به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری تقاضای ارزی به شدت تحت تاثیر انتخاب افراد بود. افزایش یا کاهش قیمت ها متناسب با اقبال عمومی و بین المللی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تنظیم شده بود. در این روزها نیز انجام مراسم تحلیف و معرفی اعضای کابینه دولت آتی به عنوان تعیین چارچوب و نقشه راه مورد دقت بازار قرار خواهد گرفت. با توجه به این رویکرد بازرگانان و تجار این بار نیز منتظر مهره چینی روحانی برای مسیر اقتصادی کشور هستند. تقاضا برای ارز تا آن زمان البته در حداقل قرار دارد. از طرفی به دلیل تحریم های موجود برخی انگیزه کافی برای به خطر انداختن نقدینگی های خود ندارند. از این رو برخی نیز همچنان به تحولات سیاسی و بین المللی در کابینه روحانی چشم دوخته اند. در این روزها البته رییس جمهور منتخب با اتفاقات تازه ای در عملکردهای روزهای پایانی دولت دهم روبه رو است و البته اعداد و ارقام عجیب و غریبی را پیش روی خود می بیند که می توان گفت که تا این حد هم انتظار نداشته؛ اما امید به باز شدن مسیرانتقال ارز همچنان برخی را منتظر اقدامات تازه نگاه داشته است.


در این میان، یک مکانیسم خود تنظیمی نیز از بابت تحریم ها بر قیمت ارز ایجاد شده است. با توجه به محدودیت ها در نقل و انتقال ارزی تهاتر کالا روش جایگزین در این مدت بوده است؛ بنابراین به نظر می رسد ارز نقش زیادی را در مبادلات ایفا نمی کند، افزایش قیمت ارز نیز تقاضا برای واردات کالاهای بی کیفیت را که زمانی نقش کاتالیزور را در روابط خارجی و تسهیل حمایت های سیاسی و بین المللی ایفا می کرد، به حداقل رسانده است. در این روزها البته تقاضا برای خرید کالاهای غیر ضروری با دلارهای ارزان و رانتی نیز وجود ندارد و با دلار بالاتر از ۳۰۰۰ تومانی واردات کالاهای بنجل صرفه ندارد.


مساله دیگر اینکه در این روزها با افت تدریجی قیمت دلار و سایر ارزها میزان عرضه و فروش برای در امان ماندن از زیان بیشتر وجود دارد. در گوشه گوشه شهر مردم برای خلاصی از زیان بیشتر دلارها را به بازار می برند. در این عرصه البته برخی صرافان عقیده دارند که مصرف کنندگان واقعی ارز فعلا از ذخیره های ارزی خود مصرف می کنند. از این رو امکان افزایش دوباره قیمت ها را نباید با بالاگرفتن تقاضای آتی بازار نادیده گرفت.


قیمت های داخلی


دیروز دلار تا ساعت ۱۵ ضمن افت تا ۳۲۴۰ تومان، دوباره تا ۳۲۵۰ تومان تعدیل شد. در این سطح دلار ۴۰ تومان ارزان شد. یورو در بازار دیروز نیز با رسیدن به ۴۲۵۰ تومان عملا ۵۰ تومان ارزان شد. درهم تا ۸۹۰ تومان هم افت کرده بود و ۱۰ تومان از قیمت خود را از دست داد. در بازار سکه و طلا، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در سطح ۱۰۲ هزار تومان با نوسان محدودی همراه بود.


در بازار همچنین بهای هر قطعه سکه بهار آزادی با افت تقریبی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی مواجه شد و تا یک میلیون و ۸۷ هزار تومان هم بر تابلوها قیمت داشت. نیم سکه و ربع سکه، اما در سطح ۵۸۰ هزار تومان و ۳۸۰ هزار تومان باقی ماند. در بانک مرکزی به دلیل تعطیلی بازارهای مالی جهانی در روز های یکشنبه، قیمت انواع ارز ثابت ماند. از این رو قیمت دلار ۲۴ هزار و ۷۸۷ ریال و یورو ۳۷ هزار و ۴۳۷ ریال اعلام شد.


