انتقال مالکیت خودرو کاری زمانبر است. انتقال مالکیت خودرو در چندین مرحله انجام می شود. اکثر مردم در خصوص انتقال مالکیت خودرو سوالاتی دارند. این مطلب آموزش مرحله به مرحله انتقال مالکیت خودرو را به شما آموزش می دهد. 


در مقاله امروز درباره چگونگی انتقال سند خودرو، مدارک لازم برای آن و همچنین هزینه انتقال سند خودرو صحبت می‌کنیم. در پایان این مطلب نیز درباره طرح جدید پلیس راهور بعنوان شماره‌گذاری اینترنتی خودروها بیشتر توضیح می‌دهیم.

 
 
 

به گزارش رکنا، مراحل انتقال سند خودرو چیست؟  انجام کارشناسی خودرو توسط شرکت معتبر. تنظیم قولنامه خودرو میان خریدار و فروشنده.مراجعه به مراکز شماره‌گذاری خودرو. تنظیم سند محضری خودرو در دفترخانه.

 

درباره مراحل فوق، باید چندین نکته را یادآوری کنیم:

1- تاجای ممکن از تنظیم قولنامه خودرو (مبایعه‌نامه خودرو) پرهیز کنید. چراکه مبایعه‌نامه، یک سند قانونی است و اگر اشتباهی در تنظیم مبایعه‌نامه داشته باشید، خودتان باید پاسخگوی قانون باشید.

2- اگر برحسب ضرورت، مجبور به تنظیم قولنامه خودرو هستید، ابتدا کارشناسی خودرو را انجام دهید و سپس براساس همان برگه گزارش کارشناسی، نواقص و ایرادات خودرو را در متن قولنامه ذکر کنید و دقت داشته باشید که هیچ چیزی، از قلم نیفتد.

3- اگر فروشنده خودرو هستید و ایرادات و نواقص خودرو را فراموش کنید یا عمدا آنرا در متن قولنامه خودرو نیاورید، خریدار در زمان نقل و انتقال سند خودرو، می‌تواند به استناد متن قولنامه خودتان، یا از شما طلب خسارت کند یا درخواست فسخ معامله ماشین را داشته باشد که در هر دو صورت، این شما هستید که در این نقل و انتقال سند خودرو، ضرر مالی می‌کنید.

4- فراموش نکنید که قبل از مراجعه به مراکز شماره‌گذاری خودرو، باید از طریق سامانه نوبتدهی اینترنتی تعویض پلاک، اقدام به دریافت نوبت کنید؛ یعنی روز و ساعت مراجعه و همچنین نوع خدمت و مرکز تعویض پلاک موردنظرتان را مشخص کنید.

برای انتقال سند خودرو چه مدارکی لازم است؟

در زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو، حضور سه چیز الزامی است: خریدار، فروشنده و خودرو! اما علاوه‌بر این‌ها، مدارک و اسناد زیر را هم برای انجام مراحل نقل و انتقال سند خودرو نیاز دارید:

    کارت ملی خریدار و فروشنده.

    شناسنامه خریدار و فروشنده.

    سند مالکیت خودرو.

    کارت خودرو.

    پرداخت عوارض و خلافی.

    بیمه نامه شخص ثالث.

    معاینه فنی معتبر.

    مدارک احراز سکونت.

درباره مدارک فوق، باید چندین نکته را یادآوری کنیم:

1- اگر امکان حضور خریدار یا فروشنده وجود ندارد، وکیل قانونی آنها هم می‌تواند به نیابت از آنها به مراکز تعویض پلاک برود و مراحل نقل و انتقال سند خودرو را انجام دهد. البته به شرطی که در متن وکالتنامه وکیل، مراجعه به مراکز تعویض پلاک و ... قید شده باشد.

2- اگر سند مالکیت خودرو مفقود شده باشد، فروشنده باید یک نوبت آگهی را در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ کند. همچنین دقت داشته باشید که از زمان انتشار آگهی، حداقل 10 روز باید گذشته باشد.

3- معاینه فنی خودرو صرفا برای مدل‌هایی است که حداقل 4 سال از تاریخ تولیدشان گذشته باشد؛ پس اگر خودروی‌تان کمتر از چهار سال سن دارد، نیازی به مراجعه به مراکز معاینه فنی ندارید.

