به گزارش پارس به نقل از فارس، حسن قاضی زاده هاشمی امروز در همایش دوروزه توانمندسازی پزشکان عمومی در مجتمع آدینه تهران افزود: انتخابات ۲۴ خرداد یک فرصت استثنایی برای اصلاحات در کشور فراهم کرده است. اصلاحاتی که در بخش سلامت نیز نیاز به آن به شدت احساس می شود.

وی ادامه داد: این یک فرصت استثنایی است که مردم در اختیار این دولت گذشته اند و شاید دیگر تکرار نشود. هر چند دیر به وجود آمده است. همه دست اندرکاران نظام سلامت باید از این فرصت برای رفع مشکلات فوق العاده زیادی که در حوزه سلامنت به وجود آمده و راه حل های پیچیده پیدا کرده است استفاده کنند.

وزیر بهداشت گفت: در جامعه پزشکی مهمترین هدف انسجام جامعه پزشکی است، اختلافاتی که در گذشته به صورت غیر زیبا به وجود آمده باید از بین برود و جای آن را همبستگی و اتحاد بگیرد.

وی ادامه داد: در همین مدت کوتاه ۵۰ روزه دولت یازدهیم خوشبختانه همبستگی و ارتباط خوبی بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت که نماینده دولت است به وجود آمده است و رابطه سازمان تأمین اجتماعی و سازمان مدیریت نیز با نظام سلامت بسیار نزدیک و دوستانه است.

ستاد وزارت بهداشت هیچ وقت به این قوت نبوده است

وی گفت: نه اینکه چون مسئولیت وزارت بهداشت متوجه من است، بخواهیم این حرفها را بزنم اما افرادی که در ستاد وزارت بهداشت مشغول شده اند، هیچ وقت به این قوت و توان نبوده اند و این نشان می دهد که همه خطر را احساس کرده اند و به میدان آمده اند تا فداکاری کنند و با هماهنگی و تلاش مشکلات را کم کنند.

قاضی زاده هاشمی افزود: ترکیب کابینه دولت هم به نفع جامعه پزشکی است و هیچ کس در دولت طرفدار پرخاشگری و برخوردهای سطحی و غیر معقول با جامعه پزشکی نیست.

پزشکان در جایگاه دوم محبوبیت مردمی

وی خاطرنشان کرد: نظرسنجی ها هم نشان می دهد که شأن و جایگاه جامعه پزشکی در بین مردم در رتبه دوم یا سوم بعد از معلمان و استادان است بنابراین باید خودمان در جامعه پزشکی اگر آلودگی و ناپاکی وجود دارد آن را پاک کنیم و اجازه ندهیم این جایگاه خدشه دار شود.

وزیر بهداشت گفت: همه ما باید همبستگی و اتحاد را حفظ کنیم، اختلاف پزشکان عمومی با متخصصان و تقابل با یکدیگر عزت همه ما را خدشه دار می کند همه فرزندان این سرزمین هستیم و هر نقطه قوت یا ضعفی وجود دارد متوجه همه ماست.

وی افزود: این طور نیست که برای قدرتمند بودن بخواهیم دوباره قیمومیت بر مردم را عَلَم کنیم بلکه باید به فکر مفید بودن برای مردم باشیم، البته ذلیل بودن جامعه پزشکی نیز به نفع مردم نیست و کمکی به حل مشکلات نمی کند. توان و خروجی جامعه پزشکی برای مردم باید با توجه به توان و وضع معیشت مردم مدیریت شود تا مردم آسیب نبینند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف البته اعتبار و بودجه لازم است، بودجه همه چیز نیست اما تا زمانی که سرانه درمان و سهم سلامت از بودجه عمومی اصلاح نشود، مشکلات همچنان روی زمین می ماند و در این زمینه نیازمند همراهی و همکاری دولت و مجلس هستیم.

رفتار زشت و زننده برخی پزشکان قابل تحمل نیست

قاضی زاده هاشمی گفت: البته واقعیت این است که بخش مهمی از مشکلات هم ناشی از ضعف مدیریت است، ما متأسفانه در سالهای گذشته در حوزه سلامت درست مدیریت نکرده ایم، نقاظ ضعف زیادی وجود دارد، بسیاری از خانه های بهداشت روستایی الان تعطیل هستند، بسیاری از پزشکان ما در شهرها و به خصوص کلانشهرها رفتار زشت و زننده ای با مردم دارند که اصلاً قابل تحمل نیست و از انسانیت به دور است.

