به گزارش پارس ، محمدجواد شمس در گفتگوی مشروح با مهر درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرح توسعه فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز گازی در دست اجرای میدان مشترک پارس جنوبی، گفت: هم اکنون عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی بخش های مختلف این مگا پروژه گازی پارس جنوبی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت پتروپارس با اعلام اینکه عملیات پیش راه اندازی در پروژه های بزرگی همچون فاز ۱۲ پارس جنوبی به دلیل وسعت و پیچیدگی و تنوع، فرآیندی بسیار زمان بر است، تصریح کرد: این عملیات در این پروژه از سال گذشته آغاز شد و بویلر فاز ۱۲ به عنوان اولین حلقه از فرآیند راه اندازی برای نخستین بار اسفند ماه سال گذشته به صورت موقت روشن شد.

این مقام مسئول، با تاکید بر اینکه پس از آن، عملیات پیش راه اندازی در سایر بخش ها ادامه یافت، اظهارداشت: هم اکنون در بخش یوتیلیتی این پروژه واحدهای آب شیرین کن پس از دیگ های بخار آماده راه اندازی هستند و پیش بینی می شود که واحدهای فرآیندی نیز با توجه به حساس بودن مراحل پیش راه اندازی، به زودی آماده راه اندازی و فرآوری گاز باشند.

وی با یادآوری اینکه در بخش تاسیسات فراساحلی نیز عملیات پیش راه اندازی اولین سکو در مراحل پایانی است و به زودی عملیات راه اندازی و تولید گاز از این سکو آغاز خواهد شد، بیان کرد: پیش بینی می شود مطابق با برنامه زمان بندی تا زمستان سالجاری، گاز تولیدی فاز ۱۲ به شبکه سراسری گاز تزریق شود.

شمس در ادامه با بیان اینکه در خصوص برخی از انتقادهای مطرح شده در توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی با اعلام اینکه از برکات نظام مقدس جمهوری است که همه افراد می توانند آزادانه اظهار نظر کنند، من هم برای این افراد و نظرشان احترام قائلم، توضیح داد: هم اکنون ۹۶ ماه از زمان شروع پروژه فاز ۱۲ سپری شده است به طوری که زمانی که مسئولیت پتروپارس را پذیرفتم از آغاز اجرای این پروژه حدود ۶۶ ماه گذشته بود.

مدیرعامل پتروپارس با تاکید بر اینکه پروژه توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی پس از گذشت این زمان تنها ۴۱ درصد پیشرفت داشت و در مدت ۳۰ ماه این پیشرفت به حدود ۹۱ درصد رسیده است، تبیین کرد: البته بیشتر این پیشرفت در شرایطی اتفاق افتاد که تحریم ها به شدت تشدید شد و کسب این میزان پیشرفت در این مدت در بین پروژه های مشابه قابل توجه است.

رکوردهای جدید در توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی

وی در خصوص آخرین وضعیت طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی هم با اعلام اینکه در ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی حدود ۶ ماه از آغاز پروژه فاز ۱۹ که یکی از پروژه های معروف به ۳۵ ماهه بود، می گذشت، گفت: به دلایل مختلفی همچون تغییر در محل زمین پالایشگاه توسط کارفرما و نبود ساختار مناسب برای مدیریت پروژه در پتروپارس، این پروژه پیشرفتی کمی بیش از ۲ درصد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که تاخیرات طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی در ابتدای اجرای در بین پروژه های ۳۵ ماهه مشابه پارس جنوبی کمترین پیشرفت را داشت، تصریح کرد: حتی در مقطعی با توجه به محدودیت مالی، کارفرما تصمیم بر توقف کامل این پروژه را گرفت اما با اقدامات مختلف توانستیم این تاخیرات را به بهترین شکل ممکن جبران کنیم.

شمس در ادامه با بیان اینکه هم اکنون پیشرفت اجرایی فاز ۱۱۹ پارس جنوبی به حدود ۶۵ درصد رسیده سات، تاکید کرد: هم اکنون در بین پروژه های مشابه ۳۵ ماهه پارس جنوبی با پیشرفتی نزدیک به ۶۵ درصداز نظر میزان پیشرفت کل پیشتاز است.

مدیرعامل پتروپارس، افزود: هم اکنون در بخش حفاری این پروژه دو دکل حفاری در حال حفاری بوده و پیش بینی می شودا تا ۴ ماه آینده عملیات حفاری در اولین سکوی دریایی این پروژه به پایان برسد.

به گفته شمس بدین ترتیب فاز ۱۹ اولین پروژه ای در بین پروژه های ۳۵ ماهه خواهد بود که حفاری در یکی از سکوهای خود را به اتمام رسانده است ضمن انکه باید به این موضوع توجه داشت که همه این پیشرفت ها در زمانی حاصل شده که کشور و به ویژه پروژه های نفت و گاز هدف سخت ترین تحریم های بین المللی قرار گرفته و خرید تجهیزات و تامین منابع مالی انرژی بسیار زیادی از مدیران ارشد پتروپارس گرفته است.

