به گزارش پارس ، بابک باقری در گفت وگو با  فارس، با بیان اینکه طی دو ماه اخیر منابع معاملات برق در بورس انرژی به طور منظم تری انجام می شود، اظهار داشت: این مبالغ از حساب خزانه به حساب شرکت های توزیعی برای انجام معاملات برق در بورس انرژی واریز می شود.

* معاملات برق بازهم میلیاردی شد

باقری، مدیر نظارت بر معاملات بورس انرژی با بیان اینکه در معاملات هفته گذشته بورس انرژی، یک هزار و ۱۷۲ قرارداد معاملات سلف موازی استاندارد در نماد بار پیک روزانه برای تحویل در روزهای ۲۰ مرداد تا ۵ شهریور ۱۴ و۱۵ شهریور معامله شد، گفت: تعداد معاملات صورت گرفته، ۳۸ مورد و ارزش کل آن ۱۱ میلیارد و ۸۰۹ میلیون ریال بوده است که بیشترین حجم معاملات، به نماد ۲۰ مرداد ماه اختصاص داشته است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان کارمزد معاملات، گفت: بورس انرژی ۰.۰۰۰۸ کارمزد از هر قرارداد معامله شده دریافت و به تناسب کارگزاری ها، شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان بورس نیز کارمزد دریافت می کند.

باقری ادامه داد: در حال حاضر مبالغ واریزی به حساب شرکت توزیع برای انجام معاملات برق بسیار پائین است و این اقدام برای آشنایی بیشتر دیگر شرکت ها انجام گرفته است.

معاون نظارت بورس انرژی با اشاره به اینکه ساختار شرکت های توزیعی نیز باید اصلاح می شد، گفت: این شرکت ها از سهامی عام به سهامی خاص تبدیل شدند و باید در آینده و به تدریج بخش خصوصی اداره آن را برعهده بگیرد ولی اکنون سهام داران آن توانیر و دولتی ها هستند.

* ورود شرکت های جدید توزیع برق به چرخه معاملات بورس انرژی

وی افزود: با توجه به تامین اعتبار شرکت های توزیع نیروی برق کرمانشاه، شمال کرمان و استان گلستان در مرداد ماه سال جاری توسط شرکت توانیر، در صورت انجام مراحل اخذ کد معاملاتی و تکمیل بیانیه ریسک توسط شرکت های مذکور، با رعایت شرایط مندرج در فصل پنجم دستور العمل معاملات کالا و اوراق بهاردار مبتنی بر کالا در بورس انرژی ثبت سفارش های خرید شرکت های مذکور امکان پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره، شرکت های توزیع نیروی برق تهران بزرگ، استان البرز، استان اصفهان، خراسان رضوی، شهرستان شیراز، شهرستان بوشهر، جنوب کرمان، استان مازندران نیز مجددا تامین اعتبار شده اند.

* معاملات سلف نفتی در پیج و خم شرکت ملی نفت و بانک مرکزی

وی درباره نتیجه آخرین اقدامات معاملات اوراق سلف نفتی، گفت: بسترسازی و نرم افزارها به طور کامل آماده هستند و اتاق پایاپای نیز برای این منظور اعلام آمادگی کرده است و باید دید عرضه کننده عمده که شرکت ملی نفت است چه زمانی توافقات خود با بانک مرکزی را نهایی می کند.

مدیر نظارت بر بورس انرژی ادامه داد: معاملات اوراق سلف نفتی قطعا با توافقات بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران در دولت جدید امکان پذیر می شود.