وزیر بهداشت افزود: بخشی از این مشکلات متوجه مسئولان دولتی و بخشی هم ناشی از ضعف نظارت مجلس است. برخی نمایندگان به علت فقدان ارتباط مناسب با بدنه حوزه سلامت گاهی نگاه درستی به مسائل ندارند و متأسفانه گاهی سلامت مردم در اولویت مناسبی قرار نمی گیرد.

اولویت دادن به پزشک خانواده ۱۰۰درصد اشتباه است

وی گفت: در قانون برنامه اولویت اول برنامه های حوزه سلامت به اجرای پزشک خانواده گذاشته شده است که به نظر من ۱۰۰ درصد اشتباه است ما با توجه به وضعیت و چینش نیروی انسانی در حوزه سلامت و زیر ساختارهای موجود توان اجرای سریع این برنامه را نداریم و این اولویت گذاری واقع بینانه نبوده است.

اولویت وزیر بهداشت

وزیر بهداشت افزود: حاصل این نگاهها و برنامه ریزی ها همین وضعی است که اکنون گرفتار آن شده ایم و بسیاری از قوانین روزی زمین مانده است. اما اگر اول سرانه درمان را اصلاح کنیم، تعرفه ها را اصلاح کنیم و بتوانیم خرید خدمت مناسبت داشته باشیم، بیمه ها را تقویت و کارآمد کنیم به دست اندرکاران خدمات سلامت حق انتخاب بدهیم، رابطه مالی پزشک و بیمار را به حداقل برسانیم دیگر نیازی به تعزیرات و برخوردهای سطحی نخواهد بود و پزشکان نیز انگیزه خدمات رسانی مناسب را به دست می آورند.

هاشمی ادامه داد: شما امروز وضع بیمارستانهای کشور را ببینید، اگر تعرفه پزشکان عمومی در همین بیمارستانها ۳ تا ۴ برابر شود و فاصله درآمد آنها با متخصصان کم شود چه تحولی اتفاق می افتد.

التماس روسای بیمارستانها به اداره برق و قصاب

وزیر بهداشت گفت: بیمارستانها در شرایط بد اقتصادی توان خرید تجهیزات مناسب ندارند، حتی بیمارستانهایی داریم که پول پرداخت قبض برق را ندارند و به اداره برق التماس می کنند که برق آنها را یک هفته دیگر هم قطع نکند، روسای بیمارستانها به قصاب و بقال بدهکار هستند و از آنها فرار می کنند.

وی افزود: در چنین فضایی می خواهیم نظام ارجاع را هم اجرا کنیم، حالا این حرفها را می زنیم عده ای می گویند مسئولان جدید پزشک خانواده و نظام ارجاع را قبول ندارند، نه این طور نیست اما باید واقع بین باشیم و بر اساس مستندات و واقعیات برنامه ریزی کنیم.

هاشمی ادامه داد: ما وظیفه داریم شفاف به مردم اعلام کنیم که چه وضعی را تحویل گرفته ایم و چه مشکلاتی در کشور وجود دارد، برخی در همین مدت ۴۸ روزه که این دولت تشکیل شده جوری حرف می زنند که انگار این دولت۳ یا ۴ سال است که حکومت می کند و کارهای اجرایی را در دست دارد.

پزشک خانواده با ژشت روشنفکرانه عملی نمی شود

وزیر بهداشت اضافه کرد: در مورد پزشک خانواده و نظام ارجاع هم نباید به حرفهای روشنفکرانه بسنده کنیم، ما این طرحها و قوانین را قبول داریم و آن را تنها راه حل مشکلات اساسی نظام سلام می دانیم اما باید عاقلانه و کارشناسانه حرف بزنیم و عمل کنیم با شعار دادن و کارهای نمایشی نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه تشدید می شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: در دولتهای گذشته آمدند در قانون تصویب کردند که پزشک خانواده و نظام ارجاع ۵ ساله اجرا شود، بعد مسئولی آمد و قول داد که دوساله اجرا می کند و رئیس جمهورهم دستور آن را دارد، بعد مسئول بعدی آمد گفت یکساله اجرا می کنیم در حالی که نیازها و زنجیره های مورد نیاز اجرای این برنامه دیده نشده بود.

