به گزارش پارس، محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردات درباره ی لغو مصوبه ی بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی به کالاهای ثبت سفارش شده و کالاهای اساسی به ایسنا گفت: این موضوع باعث ایجاد کسری بودجه دولت می شود.

وی ادامه داد: اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی به کالاهای اساسی باعث می شود دولت از یک سو بدهکار و از سوی دیگر طلبکار شود.

برخوردار با بیان این که مجلس در نظر گرفته است که کالاهای اساسی با ارز ۲۴۷۷ تومانی وارد شوند، خاطرنشان کرد: لذا خود دولت باید به این فکر باشد که از کدام مبلغ کسری بودجه خود را که بر اثر اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی به وجود می آید جبران کند.

رییس مجمع واردات تصریح کرد: در صورت پرداخت مابه التفاوت ارز به واردات کالاهای اساسی نیز شرایط خیلی متفاوت تر از اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی نبود. در آن حالت نیز احتمال کسری بودجه می رفت.

وی تاکید کرد: دولت برای واردات کالاهای اساسی با ارز ۱۲۲۶ تومانی باید به دنبال راهکارهایی برای جبران کسری بودجه خود باشد، زیرا احتمال جبران کسری این بودجه از طریق مردم نیست.

او در این باره اظهار کرد: البته از سوی دیگر باید به دولت حق داد، زیرا اگر قرار باشد کالاهای اساسی با نرخ بالاتر از ۱۲۲۶ تومان وارد شوند، شوک قیمتی شدیدی به بازار وارد می شود.

رییس مجمع واردات گفت: با ورود دولت جدید نباید چنین شوکی به بازار وارد شود، زیرا باعث ناامیدی در میان مردم می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت در جایی باید هزینه های خود را کاهش دهد تا بتواند منابع حاصل از واردات کالاهای اساسی با ارز ۱۲۲۶ تومانی را تامین کند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش بانک مرکزی در ابلاغیه ای اختصاص ارز ۱۲۲۶ تومانی به کالاهایی را که پیش از ابلاغ قانون بودجه ۱۳۹۲ و در سه ماهه اول سال ثبت سفارش اما ترخیص نشده بودند را باطل و به بانک ها اعلام کرد که با توجه به ابلاغ بودجه ضرورت استفاده از نرخ روزانه بانک مرکزی جهت واردات کالا و خدمات، کلیه ثبت سفارشاتی که ارز آنها پیش تر از سوی این بانک تامین شده اما کالای مربوطه ترخیص نشده است (اعم از کالاهای اساسی، دارو، مواد اولیه دارویی تجهیزات پزشکی و… ) ، صدور کد تخصیص ارز به نرخ مرجع برای آنها مقدور نبوده و کدهای صادره قبلی با این نرخ نیز ابطال تلقی می شود؛ بنابراین بانک ها می توانند نسبت به پرداخت ما به التفاوت نرخ مرجع تا نرخ روزانه مبادله ای اقدام کنند.

اما بر اساس آخرین اخبار، مصوبه بانک مرکزی که نارضایتی بسیاری از واردکنندگان را در پی داشت لغو شده و بنا شده که بانک مرکزی تا پایان سال برای واردات کالاهای اساسی ارز ۱۲۲۶ تومانی اختصاص دهد و مابه التفاوت ارز ۱۲۲۶ تومانی و ارز مبادله ای را نیز معاونت برنامه ریزی به بانک مرکزی پرداخت کند.