به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بانک یو. سی. اُ هند که تنها بانک هندی تعیین شده برای دریافت پرداختی نفت هند به ایران در ازای واردات نفت است اعلام کرد: واردات نفت خام هند از ایران توسط شرکت نفت هند و بر پایه مکانیسم پرداختی روپیه در سیزده ماه گذشته به هفت میلیارد دلار رسیده است. اگر مکانیسم پرداخت بدهی براساس روپیه وجود نداشت هفت میلیارد دلار ارز خارجی از هند خارج می شد که باعث کاهش بیشتر ارزش روپیه در برابر دلار در سال جاری می گشت.

بانک یو. سی. اُ هند با پشتیبانی پنج ایرانی حل و فصل بدهی های هند به ایران را در آوریل ۲۰۱۲ شروع کرد.

به گفته مقامات دولتی آگاه جدا از تقویت روپیه بانک یو. سی. اُ از سرمایه انباشته شده در حسابهای خود بهره می برد و ملزم به پرداخت سود آن نیست و می تواند تا زمان برداشت از آنها استفاده کند.

هند از ژوییه ۲۰۱۱،۵۵ درصد طلب نفتی ایران را به یورو و از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت کرده است. ۴۵ درصد باقی مانده به روپیه و در حسابهای شرکت نفت ایران در بانک یو. سی. اُ پرداخت می شود.

به گزارش روزنامه ایندین اکسپرس، هند در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ قصد داشت ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن نفت از ایران وارد کند که در پایان ۱۳ میلیون و۱۴۰ هزار تن (۱۶ درصد کمتر از هدف گذاری) نفت وارد کرد که به دلیل مشکلات در تامین نفتکش ها بوده است.

اگرچه پرداخت بدهی ها به یورو از طریق ترکیه در شش فوریه امسال متوقف شد پرداخت ۴۵ درصد مابقی بدهی ها به روپیه و از طریق بانک یو. سی. اُ ادامه داشته است.