وزیر بهداشت گفت: من عمداً قبل کسب رأی اعتماد در مجلس اعلام کردم که اجرای این برنامه حداقل به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد این یک نظام جدید است که باید همه مولفه های آن فراهم باشد، نمی شود کورکورانه و با چشم بسته این برنامه مهم را اجرا کرد.

وی ادامه داد: باید ابتدا زمینه های اجرای برنامه پزشک خانواده و منابع آن فراهم شود. ابتدا باید از شهرهای کوچک زیر ۲۰ هزار نفر شروع کنیم، فرهنگ سازی کنیم، اعتبارات آن را تأمین کنیم، زیرساختهای فنی و اجرایی آن را مهیا کنیم، بیمه ها را برای این سیستم جدید بازسازی کنیم بعد آن را گسترش دهیم.

فقط ۲ درصد بودجه پزشک خانواده پرداخت شد

قاضی زاده هاشمی گفت: در بودجه امسال ۲هزار میلیارد تومان برای اجرای پزشک خانواده تصویب شده اکنون در ماه هفتم سال هستیم فقط ۲ درصد این اعتبار تخصیص یافته است در حالی که عده ای را برای اجرای این برنامه به شهرها و مناطق مختلف فرستاده ایم و توقع ایجاد کرده ایم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ارتقای جایگاه پزشکان عمومی برای همه ما مهم است اما اینکه چطور می توانیم این کار را بکنیم نیازمند کار کارشناسی دقیق است، آرزوهای بزرگی داریم اما نباید بدون کار کارشناسی حرفی بزنیم که علمی نباشد و در مردم توقع نادرست ایجاد کند.

اصلاً نظام سلامت نداریم

وی گفت: وزارت بهداشت قطعاً بر ریل سابق حرکت نخواهد کرد، ما به تحول اساسی در نظام سلامت و عملکرد وزارت بهداشت نیاز داریم، بیمه ها باید همان طور که قانون مشخص کرده از عمق و پوشش مناسب برخوردار باشند، کارآمدی بیمه ها و اصلاح تعرفه ها گام اول برای اصلاح نظام سلامت است، نظام سلامتی که متأسفانه در کشور ما اصلاً نظام و شکل تعریف شده ای ندارد و کاملاً به هم ریخته است.

وی گفت: در چنین فضایی عده ای می خواهند در گام اول پزشکان بخش دولتی و خصوصی را جدا کنند در حالی که هنوز زیرساختهای اجرای این قانون فراهم نیست.

وزیر بهداشت افزود: ما به نظرات کارشناسان اقتصادی برای رفع این بن بست ها و مشکلات پیچیده نیاز داریم به همین علت آقای دکتر دانش جعفری وزیر سابق اقتصاد قبول کردند که به کمک ما بیایند و او در واقع قائم مقام وزیر بهداشت است.

اجرای قانون هیئت امنایی شدن بیمارستانها

وی گفت: مسئولیتهای وزارت بهداشت بسیار متنوع و گسترده است از معدوم کردن سگهای ولگرد در خیابان در اداره بیمارستانها و تأمین و تولید تجهیزات hi tech و پیچیده ترین عمل های جراحی پزشکی. دراین مسیر ما از استقلال دانشگاهها و مستقل شدن بیمارستانهای دولتی حمایت می کنیم و قانون هیئت امناها حتماً به شکل واقعی در وزارت بهداشت اجرا می شود.

وی گفت: نه اینکه افرادی را که خودمان می خواهیم در بیمارستانها منصوب کنیم و آنها اختیاری نداشته باشند البته در قالب بیمه های توانمند باید بتوانیم خرید خدمات مناسبی از آنها داشته باشیم.

