به گزارش پارس به نقل از کیهان، دیروز علاوه بر عوامل کاهنده قیمت در روزهای اخیر خبری دیگر موجب شد تا نرخ انواع ارز و سکه با افت بیشتری روبه رو شود و قیمت هر دلار به زیر ۳۱۰۰ تومان هم کاهش پیدا کند.


این خبر را البته در راستای خوشبینی به کاهش تنش های منطقه ای و بین المللی می توان به حساب آورد. به هر جهت قیمت دلار دیروز ظهر تقریبا در سطح ۳۰۸۰ تومان هم بر تابلوها دیده شده و دوباره تا ۳۱۰۰ تومان تعدیل شد. در این سطح بهای دلار نسبت به روز پنج شنبه تقریبا ۷۰ تومان دیگر ارزان شد. همچنین بهای هر سکه با حداقل ۲۵ هزار تومان کاهش تا یک میلیون و ۴۵ هزار تومان بر تابلوها افت کرد. کاهش قیمت سکه در حالی بود که بهای جهانی طلا نسبت به بعد از ظهر پنج شنبه و جمعه تقریبا افزایش یافته و در مرز ۱۳۰۰ دلار بسته شد.
در این روزها تقاضای بازار برای خرید ارز و سکه تقریبا با افت قابل توجهی روبه رو است و انتظار برای بهبود فضای کسب وکار و بر طرف شدن موانع تجاری تجار را برای تحرک های بیشتر واداشته است، اما خبرهای منتشر شده همچنان در علامت دادن به قیمت های بازار نقش محوری دارند. خبر « تعویق ارسال لایحه تحریم های ایران به کاخ سفید از سوی کنگره آمریکا» دیروز در خروجی سایت های رسمی نیز قرار گرفت و بازار به سرعت ازاین شرایط تاثیر پذیرفت.


کنگره آمریکا در آستانه مراسم تحلیف « حسن روحانی» به عنوان رییس جمهور جدید ایران، ارسال لایحه تحریم ها علیه ایران به کاخ سفید را به تعویق انداخت و روزنامه واشنگتن پست این اقدام را « یک اقدام دیپلماتیک خوب» برای آمریکا و ایران خوانده و افزوده است: « لایحه تحریم های سالانه کنگره حتی اگر برای امسال آماده شود، در زودترین هنگام تا ماه اکتبر آماده نمی شود» . « حسن روحانی» در ماه آگوست (مرداد ماه) دولت را به دست می گیرد و دور بعدی مذاکرات بین المللی هسته ای نیز در ماه سپتامبر (یک ماه بعد از مراسم تحلیف روحانی) برگزار می شود.
بازتاب این خبر در کنار شرایطی مانند افت شدید میزان تقاضای وارداتی ارز موجب کاهش قیمت دلار شده است. در واقع شرایطی این چنینی افول قیمت ارز را با سرعت بیشتری رقم می زند واز این رو انتظار می رود قیمت های زیر ۳۰۰۰ تومان برای دلار بر تابلوها ثبت شود.


قیمت های دیروز


روز گذشته قیمت دلار در کف بازار تا محدوده ۳۰۳۵ تومان تا ۳۰۴۰ تومان هم بین دلالان دست به دست شد و دوباره در مسیر افزایشی تا ساعت ۱۳ تا ۳۰۶۵ تومان هم رسید. بر تابلوها کمترین قیمت ۳۰۸۰ تومان بود که در ادامه تا ۳۱۰۰ تومان افزایش یافت. در این سطح بازهم دلار روند کاهشی خود را با ۷۰ تومان فاصله با قیمت روز پنج شنبه حفظ کرد.