این مقام مسئول رکوردهای حاصل شده در توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی را نشانه حرفه ای، بلوغ و تجربه مجموعه شرکت پتروپارس اعلام کرد و ادامه داد: امروز به مرزی از بلوغ سازمانی رسیده است که به سرعت می تواند خود را با تغییرات محیطی وفق دهد. این کار در نتیجه تغییر در فرهنگ کاری پتروپارس در چند سال گذشته به وجود آمده است. در شرایط جدید باید با فرهنگ جدید، رفتار و اسلوب کاری جدیدی را به سازمان تزریق می کردیم.

آخرین وضعیت توسعه میدان گازی فرزاد

به گزارش مهر، وی در ادامه در تشریح مهمترین طرح های در دست اجرای پتروپارس هم توضیح داد: علاوه بر طرح توسعه فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز توسعه ای پارس جنوبی و فاز ۱۹ پارس جنوبی، در طرح توسعه میدان مشترک گازی فرزاد هم مشارکت داریم.

شمس با یادآوری اینکه پروژه طرح توسعه میدان گازی فرزاد مشترک با یک میدان عربستان سعودی بسیار پرچالش و سخت است، اظهار داشت: هم اکنون مراحل مطالعات اولیه در این پروژه به منظور تهیه MDP به پایان رسیده است و حتی یک چاه توصیفی در این میدان حفاری شده است.

مدیرعامل پتروپارس با اعلام اینکه در شرایط فعلی مطالعات تکمیلی توسعه این میدان مشترک در خلیج فارس در حال انجام است، بیان کرد: علاوه بر این شرکت های تابع پتروپارس هم در مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی مشارکت فعالی دارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که پتروپارس اکنون در چه موقعیت و جایگاهی قرار دارد؟ گفت: با گذشت حدود ۱۵ سال از زمان تاسیس پتروپارس، این مجموعه توانسته به هدف اصلی تاسیس کنندگان آن دست یابد.

به گفته شمس درحال حاضر پتروپارس با اجرای پروژه طرح توسعه فازهای یک، ۴،۵، ۶،۷ و ۸ پارس جنوبی و اجرای طرح توسعه فاز ۱۲ و ۱۹ در حدود ۴۵ درصد از کل تولید گاز طبیعی و نزدیک به ۶۵ درصد گاز تولیدی پارس جنوبی مشارکت مستقیم داشته است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اجرای همزمان پروژه طرح توسعه فازهای ۱۲،۱۹ و فرزاد از نظر احجام کاری بیش از ۷ برابر پروژه فاز یک است، تاکید کرد: در حال حاضر پتروپارس به عنوان بزرگترین پیمانکار عمومی در صنعت نفت و گاز نقش آفرینی می کند و می توان گفت که تنها شرکتی در کشور بوده که کل زنجیره ارزش بالادستی صنعت نفت و گاز را از فعالیت های مربوط به مهندسی نفت تا بهره برداری پوشش می دهد.

وی با اشاره به شمارکت های این مجموعه در طرح های نفت و گاز سایر کشورهای جهان، تبیین کرد: این اثرگذاری و توان فنی موجب شده که کشورهای غربی را ناچار کرده است به منظور کند کردن سرعت رو به رشد صنعت نفت و گاز کشور، دست به تحریم پتروپارس بزنند، در حالی که این شرکت تاکنون صرفا در صنعت نفت و گاز فعالیت داشته است.

شمس همچنین با اشاره به این موضوع که با آغاز توسعه پارس جنوبی، مسئولان در آن زمان تصمیم بر آن گرفتند تا توانایی مدیریت مگاپروژه های نفتی را در کشور نهادینه کنند، گفت: از این رو پیرو مصوبه عالی شورای اقتصاد در دی ماه ۷۶ مبنی بر واگذاری اجرای طرح توسعه فاز یک پارس جنوبی به یک شرکت پیمانکار عمومی با سرمایه ایرانی به روش بیع متقابل، پتروپارس توسط شرکت سرمایه گذاری نفت بهمن ۱۳۷۶ به ثبت رسید تا مسئولیت این کار بزرگ را بر عهده بگیرد.

مدیرعامل پتروپارس با یادآوری اینکه از سال ۷۲ وارد عسلویه و پارس جنوبی شده و تا سال ۷۷ مراحل ابتدایی پروژه فاز یک توسط شرکت نفت و گاز پارس انجام می شد، تصریح کرد: از آن به بعد با مصوبه شورای عالی اقتصاد به پتروپارس واگذار شد در واقع هدف از تشکیل پتروپارس، ایجاد شرکتی بود که توانایی انجام مگا پروژه ها را داشته باشد و جایگزین شرکت هایی همچون توتال و انی ایتالیا شود.

به گفته وی با تاسیس پتروپارس، سازندگان ایرانی وارد صنعت نفت شدند و پیمانکارانی که بتوانند فعالیت خود را بر اساس EPC در سطح احجام بالا انجام دهند، شکل گرفتند به طوری که در طرح توسعه فاز ۶ تا ۸ پارس جنوبی میزانی که کار به سازندگان ایرانی داده شد، رکود خاصی که در آن مقطع بر صنایع مرتبط با نفت ایجاد شده بود، به شکل حیات بخشی رفع شود.