به گزارش پارس به نقل از اقتصادپرس، چندی پیش مصطفی قی خسروی، رییس اتحادیه املاک کشوری در گفتگو با اقتصادپرس از کاهش چند درصدی قیمت مسکن طی هفته گذشته خبر داده بود و در حال حاضر آمار حاکی ازآن است در بازار معاملات ملک قیمت پیشنهادی واحدهای مسکونی به اندازه ای هرچند جزئی کاهش یافته است.

از آخرین افزایش قیمت واحدهای مسکونی چند ماهی می گذرد. در بهمن و اسفند ماه سال گذشته آخرین جهش نجومی قیمت مسکن اتفاق افتاد به طوری که قیمت های پایه ای که این روزها به بازار مسکن ارائه می شود بالاترین نرخ های سال گذشته است و فعالان بازار مسکن بر این اعتقادند که قیمت های پیشنهادی امسال همچون سال گذشته آنچنان دستخشوش نوسان و صعود قیمت ها پیش نمی رود.

آیا زمان خرید فرا رسیده است؟

این سوالی است که اغلب شهروندان از خود می پرسند. آیا زمان خرید فرارسیده است؟ آیا این امکان به وحد می آید که آن ها نیز خانه دار شوند؟ گزارش میدانی اقتصادپرس از بازار مسکن و مشاوران املاک نشان می دهد آن دسته از مالکانی که نیاز مالی ندارند با توجه به رکود موجود، از بازار مسکن کنار کشیده اند و تنها افرادی که قصد دارند واحد مسکونی خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به پول نقد تبدیل کنند در میدان باقی مانده اند.

بیشترین تقاضای خرید نیز به واحدهای مسکونی ۴۰ تا ۶۰ متری مربوط می شود و قیمت پایه به ازای هر متر ۴ میلیون تومان است که گاها در لحظه خرید به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار توامن کاهش پیدا می کند اما آنچه که مشخص است نرخ خرید در لحظه پایانی و بر اساس توافق طرفین مشخص می شود.

با وجود این افت قیمتی، یکی از دلایل عدم استقبال متقاضیان از بازار مسکن را می توان عدم قدرت خرید کافی از سوی مردم دانشت که همین امر موجب شده است تا قیمت ها اینگونه کاهش پیدا کند.

میزان کاهش قیمت ها در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد اعلام شده است که تاکنون تاثیر چندانی در جذب مشتریان و افزایش تمایل به خرید واحدهای مسکونی در آن ها نداشته است اما مشاوران املاک اعتقاد دارند در صورتی که این روند نزولی ادامه پیدا کند، ممکن است بازار مسکن با تحولی اساسی و رونق در معاملات مواجه شود.