به گزارش پارس ، شرکت گوگل که در حوزه فناوری های نوآورانه پیشگام عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است در شاخه پروژه های نوآورانه خود موسوم به Google X اقدام به تعریف پروژه بالون (Project LOON) کرده است. این پروژه با هدف بهره گیری از بالون‎ های ارزان قیمت هلیوم برای ایجاد پوشش شبکه اینترنت رایگان و آزاد برای ساکنان زمین ایجاد و تعریف شده است.

در اولین آزمایش ۳۰ بالون به مدت دو هفته به جو فرستاده شدند و توانستند به خوبی و با کیفیت بالا دسترسی به اینترنت را برای ۵۰ کاربر در نقاط مختلف نیوزیلند تامین کنند. هر بالون پرشده با گاز هلیوم ۱۵ متر طول دارد و قادر است بیش از صد روز به صورت مستمر به انجام ماموریت بپردازد. نکته جالب توجه سرعت بالای این شبکه است که بنا بر آزمایش های انجام شده نوع شبکه آن نسل سوم تلفن همراه یعنی ۳G است و این نکته بیانگر این ویژگی است که کلیه شهروندان از جمله دارندگان تلفن های همراه قادر به بهره گیری از این شبکه خواهند بود.

هر بالون در کنار تجهیزات مخابراتی، مجهز به سیستم ناوبری و پنل خورشیدی است تا بتواند به طور همزمان علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز خود، قادر به مسیریابی و هدایت باشد. هر بالون قادر است فضایی به مساحت ۱۲۵۵ کیلومتر مربع را پوشش دهد، بنابراین به راحتی می توان پوشش اینترنت لازم برای شهروندان شهر تهران را با این راهکار تامین کرد.

گوگل امیدوار است با ارسال ۳۰۰ بالون بتواند پوشش جهانی اینترنت را تحقق بخشد. مقصد دوم برای آزمایش این پروژه کشور هند است زیرا مقامات هندی علاقه مندی بالایی به گسترش شبکه اینترنت و در نتیجه بهره گیری از خدمات ارزش افزوده آن در راستای توسعه ملی کشور هند دارند. در دومین آزمایش قرار است ارائه پوشش اینترنت رایگان برای چند روستا مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد. در صورت موفقیت این پروژه در هندوستان که جمعیت کاربران اینترنت آن بالغ بر ۱۳۰ میلیون نفر است ولی تعداد کاربران تلفن همراه بیش از ۹۰۰ میلیون نفر است، می توانیم شاهد یک انقلاب در افزایش ضریب نفوذ اینترنت در بین کاربران هندی باشیم. در صورت موفقیت این پروژه در آزمایش های مختلف آتی مطمئنا با توجه به سیاست های دولت آمریکا و شرکت‎ های فناوری محور تابع آن از جمله گوگل مطمئنا باید در سال‎ های آتی منتظر شنیدن خبر پرواز این بالون‎ ها بر فراز شهرهای کشورمان از جمله مشهد و تهران باشیم! نباید فراموش کرد این پروژه پیش تر توسط ارتش ایالات متحده و در راستای ایجاد شبکه ارتباطی بین نیروهای این ارتش در افغانستان مورد بهره برداری و آزمایش قرار گرفته است و این پروژه گوگل نسخه عمومی پروژه نظامی ارتش است. اینترنت ابزاری برای جهانی سازی گفتمان هاست، هر که به آن مجهز شود، گفتمان جهانی را به نفع خود شکل خواهد داد. باید آگاه بود که « اینترنت چمدانی» که در سال‎ های گذشته مطرح شد تنها یک بخش از پروژه ضدامنیتی دشمنان اسلام و انقلاب بود و فناوری های مختلفی به صورت مکمل این پروژه در حال تعریف و توسعه هستند بنابراین باید حوزه و ابعاد دفاع سایبری کشور بیش از پیش توسعه یابد و کارشناسان این حوزه با نگاهی جامع تر به فناوری اطلاعات و ارتباطات بنگرند.

 

منبع: ای پاتوق