به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدرضا صبوری سفیر ایران در بلاروس در دیدار با کنستانتین سومار رئیس کمیته اجرایی منطقه « برست اوبلاست» این کشور گفت: اقتصادهای ایران و بلاروس می توانند مکمل یکدیگر باشند و از همدیگر سود ببرند.

سفیر ایران که برای نخستین بار به منطقه برست اوبلاست بلاروس سفر کرده بود، نسبت به ایجاد همکاری های نزدیک تر میان ایران و این منطقه ابراز تمایل کرد.

وی افزود: شما به سرمایه گذاری ما نیاز دارید و ما به محصولات غذایی، تاآنجا که من اطلاع دارم در این منطقه به میزان زیاد و با کیفیت بالا تولید می شود. هدف مشترک ما، حل مشکلات و موانعی است که تجار ما را از فعالیت بیشتر در ۲ کشور باز می دارد.

صبوری تصریح کرد: با توجه به سطح بالای روابط سیاسی میان رهبران ایران و بلاروس، ما نمی توانیم از وضعیت همکاری های اقتصادی ۲ کشور رضایت داشته باشیم.

این مقام ایرانی تاکید کرد: ما نیازمند یافتن و استفاده از فرصت های جدید برای توسعه این همکاری ها هستیم. من فکر می کنم، ما چشم انداز خوبی برای همکاری در این منطقه داریم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین، این نکته دارای اهمیت است که به منظور دستیابی به این هدف، طرف ایرانی تعرفه های صادرات کالاهای بلاروسی به ایران را کاهش داده است.

کنستانتین سومار، رئیس کمیته اجرایی منطقه برست اوبلاست بلاروس تاکید کرد: این منطقه از توسعه همکاری ها با ایران استقبال می کند.

وی افزود: برست اوبلاست بیش از نیمی از محصولات غذایی خود را صادر می کند. ما می توانیم این محصولات را به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر کنیم.

سومار تصریح کرد: تنها مسئله ای که باید درنظر گرفته شود این است که مسائل مربوط به حمل و نقل کالاها مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلات ناشی از مسافت زیاد از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت سرمایه گذاری، قانون مالیات ما به ما این اجازه را می دهد تا با هر سرمایه گذاری به طور موثر همکاری کنیم.

در جریان این دیدار، ۲ طرف برای توسعه قراردادهای اقتصادی مانند برگزاری نمایشگاه به توافق رسیدند.

برای شروع، رئیس کمیته اجرایی منطقه « برست اوبلاست» پیشنهاد کرد تا پتانسیل های سرمایه گذاری و اقتصادی این منطقه به صورت الکترونیکی در ایران معرفی شود. سفیر ایران نیز از مقامات برست اوبلاست برای بازدید از ایران دعوت کرد.

در حال حاضر؛ ۷ شرکت بزرگ با سرمایه ایرانی در منطقه برست اوبلاست در حال فعالیت هستند.