این مجموعه که قبر قیصر بود، افتتاح شد و فاز دوم که شامل تالار روباز با ظرفیت ۳۰۰ نفر و محوطه آن شامل حوض ها، رواق ها و گره های اسلامی است، ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. مصالح مقبره او از مصالح سنتی است که از آجرهای دست ساز اصفهان و کاشی های اثر هنرمندان برجسته اصفهان استفاده شده و ساخت کاشی هایی با شعرهای قیصر اکنون در اصفهان در حال پخت است که این پروژه از زیبا ترین پروژه هایی خواهد شد که به یاد چهره های ادبی کشور اجرا شده است.

سپهر همچنین گفت: با تأکیدات وزیر ارشاد، از سال آینده کنگره « در کوچه های خاطره» را به صورت ملی و به مناسبت سالگرد درگذشت قیصر امین پور در آبان ماه برگزار می کنیم و این پروژه در آن زمان افتتاح می شود. البته ما تا پایان امسال این تغییرات را انجام می دهیم و تلاش می کنیم که پروژه را به پایان برسانیم.