4- اگر مدارک لازم برای احراز سکونت خریدار وجود ندارد، خریدار می‌تواند از مدارک تکمیلی دیگری برای احراز سکونتش استفاده کند؛ مدارکی مانند:

    دفترچه بیمه تامین اجتماعی.

    معرفی‌نامه با قید آدرس منزل برای کارکنان دولت.

    گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان با قید آدرس منزل.

5- قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، حتما از صفر بودن خلافی خودرو مطمئن شوید چراکه روش‌های پرداخت خلافی خودرو، متفاوت است و در بعضی از این روش‌ها، جریمه بصورت لحظه‌ای صفر می‌شود اما در برخی دیگر، ممکن است تسویه حساب جریمه، چندین ساعت یا حتی 24 ساعت طول بکشد. متاسفانه برخی متقاضیان از آنجایی که این موضوع را نمی‌دانند، بعد از پرداخت خلافی برای اولین‌بار، تصور می‌کنند هنوز خلافی‌شان پرداخت نشده و دوباره اقدام به پرداخت آن می‌کنند. البته در صورت انجام چندین تراکنش بانکی برای پرداخت یک جریمه، امکان استرداد وجه از پلیس راهور را دارید اما فرآیند و نحوه انجام آن، حوصله سربر است!

بنابراین یا خلافی‌تان را صفر کنید و سپس به مرکز تعویض پلاک بروید، یا آنکه در زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک، از روش‌های پرداخت آنی خلافی خودرو استفاده کنید.

برای ثبت سند محضری خودرو چه مدارکی لازم است؟

همانطور که می‌دانید، سال‌هاست که پلیس راهور و دفاتر اسناد رسمی، درباره نقل و انتقال سند خودرو، اختلاف نظر دارند؛ پلیس راهور می‌گوید که برگه سبز ناجا، همان سند رسمی است درحالیکه دفاتر اسناد رسمی می‌گویند که برگه سبز را نمی‌توان در مراجعه قضایی بعنوان سند قطعی محسوب کرد.

لذا تا زمانیکه این اختلاف‌نظر به پایان نرسد و درباره انتقال سند خودرو، هردو طرف توافق نداشته باشند، توصیه اکید می‌کنیم که بعد از اتمام مراحل تعویض پلاک و صدور سند جدید، حتما برای ثبت سند محضری خودرو نیز اقدام کنید و به دفاتر اسناد رسمی بروید. مهم‌ترین مدارک لازم برای ثبت سند خودرو در محضرخانه عبارتند از:

    برگه سبز ناجا.

    بیمه نامه معتبر.

    مدارک شناسایی خریدار و فروشنده.

    پرداخت عوارض شهرداری.

    تحویل کارت سوخت به خریدار.

هزینه انتقال سند خودرو برعهده کیست؟

اگر خریدار و فروشنده، به توافق برسند که هزینه نقل و انتقال سند خودرو را چگونه و چه کسی پرداخت کند، محضرخانه نیز براساس توافق آنها عمل می‌کند. اما در صورت عدم توافق خریدار و فروشنده، هزینه انتقال سند خودرو را باید بصورت زیر پرداخت کنید:

1- هزینه انتقال سند از مجموع دو هزینه بدست می‌آید؛ یکی هزینه حق التحریر است یا همان اجرت دفترخانه. و دیگری هزینه حق الثبت است یا همان مالیات دولتی.

2- پرداخت مالیات دولتی برعهده فروشنده است و مالک خودرو باید آنرا بپردازد.

3- پرداخت اجرت دفترخانه، هم برعهده خریدار و هم برعهده فروشنده است. یعنی هرکدام از طرفین، باید 50% اجرت دفترخانه را پرداخت کند.

نقل و انتقال اینترنتی خودرو چگونه است؟

شماره‌گذاری اینترنتی خودروها، که از پاییز 1399 اجرایی شده، یکی از جدیدترین اقدامات پلیس راهور در راستای هوشمندسازی و الکترونیکی‌شدن خدمات قابل ارائه در مراکز تعویض پلاک است. ما در اینجا، به ذکر مهم‌ترین ویژگی‌ها و کلیات این طرح، می‌پردازیم:

1- در فرآیند نقل و انتقال سند خودرو بصورت اینترنتی، بیش از 80% مراحل انتقال خودروها را می‌توان بوسیله کامپیوتر شخصی یا موبایل انجام داد. بنابراین بعد از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، زمان بسیار کمتری از متقاضیان گرفته می‌شود.