در بازارهای جهانی


دیروز قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در سطح ۱۲۸۵ دلار بسته مانده بود. با اتفاقی که از غروب چهارشنبه رخ داد انتظار برای بالارفتن قیمت طلا در جهان بیشتر شده است. علاوه بر کیتکو، بلومبرگ نیز هر هفته یک نظرسنجی دارد. بنا بر نظرسنجی این هفته بلومبرگ تقریبا بیش از ۶۰ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی به افزایش قیمت طلا رای داده اند. پیش بینی تحلیلگران بلومبرگ از حرکت قیمت طلا در هفته جاری پس از اظهارات برنانکه رییس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر نیاز این کشور به ادامه اجرای طرح محرکه اقتصادی، اکثر تحلیلگران اقتصادی بلومبرگ به رشد بهای طلا در هفته جاری رای دادند. از چهارشنبه هفته گذشته بهای طلا دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفته است.


طلا که در هفته های گذشته تا ۱۱۸۰ دلار هم افت داشته در این روزها دوباره به مرز ۱۳۰۰ دلار بازگشته که نیاز به ادامه استفاده از محرک های اقتصادی در آمریکا با تاکید رییس فدرال رزرو، دلیل عمده آن اعلام شده است. بنا براین گزارش، در نظرسنجی این هفته از ۳۱ تحلیلگر اقتصادی بلومبرگ ۱۹نفر به افزایش، ۹ نفر به کاهش و ۳ نفر به عدم تغییر قیمت جهانی طلا در هفته پیش رو رای دادند. بر اساس این گزارش، پس از اینکه برنانکه در ۱۹ژوئن سال جاری میلادی اعلام کرد در صورت رشد اقتصاد، میزان خرید اوراق قرضه ماهانه را کاهش می دهد. قیمت جهانی طلا پس از افت ۲۳درصدی در سه ماهه دوم سال جاری مجددا سقوط شدیدی را تجربه کرد. بر این اساس، از زمانی که سرمایه گذاران اعتماد خود را به بازار طلا از دست داده اند، بهای این فلز اولین کاهش خود را طی ۱۳ سال اخیر به ثبت رسانده است.


طبق آخرین اطلاعات به دست آمده از بلومبرگ، سقوط اخیر قیمت جهانی طلا به پایین ترین حد ۳۴ ماه اخیر میزان تقاضای خرید جواهرات و سکه را در سراسر جهان کاهش داده است.
با این حال فرارسیدن فصل جشن های سراسری در هند و رشد فزاینده طلا در بازار این کشور تاثیر زیادی بر افزایش احتمالی قیمت طلا دارد.


ضرب تمبر طلا


همچنین برای اولین بار در ایران تمبر طلا، منقش به پرتره استاد شهریار توسط خانه سکه ایران تولید و رونمایی شد.


به گزارش سایت طلا، این تمبر طلا به وزن یک گرم و منقش به چهره استاد شهریار، شاعر پرآوازه کشورمان است که توسط هنرمندان خانه سکه ایران طراحی و تولید شده و با حضور مسوولان شرکت پست و مدیرعامل خانه سکه ایران رونمایی شد.


ابعاد این تمبر یادبود ۲۵ در ۳۳ میلی متر و با عیار ۹۹۵ است که با این خصوصیات در نوع خود بی نظیر است و از وجه تمایز این اثر، برجسته بودن نقش طلا روی آن است که این مورد از مشخصه های اصلی و برتری این تمبر نسبت به نمونه های خارجی است. این نوع از تمثال های طلا با نقوش چهر های شناخته شده ملی در حالی راهی بازار می شود که سال ها نقوش اروپایی همانند پمپ های سوئیسی بازار داخلی را احاطه کرده بود. پس از مخالفت بانک مرکزی با ضرب سکه های گرد با عیار غیر استاندارد به نظر می رسد اقداماتی این چنین نظر برخی از علاقه مندان را به نقوش مفاخر ملی بر طلا جذب کند.