به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: با کاهش ۶۵ تومان دیگر از قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته، بهای دلار در بازار تهران به « کاهش ۴ درصدی در یک هفته» رضایت داد. بهای دلار در هفته گذشته با تقریبا ۱۳۰ تومان کاهش، از محدوده ۳۳۰۰ تومان در اوایل هفته تا ۳۱۷۰ تومان در روز پنج شنبه افت کرد. ارزش سکه نیز با ۷/۲ درصد کاهش هفتگی تقریبا ۳۰ هزار تومان ارزان شد و به یک میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که در بهای جهانی طلا در هفته تنها ۴ دهم درصد افت داشت.
روند کاهشی قیمت ها مرتبا در حال تکرار است. دستیابی به قیمت های پایین تر برای ارز و سکه در این ایام دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آنها خروج نقدینگی از این بازار به سمت بازار سهام، افت تقاضای تجاری و بی رونقی واردات، انتظار برای استقرار رییس جمهور جدید و سیاست های تجاری آینده، انتظار برای تحرکات دیپلماتیک و تعیین تکلیف پرونده هسته ای در دولت آینده، خوشبینی به رفع مشکلات نقل و انتقال ارز، گرانی واردات، انتظار برای بهبود فضای کسب و کار و مواردی از این دست است. در کنار این عوامل، دریافت کالا به جای بخشی از صادرات نفت نیز نیاز به ارز را تا حدود زیادی منتفی ساخته است. محاسبه هزینه های صادراتی و وارداتی با کشورهای طرف معامله با پول محلی و نقش محوری ریال در این میانه باعث شده تا عملا ارزهای جهانروا مانند دلار از چرخه تقاضای تجاری کنار بروند. اغلب این تقاضای کلان به ویژه برای واردات کالاهای اساسی توسط مسیرهای دولتی در مرکز مبادلات عملیاتی می شود که آن هم البته تاخیرهای خاص خود و محدودیت های انتخاب کالا را نیز در پی دارد. به هر روی شرایط ویژه فعلی اسباب خیر شده و با کند شدن سرعت گردش ارز، از قیمت آن نیز به مرور کاسته شده و تقریبا تقاضای سفته بازی برای آن نیز به حداقل رسیده است.
در این میان شاید مهم ترین دلیل کندی گردش ارز در مناسبات اقتصادی کشور، انتظار برای تعیین خط و خطوط بازرگانی و خوشبینی به تنش زدایی از روابط منطقه ای و بین المللی باشد. بنابراین باید تا تقریبا دو هفته و شاید هفته های بعد برای روشن تر شدن مسیرهای فعالیت اقتصادی صبر کرد.
در عرصه بین المللی نیز خبرهای مثبتی برای تقاضای به راه افتادن دور تازه گفت وگوهای ایران و غرب طی هفته گذشته مطرح شده است. تعداد افرادی که در این روزها از رییس جمهور آمریکا می خواهند تا در مذاکرات مستقیم با ایران از نرمش بیشتری برخوردار باشد، در خود آمریکا و در بین نمایندگان آمریکایی هم افزایش می یابد. مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در این روزها خواستار برگزاری هر چه سریعتر گفت وگوهای ایران با ۱+۵ است. در تقریبا ۲ سال گذشته بازار ارز و سکه داخلی به مراتب بیش از متغیرهای پولی، از نگرانی های روانی تاثیر گرفته است. با این حال شرایط با آمدن رییس جمهور جدید به مرور تغییر می کند و بازار هم جز این انتظاری ندارد.
قیمت های روز پنج شنبه
دلار در حالی بر تابلوها تا ۳۱۷۰ تومان افت کرد که در کف بازار تا ۳۱۴۵ تومان هم فروخته می شد. بهای خرید آن نیز بر تابلوها تا ۳۱۰۰ تومان کاهش داشت. در بازار ارز یورو نیز در روز پنج شنبه با ۶۵ تومان کاهش تا ۴۱۸۰ تومان کاهش ثبت کرد. در بازار سکه و طلا نیز بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۵۰۰ تومان کاهش تا مرز ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد. سکه نیز تقریبا ۱۰ هزار تومان ارزان شد و به ترتیب سکه طرح جدید یک میلیون و۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۵۶۵ هزار تومان و ربع سکه ۳۶۵ هزار تومان فروخته شدند. در بازار سبزه میدان این قیمت ها البته پایین تر هم فروخته می شد.
در بازارهای جهانی
قیمت طلا که شامگاه چهارشنبه تا مرز ۱۳۰۰ دلار افزایش یافته بود، روز پنج شنبه تا سطح ۱۲۸۰ دلار تعدیل شد و روز گذشته نیز تا ۱۲۸۷ دلار بالاتر رفت که نسبت به روز چهارشنبه بعد از ظهر تغییری نداشت. سخنرانی برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا در جمع نمایندگان کنگره، نشان از آن داشت که تا زمان بهبود شرایط اقتصادی در این کشور و افزایش یافتن نرخ تورم به ۲ درصد قادر به کاستن از میزان خریدهای ماهانه ۸۵ میلیارد دلاری اوراق قرضه رهنی و خزانه داری نخواهد بود. این خبر البته قیمت طلا را به بالا سوق داد و فروش های تکنیکی دوباره آن را تا سطوح قبلی متعادل کرد. طلا همچنان با وجود سخنان برنانکه و تاکید او بر ادامه برنامه تسهیل مقداری و خرید اوراق قرضه، تمایلی برای افزایش به سطح بالای ۱۳۰۰ دلار ندارد.