به گزارش پارس به نقل از فارس، بنای تئاتر شهر تهران سال ۱۳۸۴ به عنوان میراث ملی کشور به ثبت رسیده است و هر گونه ساخت و ساز و تجاوز به آن بدون تأیید میراث فرهنگی، خلاف قانون است اما در این سالها این بنای تاریخی به واسطه دست درازی هایی تحت لوای عنوان توسعه شهری آسیب دیده است تا جایی که دیگر چیزی تحت عنوان « حریم بنای تاریخی» برای آن قابل تعریف نیست.

گودبرداری های شبانه در اطراف این بنا، تولدهای ناگهانی سازه های شیشه ای تحت عنوان ایستگاه مترو، به بازی گرفتن حرمت مسجد در اطراف بنا، ساخت وسازهای آنی روی سقف و… اتفاقاتی است که هر روز لرزه ای به اندام بنای تئاتر شهر می اندازد.

در این روزها دیگر بنای تئاتر شهر برای عابران چهارراه ولیعصر (عج) تهران در میان دود و ساخت وسازها و هجوم مسافران مترو به سختی قابل دیدن است.

اهمیت این موضوع را از رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل جدید میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران جویا شدیم. او تأکید می کند که ورودی مترو که در محدوده تئاتر شهر ایجاد معضل کرده است ظرف ۱۰ تا ۲۰ روز آینده بسته می شود.

وی می گوید: ورودی مترو به زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج) منتقل می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تصریح می کند که تئاتر شهر سال ۸۴ به ثبت رسیده اما حریمش ثبت نشده است به همین دلیل در این زمینه خیلی نمی توانیم ورود کنیم اما با توجه به اینکه به هر حال این اثر به ثبت ملی رسیده است باید ضوابطی برای آن رعایت شود.

خسروآبادی از تشکیل جلسه ای در هفته آینده در محل تئاتر شهر خبر می دهد که قرار است اعضای شورای شهر تهران، مسئولان خانه تئاتر و میراث فرهنگی حضور یابند و کل سوابق و رخدادهایی که بر این بنا گذشته است را مورد بررسی قرار دهند و به راه حل های مشترک برسند.

وی می گوید: اتابک نادری، مسئول تئاتر شهر خواسته است که کتابخانه آنجا را به مجموعه تئاتر شهر واگذار کنند تا تبدیل به کتابخانه تخصصی تئاتر شود.

مدیر کل میراث فرهنگی تهران ادامه می دهد: یک مجموعه خدمات پذیرایی و مسائل پیرامونی آن در داخل پارک دانشجو هم قرار دارد که البته به تئاتر شهر برنمی گردد و مربوط به شهرداری است اما می توان برای آن تعریف جدیدی داشت مثلاً آنها را برداریم و به جای آن فضایی را برای اجرای تئاترهای خیابانی آماده کنیم.

خسروآبادی درباره اینکه آیا نمی شود در حال حاضر حریمی برای تئاتر شهر مصوب کرد؟ تصریح می کند: با شرایط فعلی بنای ثبت شده تئاتر شهر دیگر تعیین و تصویب حریم، دردی را دوا نمی کند بلکه باید تلاش کرد میزان لطمات وارده به بنا را کاهش داد.

در شرایط کنونی که فضای اطراف تئاتر شهر دیگر رنگ و بوی فرهنگی ندارد و حواشی پارک دانشجو و سبز شدن روزانه بناها برای همه مشهود است شاید جابجایی دهانه مترو و سر و سامان دادن مراکز خدماتی اطراف پارک بتواند روزنه ای از امید را برای فرهنگ دوستان ایجاد کند که تئاتر شهر حفظ می شود، فرهنگی می ماند، دیده می شود و…