به گزارش پارس به نقل از فارس، حسن رکنی امروز در نشست شرکت هماهنگی تشکیلات مرغداران ایران در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی اتحادیه های مرغداران گفت: برای رفع مشکلات نهاده مرغداران جلسه ای با شرکت پشتیبانی امور دام خواهم داشت.

اتحادیه های مرغداران در نشست خبری عدم تامین علوفه گرانی آن و عدم پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز ۱۲۲۶ و ۲۴۷۷ را مهمترین مشکل در زمینه تامین نهاده عنوان کردند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مشکل نرخ ارز مرغداران گفت: بدون تعارف تغییر نرخ ارز موضوع جدیدی نیست زیرا ارز اول تیرماه سال جاری هیچگونه ثبت سفارش جدید نهاده وجود نداشته است. بنابراین مرغداران با این مشکل تا حدودی کنار آمدند.

وی با بیان اینکه به گفته مرغداران حتی پیش از تغییر نرخ ارز مرجع از ۱۲۲۶ و ۲۴۷۷ برای واردات نهاده ها ۹۰ درصد نیاز نهاده ای آنها از بازار آزاد تامین می شد، گفت: نهاده ارزان دولتی سهم زیادی در تامین نیاز خوراک تولید کنندگان ندارد.

وی ادامه داد: اصولا دولت با تخصیص ارز مرجع ۱۲۲۶ به واردات نهاده ها به دنبال تقویت تولید بود اما به دلیل رانت و سود جویی که ایجاد می شد بیشتر بخش دلالی و واسطه گری تقویت می شد.

وی همچنین ادامه داد: اشکال دیگر تخصیص ارز مرجع به واردات نهاده این بود که میزان رقابت پذیری محصول تولیدی پایین می آمد و راه را برای واردات باز می کرد.

رکنی تاکید کرد: هرچقدر قیمت شفاف تر باشد به نفع تولید کننده است و وزارت جهاد به دنبال این است که نهاده ها به صورت روان به دست تولید کننده برسد که در این صورت هم تولید کنندگان رضایت خواهند داشت و هم قیمت برای مصرف کننده مناسب خواهد بود.

به گفته رکنی تشکل ها باید در تامین نهاده نیز به عنوان اولویت اول باشند و در واردات نهاده ها نیز نقش ایفا کنند.

وی با ارائه آماری در میزان جوجه ریزی گفت: آمارهای جوجه ریزی نشان می دهد که نوسانات قیمت نهاده نه تنها مانع تولید نشده بلکه تولید افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در صورتی که با این قیمت تولید برای مرغداران به صرفه نبود آنها هیچ وقت اقدام به جوجه ریزی بیشتر نمی کردند.

وی تاکید کرد: برای کمک به تولید باید بخش صادرات نیز ساماندهی شود و اینطور نباشد که با اندکی افزایش در محصولات تولیدی صادرات را متوقف کنیم.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تامین نقدینگی نیز گفت: باید کمک شود تا نقدینگی مرغداران از طریق مراجع ذیربط به خوبی تامین شود.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص مشکلات مرغداران و دامداران گفت: دیروز نشستی با اعضای کمیسیون کشاورزی برگزار شد و قرار است پیشنهادات ارائه شده طی چند روز آینده نهایی شود.