به گزارش پارس به نقل از ایسنا، وزارت بازرگانی آمریکا در گزارشی اعلام کرد هزینه مصرف کننده به دلیل خرید خودرو و قیمت های بالاتر بنزین، ۰.۵ درصد در ژوئن افزایش یافت. افزایش این هزینه که بیش از دو سوم فعالیت اقتصادی آمریکا به حساب می آید، برای ماه مه از ۰.۳ به ۰.۲ درصد بازبینی شد.

افزایش هزینه مصرف کننده طی ماه ژوئن مطابق با پیش بینی اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز بود.

شاخص قیمت برای هزینه مصرف کننده به استثنای غذا و انرژی، ۰.۲ درصد در ژوئن افزایش یافت که بزرگ ترین افزایش از ماه ژانویه و پس از رشد ۰.۱ درصدی در مه بود. تورم آمریکا طی ۱۲ ماه گذشته ۱.۳ درصد افزایش یافت اما همچنان پایین هدف دو درصد بانک مرکزی این کشور است.

با افزایش قیمت ها، هزینه مصرف کننده منطبق با تورم ۰.۱ درصد افزایش داشت. آمار مربوط به هزینه مصرف کننده در گزارش رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم نیز لحاظ شده بود. این گزارش که چهارشنبه گذشته منتشر شد، نشان داد اقتصاد آمریکا با نرخ سالانه ۱.۷ درصد در سه ماهه دوم در مقایسه با ۱.۱ درصد در سه ماهه اول توسعه یافته است.

افزایش مالیات ها در ابتدای سال مانع هزینه بیشتر از سوی مصرف کننده شد اما انتظار می رود در نیمه دوم سال با احیای بازار کار و احیا در بازار مسکن، تسریع شود.

اقتصاد آمریکا ۱۶۲ هزار شغل در ماه ژوییه در مقایسه با ۱۸۸ هزار شغل در ماه پیش از آن، ایجاد کرد. این رقم بسیار پایین تر از ۱۸۴ هزار شغل مورد پیش بینی تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز بود.

قوی تر شدن بازار کار به بالا رفتن درآمدها که پس از رشد ۰.۴ درصدی در مه، ۰.۳ درصد در ژوئن افزایش یافت، کمک خواهد کرد اما حقوق های دولتی کاهش یافت که بازتاب مرخصی اجباری کارمندان سازمان های دولتی در راستای برنامه صرفه جویی هزینه ها بود. با پیشی گرفتن هزینه از درآمد، نرخ پس انداز از ۴.۶ به ۴.۴ درصد کاهش یافت.