به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد جواد تقوی رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شب گذشته گفت: از ابتدای تیرماه تاکنون ۳۸۰ هزار بازرسی از واحدهای صنفی سراسر کشور به مناسبت ماه مبارک رمضان انجام گرفته که از این میزان بازرسی ۲۸ هزار پرونده در خصوص تخلفات شناسایی شده تشکیل شده است.

وی افزود: عمده ترین طرح های بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان در ماه مبارک رمضان انجام می شود که نشان دهنده اهمیت تنظیم بازار و زنجیره تامین برای این ماه است.

تقوی با بیان اینکه عمده ترین گروه کالایی در بازرسی های ماه مبارک رمضان شامل مواد پروتئینی، لبنی، روغن، شکر، برنج و خرما اظهار داشت: طرح بازرسی ماه مبارک رمضان شامل گران فروشی، کم فروشی و احتکار این نوع کالاها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تلفن پاسخ گویی به شکایات مردمی به صورت دو شیفت زنده و یک شیفت پیام گیر در حال انجام وظیفه است و به محض دریافت شکایات مردمی به آنها در اسرع وقت رسیدگی می شود.

وی گفت: تاکنون ۱۵ هزار پیگیری و شکایت مردمی به سازمان حمایت از مصرف کنندگان انتقال داده شده که البته نیمی از آنها بند تخلف بوده است.

تقوی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی کالاها مدام دچار نوسان قیمت و گرانی می شوند، اظهار داشت: قیمت یک کالا براساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود و مواقعی وجود دارد که میزان تقاضا بالاتر از میزان عرضه است.

وی گفت: البته در زمان اوج تقاضا وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه عرضه مناسب کالا را در کشور فراهم می کند و این امر موجب عدم نوسان پی در پی قیمت آن کالا می شود.

وی ادامه داد: برای تنظیم بازار به ویژه تنظیم بازار ایام ماه مبارک رمضان از چند ماه پیش اولویت گذاری و مشخص کردن کالاهایی که بیشترین تقاضا را در این ماه دارند، از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت انجام شد.

وی با اشاره به تقاضای بالای مردم برای کالاهایی چون برنج، روغن، شکر، مواد پروتئینی و مواد لبنی در ماه مبارک رمضان گفت: به خاطر برنامه ریزی و ذخیره سازی مناسب وزرات صنعت، معدن و تجارت، هیچ کمبودی در عرضه کالاهای مورد نیاز مردم در کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نقش نمایشگاهها را در تنظیم بازار کشور بسیار تاثیر گذار و مهم دانست و گفت: حجم جمعیتی که برای خرید کالا مورد نیاز به نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا می آیند، ولی حجم کالایی که در این نمایشگاهها عرضه می شود، همگی نشان دهنده تاثیرگذاری نمایشگاههای این چنینی در تنظیم بازار کشور باشد.

وی ادامه داد: بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به دقت وضعیت بازار و نیز نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا را رصد می کند و این طور نیست که وقتی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کشور برپا می شود بازرسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان بازار را رها کرده و تنها به بررسی تخلف ها در نمایشگاه بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه برخی گرانی ها در کشور دلایل کاملا منطقی و اقتصادی دارد، اظهار داشت: به طور مثال گرانی محصولات پروتئین از جمله مرغ یک گرانی منطقی است چرا که برای تولید مرغ نیازمند واردات نهاده های دامی هستیم که قیمت نهاده های دامی در جهان افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این پرسش که بازار محصولات لبنی در کشور یک بازار مافیایی است، اظهار داشت: به هیچ وجه بازار محصولات لبنی مافیایی نیست و اتفاقا فضای بازار محصولات لبنی کاملا رقابتی است.

وی گفت: گرانی محصولات لبنی به خاطر افزایش هزینه دستمزد کارگر بالا رفتن هزینه های حمل و نقل تامین مواد اولیه بسته بندی مالیات است که موجب شد در طول دو هفته گذشته نرخ محصولات لبنی از افزایش ۱۵ درصدی برخوردار شود.

وی ادامه داد: اگر قیمت یک محصول متناسب با افزایش هزینه تمام شده تعدیل نشود، تولید آن محصول به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود.

تقوی نیز در خصوص کیفیت کالاهای اساسی عرضه شده در ماه مبارک رمضان گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان هیچ وظیفه ای در خصوص رصد کیفیت کالاها ندارد، بلکه تنها ما به تخلفات مربوط به قیمت کالاها می پردازیم.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان با اشاره به واردات مرغ خارجی به کشور گفت: در جریان تنظیم بازار عمده ترین تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت تامین نیاز مردم از طریق تولید داخلی است و چنانچه تولید داخلی در این زمینه کمتر از میزان تقاضا باشد واردات آن کالا به کشور انجام می شود.

وی درباره نرخ مرغ گفت: با تامین به موقع نهاده های دامی توان تولید مرغ در کشور افزایش یافته و از طرف دیگر دولت با ذخیره سازی های مناسب زمینه منطقی کردن قیمت مرغ را فراهم آورده است.

تقوی با اشاره به گرانی مرغ های عرضه شده در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و نیز بازار کشور در ماه مبارک رمضان گفت: قیمت خرما در نمایشگاهها ۴۵۰۰ تومان و در خارج از نمایشگاهها ۵۷۰۰ تومان الی ۶۰۰۰ هزار تومان است و علت بالا رفتن قیمت خرما در کشور به خاطر صادرات موفق این کالا به بازارهای جهانی است.