باغچه های رها شده با یک بیل

وزیر بهداشت اضافه کرد: ما نباید شعارهای زیادی بدهیم و دهها باغچه در وزارت بهداشت تعریف کنیم که هر کدام را یک بیل نزده، رها کنیم، ما دو یا ۳ اولویت اصلی در وزارت بهداشت تعریف می کنیم و سعی می کنیم هم دو یا ۳ کار اصلی را به شکل کامل اجرا کنیم.

وی گفت: اولین اولویت همان طور که گفتم اصلاح وضعیت بیمه هاست که با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه دنبال می شود و دومین اولویت اصلاحات مدیریتی در سطوح وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است، کار سختی است اما ما ناامید نیستیم.

ایجاد رشته های ناقص الخلقه در وزارت بهداشت

قاضی زاده هاشمی افزود: من حدود ۱۲ سال بود که دیگر در وزارت بهداشت نبودم و آخرین بار در سال ۷۷ تا ۸۰ مسئول دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی بودم و برای ایجاد رشته تخصص پزشک خانواده تحت فشار بودم ولی مخالف بودم چون ایجاد چنین رشته ای مانند برخی رشته های از جمله پزشکی اجتماعی، پزشکی قانونی، طب کار و مانند اینها رشته های ناقص الخلقه ای می شدند که برای آنها جایگاه و کار مناسب تعریف نکرده ایم.

وی گفت: ما برای رفع این مشکلات نباید کلی گویی کنیم، انجمن پزشکان عمومی و نمایندگان آنها که یک نفرشان به عنوان مشاور وزیر در امور پزشکی عمومی در وزارت بهداشت مشغول به کار می شود، بیایند و راههایشان را برای رفع این مشکلات اعلام کنند چون در نهایت این خود شما هستید که باید مصوبات را اجرا کنید.

وزیر بهداشت افزود: اگر می خواهیم جایگاه پزشکان عمومی ارتقا پیدا کند در مرحله اول باید اجازه ندهیم این جایگاه بیش از این تضعیف شود، انجمن پزشکان عمومی باید در جایگاههای تصمیم گیری حضور فعال داشته باشد و دفتر مشاور وزیر در امور پزشکی باید به صورت عملی و نه شکلی به این مسائل بپردازد و حضور فعال واقعی داشته باشد.

وی ادامه داد: رفع مشکلات معیشتی مثل مسکن پزشکان بر عهده وزارت بهداشت نیست و اساساً وزارت بهداشت چنین امکاناتی را در اختیار ندارد، خود انجمن پزشکان عمومی باید با رایزنی با وزارت مسکن و بانکها این مشکلات را حل کند. وزارت بهداشت نباید وعده ای بدهد که توان اجرای آن را ندارد.

وی گفت: در مورد پزشکان و درمانگران اعتیاد هم که دکتر طریقت جلوی آن را گرفته بود، من دلیلی برای ممنوعیت آن ندیدم و دوباره اجازه آن را صادر کردم اما خود پزشکان باید خودشان مراقبت کنند که این بار کسی نیابد بگوید پزشکان وارد عرصه خرید و فروش مواد هم شده اند و خود انجمن پزشکان عمومی باید در این مورد نظر کارشناسی بدهد و نظارت داشته باشد.

دخالت پزشکان عمومی در حیطه های تخصصی غیر قانونی است

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی در مورد فعالیت پزشکان عمومی در برخی حوزه های تخصصی از جمله رادیولوژی و سونوگرافی گفت: توانمند سازی پزشکان عمومی این نیست که از فعالیت گروههای دیگر تکه هایی بکنیم و آن را بخواهیم انجام دهیم، این کار نه تنها جایگاه پزشکان عمومی را تقویت نمی کند بلکه آن را تضعیف هم می کند.

وی گفت: دخالت پزشکان عمومی در حیطه های تخصصی امری غیر قانونی است و من از تصمیمات غیر قانونی حمایت نمی کنم، تصمیم گیری در مورد اینکه حیطه قانونی فعایت پزشکان عمومی تا کجاست به عهده دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی است و حتی وزیر بهداشت و شورای معاونین وزارتخانه نیز جایگاه حقوقی برای تصمیم گیری در این مورد ندارند و اگر در این مورد تصمیم بگیرند غیر قانونی است.