به گزارش پارس به نقل از شبستان، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه مدرسه انقلاب که صبح امروز در مدرسه شهید مطهری برگزار شد در پاسخ به خبرنگار شبستان درباره جزییات لغو تعطیلی پنج شنبه های مدارس گفت: ساماندهی زمان آموزش در پنج روز به معنای تعطیلی مدارس نیست.

وی افزود: در متن قانون اصلا واژه تعطیلی را نداریم، بنابراین هم اکنون در حال تنظیم برنامه ها در این راستا هستیم که از سال آینده در تعدادی از مدارس کشور طرح یک روز شاداب و بانشاط را اجرا کنیم.

کفاش با بیان اینکه منابع این طرح را آموزش و پرورش تأمین می کند، اظهار کرد: از خانواده ها هیچ هزینه ای را دریافت نمی کنیم البته ما هنوز برنامه ای در این راستا تدوین نکرده ایم.

وی ادامه داد: یک روز شاداب و بانشاط شامل برنامه های مختلف فرهنگی، ورزشی و فعالیت های مربوط به خود دانش آموزان است.

کفاش افزود: اگر دانش آموزان در روز تعطیل فعالیت های هنری را انجام ندهند پس چه زمانی آن را انجام خواهند داد، بنابراین برای سال آینده برای تعدادی از مدارس کشور به صورت داوطلبانه طرح یک روز بدون کیف و کتاب را اجرا می کنیم که همزمان پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش آن را ارزیابی می کند و اگر نتایج مثبت بود از سال بعد آن را به تعداد دیگری از مدارس گسترش می دهیم.

کفاش یادآور شد: هیچ طرحی در دوران حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم به صورت آزمایشی انجام نشده است و تمام طرح ها به صورت سراسری اجرا شده است.

وی تأکید کرد: در دولت تدبیر و امید طرح ها به صورت آزمایشی و در یک مقیاس کوچک اجرا می شود و نتایج را ارزیابی می کنیم که اگر مثبت بود آن را به صورت سراسری اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در سال آینده تعطیلی هیچ مدرسه ای لغو نخواهد شد جز مدارسی که در طرح یک روز بدون کیف و کتاب هستند که تعداد آنها در سطح کشور محدود است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر در مدارس فعالیت های شاد داشته باشیم دانش آموزان از روز پنج شنبه استقبال می کنند، بنابراین باید حالت خشک مدارس را حفظ کنیم و اگر دانش آموزان از تعطیلی استقبال می کنند به خاطر فضای خشک و بی مقدار مدارس است که باید این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: نباید مشکلاتی را که در این راستا داریم بر دوش تعطیلات بیندازیم و با تعطیل کردن مدارس کم کاری خود را جبران کنیم در این صورت باید کلا درس مدارس را ببندیم.

کفاش در رابطه با حق الزحمه معلمان تصریح کرد: حق و حقوق معلمان را به طور کامل پرداخت می کنیم اما به معلمان گفته اند که قرار است آنها یک روز اضافه به مدرسه بیایند در صورتی که این گونه نیست و ما نمی خواهیم موظف معلمان را اضافه کنیم بلکه آنهایی که داوطلب اند حق الزحمه جداگانه می گیرند.