2- تا نیمه اول سال 1400، نقل و انتقال اینترنتی خودروها فقط در دو مرکز میثم و خاوران در استان تهران قابل انجام بوده است. در هر کدام از این مراکز، یک لاین جداگانه با ظرفیت پذیرش اینترنتی 200 خودرو در روز وجود دارد. اما از آنجایی که این ظرفیت هنوز تکمیل نشده، طرح شماره‌گذاری اینترنتی در سایر مراکز تعویض پلاک هنوز فعال نشده است. البته برنامه پلیس راهور برای بلندمدت این است که تمامی مراکز تعویض پلاک در سراسر کشور، به این ویژگی جدید مجهز شوند.

3- برای انجام شماره‌گذاری اینترنتی خودرو، هم فروشنده خودرو و هم خریدار خودرو، ابتدا باید به دفاتر پلیس+10 بروند و احراز هویت و احراز سکونت را انجام دهند.

4- بعد از مراجعه و تکمیل مدارک لازم در پلیس+10، فروشنده خودرو باید به سامانه نقل و انتقال اینترنتی خودرو (سامانه سخا) که زیرمجموعه سامانه راهور 120 است، مراجعه کند. همچنین اگر موبایل هوشمند دارید، می‌توانید از اپلیکیشن پلیس من نیز برای انجام این کار استفاده کنید.

5- فروشنده خودرو باید از طریق سامانه sakha.epolice.ir مشخصات خودرو و مدارک لازم را آپلود کند. همچنین در صورت وجود خلافی، می‌تواند از طریق همین سامانه، برای پرداخت جریمه‌هایش (با تسویه حساب آنی) استفاده کند.

6- بعد از ثبت مشخصات و مدارک خودرو، فروشنده باید با داشتن «کد ملی خریدار» و همچنین «نام و نام خانوادگی خریدار»، مشخصات وی را در سامانه سخا وارد کند.

7- بعد از صحت‌سنجی اطلاعات، پیامکی مبنی بر درخواست انتقال خودرو هم برای فروشنده و هم برای خریدار، ارسال می‌شود. بعد از دریافت این پیامک، خریدار نیز باید به سامانه سخا مراجعه کرده و مشخصات خودروی انتقالی را مشاهده کند. در صورتیکه خریدار، پلاک آزاد داشته باشد، امکان انتخاب پلاک نیز برای او وجود خواهد داشت.

8- لازمه انجام انتقال سند اینترنتی خودروها، به‌روز بودن اطلاعات متقاضیان (هم خریدار و هم فروشنده) در سامانه پلیس راهور است. بنابراین آنهایی که در دو سال اخیر، حداقل یکبار به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده‌اند، فقط می‌توانند از این خدمت جدید، استفاده کنند.

9- شماره‌گذاری اینترنتی، فعلا برای خودروهای حمل بار و پلاک عمومی، امکان‌پذیر نیست.

10- متقاضیانی که وکالتنامه تعویض پلاک دارند، فعلا نمی‌توانند از طرح شماره‌گذاری اینترنتی خودرو استفاده کنند.

11- افراد حقوقی شامل شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادها، فعلا نمی‌توانند از طرح شماره‌گذاری اینترنتی خودرو استفاده کنند.

12- در صورتیکه فروشنده خودرو، مالکیت شش‌دانگ وسیله نقلیه را نداشته باشد، فعلا نمی‌تواند از طرح شماره‌گذاری اینترنتی خودرو استفاده کند.

13- یکی از مدارک مهم برای انجام نقل و انتقال سند خودرو بصورت اینترنتی، داشتن بیمه‌نامه معتبر و همچنین داشتن معاینه‌فنی معتبر است. بنابراین اگر یکی از این دو مورد را ندارید، نمی‌توانید از طرح شماره‌گذاری اینترنتی خودرو استفاده کنید.

منبع: ماشینچی