به گزارش پارس به نقل از کیهان، شنیده ها در بازار معاملات مسکن حاکی از این است که قیمت پیشنهادی واحدهای مسکونی به اندازه ای هرچند جزئی کاهش یافته است، زیرا رییس اتحادیه املاک کشوری از کاهش چند درصدی قیمت مسکن طی هفته گذشته خبر داده است.


از سوی دیگر برآورد فعالان بازار مسکن نشان می دهد آخرین دفعه ای که قیمت فروش واحدهای مسکونی با افزایش چشمگیری رو به رو شد، دو تا سه ماه پیش بوده است و قیمت های پیشنهادی امسال همچون سال پیش آنچنان دستخوش نوسان به سمت صعود قرار نگرفته است.


زمان خرید فرا رسیده است


یکی از مشاوران املاک فعال در خیابان کارون درباره وضعیت فعلی بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی به « دنیای اقتصاد» گفت: اکنون بازار معاملات مسکن به اندازه ای راکد است که خریداران می توانند به راحتی فروشنده های پول لازم راشناسایی کنند و خرید موفقی از بازار مسکن داشته باشند.


وی دلیل خرید منصفانه از بازار مسکن کنونی را رکود بازار مسکن عنوان و تاکید کرد: آن دسته از مالکانی که نیاز مالی ندارند از بازار فروش کنار کشیده اند تا تکلیف بازار مشخص شود اما افرادی که قصد دارند در کوتاه ترین زمان واحدشان را به پول نقد تبدیل کنند در بازار حضور پر رنگی دارند.


اسدی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر مراجعه کنندگان به دنبال واحدهای ۴۰ تا ۶۰ متری هستند و اکنون متری ۴ میلیون تومان قیمت پایه است، اما در لحظه خرید این قیمت به متری ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم نزول پیدا می کند.


این مشاور املاک تصریح کرد: به میزان اندکی قیمت های فروش کاهش یافته است اما رقم آن به طور دقیق مشخص نیست؛ چراکه نرخ معامله در آخرین مرحله به صورت توافقی مشخص می شود.


آخرین جهش نجومی قیمت، اسفند سال قبل


در بهمن و اسفند ماه سال گذشته آخرین جهش نجومی قیمت مسکن روی داد به طوری که قیمت های پایه ای که این روزها به بازار مسکن ارائه می شود بالاترین نرخ های سال گذشته است.


یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان سهروردی گفت: با این تفاسیر عدم استقبال متقاضیان از بازار مسکن به علت عدم قدرت کافی برای خرید باعث شده است تا قیمت ها کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. گرامی عنوان کرد: این میزان کاهش قیمت هنوز تاثیر آن چنانی بر بازار مسکن به منظور جذب مشتری نداشته است، اما اگر این روند نزولی ادامه دار شود ممکن است بازار معاملات مسکن با تحولی مبنی بر رونق مواجه شود. وی به طور مثال قیمت پیشنهادی مالک برای فروش یک آپارتمان را هر متر مربع ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد ولی قیمت معامله شده آن را متری ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ذکر کرد.