به گزارش پارس به نقل از مهر، علی اصغر فانی در پنجمین گردهمایی معاونین پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی، رؤسای گروه بررسی محتوای آموزش و پرورش و گروه تحقیق و پژوهش استان ها در باشگاه فرهنگیان تهران اظهار داشت: بنده از قدیم نسبت به تشکیلات آموزش و پرورش نظر داشتم و البته تصمیم ندارم تشکیلات را به هم بزنم مگر در حد اصلاحات لازم، چون اگر بخواهیم تشکیلات را اصولی به هم بزنیم ۲ یا ۳ سال طول می کشد. وی با اشاره به اینکه در روشهای مدیریت، سه موضوع اصلاح، مهندسی مجدد و ساختار دهی مجدد مورد نظر است، افزود: بنده برای اینکه فرصت ها را از دست ندهیم، در این دوره روی همان اصل اول یعنی اصلاح که برای آموزش و پرورش مناسب تر و اثربخش تر است، کار می کنیم.

فانی گفت: بعد از ساماندهی نیروی انسانی، اولویت بعدی، بهسازی نیروی انسانی است و معلم، اصلی ترین رکن آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به مدیریت آموزشگاهی گفت: اگر بتوانیم مدارس را با مدیران توانا اداره کنیم، مدرسه بهتر اداره می شود.

فانی به عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: سال آینده در نیم درصد از مدارس، اختیار مالی مدیران به شکل آزمایشی افزایش می یابد و پس از بررسی و سنجش در فرآیند، سال دوم توسعه خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: توسعه مشارکت در همه ابعاد و مشارکت اولیا و به خصوص معلمان می تواند با اعتبار سنجی این حلقه مفقوده را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب چندین نوع مدیریت در آموزش و پرورش را تجربه کردیم، گفت: یک مدت مدیران فقط دستور می د ادند و غلط یا درست انجام می شد؛ بعد گفتیم، باید کار کارشناسی بکنیم و بعد دیدیم کار کارشناسی جواب نمی دهد و باید پژوهش صورت گیرد و حالا به عنوان طبقه چهارم می گوییم باید نظر خبرگان را بگیریم و باید بپذیریم بدون پژوهش، بررسی و مشورت با اهل فن تصمیم های فراگیر نگیریم و شما شاهد بودید که با ایجاد پایه ششم که با عجله صورت گرفت چه عوارضی داشته و خواهد داشت.

وی گفت: به همین دلیل، در مدیریت منابع گفتیم در نیم درصد مدارس اجرا می کنیم که شامل ۵۰۰ مدرسه می شود، تا بررسی کنیم آیا جواب می دهد؟ و علی رغم اینکه این کار در دنیا انجام شده ولی تأکید داریم، آزمایشی و با احتیاط اجرا شود.

فانی با تاکید بر اینکه پژوهش نه به عنوان چرخ پنجم کار، بلکه به عنوان اصل موضوع باید دیده شود، خاطر نشان کرد: پژوهش باید با روش های مناسب واقعیت ها را نشان دهد و این پژوهش می تواند مبنای تصمیم گیری باشد؛ نه پژوهشی که تصمیم ما را تأیید کند و پژوهش باید صحیح و مبتنی بر متدولوژی مناسب باشد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه ریزی گفت: برنامه ریزی یعنی فعالیت ذهن قبل از فعالیت دست و حتماً در برنامه ریزی باید زمان بندی و هدف گذاری داشته باشیم و روی روش ها کار کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش باید مدیریت زمان داشته باشد، افزود: تقویم زمان بندی نیروی انسانی باید در موعد مقرر تمام شود و دو ماه هم برای اتفاقات غیر قابل پیش بینی در نظر بگیریم.

فانی ادامه داد: ۶ ماه از دولت یازدهم گذشته است، بنابراین باید دقت کنیم، با برنامه ریزی، زمان بندی و اولویت گذاری و استفاده از فرصت هایی که مثل ابر می گذرد، حرکت کنیم.