به گزارش پارس به نقل از تسنیم، عباس احمد آخوندی گزینه تقریباً نهایی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم سال ۱۳۳۶ در نجف اشرف متولد شد. در کارنامه وی سوابق اجرایی متعددی به چشم می خورد که می توان به وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم هاشمی، عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی و رئیس بنیاد مسکن اشاره کرد. آخوندی دکترای اقتصاد سیاسی خود را کالج رویال هالووی لندن اخذ کرده است.

آخوندی به عنوان یکی از منتقدان همیشگی طرح مسکن مهر، بر این باور است اگر برنامه هایش به طور کامل اجرا می شد، مسکن به وضعیت کنونی گرفتار نمی شد. وی معتقد است که اهداف طرح مسکن مهر تغییر کرده و این اقشار متوسط بوده اند که از قبل این طرح صاحبخانه شده اند نه دهک های کم درآمد جامعه.

در ادامه بخشی از اظهارنظرهای وی در خصوص مسکن، طرح مهر و اقدامات انجام شده و نشده در این بخش که در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی تسنیم مطرح شده، آمده است؛

*مسکن در ایران ابزار حفظ قدرت پول است دلایلی خارج از بخش دارد و نمی توان آن را در اقتصاد مسکن پیدا کرد. دلیل این موضوع، بیشتر مربوط به اقتصاد سیاسی است.
نمونه مسکن مهر را نمی توان هیچ جای دنیا پیدا کرد. یک اسم من درآوردی که نمی توان نمونه آن را در سایر کشورها به روشی که اجرا شد، مشاهده کرد.

*دو اشتباه در طرح مسکن مهر رخ داد. یکی اینکه روش تأمین منابع مالی هدف کاملاً ضدهدف بود. دیگری آنکه نظام بانکی کشور متوقف شد و به یک نحوی بانکها تعهدی را که در قبال سپرده مردم داشتند، انجام ندادند.

*ظاهراً مسئله دولت نهم این بوده که می خواسته برای دهک های پایین جامعه با توجه به اینکه شعارش « دولت عدالت محور» بود اقدام به تهیه مسکن کند. اما با توجه به اینکه دولت بیشتر تصمیم می گیرد تا اینکه فکر کند این طرح کارایی لازم را نداشت.

*اکثر واحدهای طرح مهر در حال حاضر به دلیل نداشتن خدمات زیربنایی و روبنایی قابلیت سکونت را ندارند. اقدامات دولت در این بخش با سیاست اصل ۴۴ مغایرت کاملی دارد.
در سال های اخیر به مرور زمان بخش خصوصی در حال خروج از بازار مسکن بوده و می توان گفت دولت جای این بخش را گرفته است، افزایش قیمت های مسکن به دلیل کم رنگ شدن حضور بخش خصوصی در ساخت وسازهاست.

*عرضه و تقاضا در بازار مسکن باید با همدیگر تناسب داشته باشند. فرض کنید که تقاضای زیادی برای اتومبیل است (که هست) نمی توانیم یک گاری عرضه کنیم و بگوییم عرضه زیاد شده است.

*بزرگترین مسئله طرح مهر این است که روش انتخاب شده بر خانه دار کردن با اهداف آن سازگار نبود. به نظرم مسکن مهر کانون بحران های اجتماعی آینده خواهد بود. این جدی ترین مسئله طرح مسکن مهر است که باید از همین امروز سیاست مداران درباره آن چاره اندیشی کنند.

*دولت نهم و دهم در حد ستاد تبلیغات باقی ماند، یعنی بیش از اینکه بخواهد یک برنامه توسعه ملی تعریف کند بیشتر به دنبال یک سری اهداف تبلیغاتی بود.

*اولین راهکار حل مشکل تاریخی مسکن آن است که هدف را درست انتخاب کنیم. حل مسئله مسکن، توزیع جمعیت و مسئله شهرنشینی راهکارهای مخصوص خود را نیز می طلبد.

*در طرح پاک به دنبال آن بودیم که عرضه و تقاضا با سازوکار بازار مسکن صورت گیرد. قرار نبود جای مردم بنشینیم و بگوییم با چه معماری خانه ها ساخته شود.

*استقبال مردم از طرح های پاک و مسکن اجتماعی خیلی زیاد بود، یادم هست در آن زمان ضریب پس انداز توسط مردم چند صد برابر شد.

*۱۸ سال پیش همه به دنبال خانه های ویلایی بودند. ۱۶ سال پیش اصلاً بحث آپارتمان نشینی رایج نبود. اگر اکنون آپارتمان نشینی رایج شده نتیجه همان اقدامات است.

مبتکر طرح پاک (پس انداز، انبوه سازی، کوچک سازی) همواره بر محور قرار دادن مردم و بخش خصوصی در بخش مسکن تاکید دارد. حال باید دید گزینه نهایی پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در صورت کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس چگونه می تواند از پس مشکلات عدیده بازار مسکن برآید.

آیا دومین وزیر راه و شهرسازی ایران می تواند مسکن را از یک کالای سرمایه ای جذاب به یک کالای مصرفی تبدیل کند؟ گذشت زمان مشخص می کند عباس احمد آخوندی چه برنامه ای برای مسکن ایران دارد.