یورو نیز در بازار دیروز تا ۴۱۰۰ تومان کاهش داشت و حدود ۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داد. در بازار طلا و سکه قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار خام به زیر ۱۰۰ هزار تومان رسید. سکه تا یک میلیون و ۴۵ هزار تومان افت کرد. در این میان به دلیل جذب نقدینگی و قدرت خرید بیشتر نیم سکه و ربع سکه در سطح ۵۷۰ هزار تومان و ۳۷۰ هزار تومان باقی ماندند که نسبت به روز پنج شنبه حتی ۵۰۰۰ تومان هم افزایش داشتند. در کف بازار، اما قیمت هایی به مراتب پایین تر برای این دو سکه اعلام شد که با قیمت های تابلوها فاصله زیادی داشت. نرخ های ۵۴۵هزار تومان تا ۵۵۵ هزار تومان برای نیم سکه و نرخ های ۳۴۵ تا ۳۵۵هزار تومان برای ربع سکه البته در تابلوها جایی نداشت.

بازارهای جهانی


بامداد روز گذشته نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۲۹۷ دلار بسته شد که نسبت به بعد از ظهر جمعه تقریبا ۱۰ دلار هم افزایش داشت. در بین کارشناسان و فعالان بازار طلا، همچنان عده ای برای قیمت طلا از روز دوشنبه افزایش بیشتر پیش بینی کرده اند. با این حال مرز ۱۳۰۰ دلار همچنان سطح مقاومتی برای بالاتر رفتن قیمت طلا است.


پیش بینی روند قیمت طلا


تازه ترین نظرسنجی « کیتکونیوز» از فعالان بازار نشان می دهد که قیمت جهانی طلا طی هفته آینده بار دیگر با احتمال بیشتری برای افزایش روبه رو خواهد شد. اکثر کسانی که در نظرسنجی این هفته « کیتکو» شرکت کرده اند، بر این باور هستند که قیمت طلا در هفته آینده بار دیگر افزایش خواهد یافت. این هفته ۱۹ نفردر نظرسنجی « کیتکو» شرکت کرده اند که در این بین ۱۱ نفر به افزایش قیمت طلا رای داده اند. ۶ نفر نیز بر این باورند که قیمت طلا طی هفته آینده با کاهش روبه رو خواهد شد و ۲ نفر هم اعلام کردند قیمت طلا بدون تغییر باقی خواهد ماند. دلالان شمش طلا، بانک های سرمایه ای، تحلیلگران نمودارهای فنی و مدیران پولی به طور معمول در این نظرسنجی شرکت می کنند. هفته گذشته نیز ۴۸ درصد کارشناسان اقتصادی افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرده بودند. قیمت طلا در هفته گذشته با رشد ۲۰ دلاری در هر اونس روبه رو شده است.


پس ازسخنان اخیر بن برنانکه، رییس فدرال رزرو، مبنی بر تداوم برنامه تسهیل مقداری درآمریکا، قیمت طلا در مسیر افزایش بیشتری قرار گرفت. برنانکه در گزارش ۶ ماهه خود در شامگاه چهارشنبه در برابر کمیته خدمات مالی کنگره و نمایندگان کاخ سفید اعلام کرد که هنوز تا رسیدن به نرخ ۲ درصدی تورم و بالابردن نرخ رشد اقتصادی فدرال رزرو ناچار به ادامه برنامه تسهیل مقداری است و این مساله همچنان به مشکل مهم تری از جمله نرخ بیکاری نیز وابسته است. در ماه ژوئن در بخش های غیر کشاورزی تقریبا ۱۹۵ هزار شغل جدید ایجاد شد، اما نرخ بیکاری همچنان در سطح ۶/۷درصد باقی ماند. این رقم مقامات فدرال رزرو به ویژه برنانکه را برای کاستن از سطح خریدهای ماهانه ۸۵ میلیارد دلاری اوراق قرضه راضی و قانع نکرد. با اینکه خود وی در نشست های ماهانه قبل از امکان کاهش میزان این خریدها سخن گفته بود. بازار طلا و سایر بازارهای مالی جهان برای مدت ها از سخنان او در به نوسان واداشتن قیمت ها تاثیر جدی گرفتند که سرازیر شدن قیمت طلا تا مرز ۱۲۰۰ دلار هم نتیجه این موضع گیری ها بود.