به گزارش پارس نیوز، 

مطمئنا تا به امروز برای شما هم پیش آمده که بخواهید در حد بودجه مدنظر به جای خودرو صفر کیلومتر، یک خودرو کارکرده خریداری کنید. از آنجایی که خرید خودرو دست دوم پیچیدگی‌های فراوانی دارد، انجام آن ممکن است یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌هایی باشد که در طول زندگی انجام می‌دهید. خریداران کم تجربه معمولا به وضع ظاهری خودرو اهمیت بیشتری می‌دهند که در اغلب مواقع این اشتباه برای آنها بسیار گران تمام خواهد شد.

تعیین ارزش خرید خودروهایی که توسط دلالان، نمایشگاهیان یا سایت‌های مربوطه به فروش گذاشته می‌شود به فاکتورهایی همچون وضعیت رنگ بدنه، تعیین میزان سلامت موتور، وضعیت مدارک و اسناد خودرو بستگی دارد که مطمئنا بررسی دقیق چنین مواردی نیاز به دانش فنی یا تجربه فراوان دارد؛ البته ناگفته نماند که در این میان استفاده از کارشناسان زبده و قابل اطمینان تا حدودی می‌تواند وخامت اوضاع را کاهش دهد. در ادامه راه‌هایی بازگو می‌شود تا اگر به کارشناسان حوزه خودرو دسترسی ندارید، بتوانید با توجه به این نکات تا حدودی خودرو دست دوم یا کارکرده مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

نکات کلیدی در مورد وضعیت ظاهری خودروهای کارکرده

نکات مهم قبل از خرید خودروهای دست دوم

در هنگام خرید یکی از ابتدایی‌ترین مواردی که باید به آن دقت کرد این است که کارکرد مفید هر ماشین دست دوم در طی یک سال برابر 20 الی 25 هزار کیلومتر است؛ بنابراین اگر خودرویی که تاریخ تولید آن مربوط به سال 94 است و کارکرد آن 120 هزار کیلومتر است، به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند یک خودرو خانگی و کم کارکرد باشد. بهتر است از زوایای مختلف بدنه خودرو را مورد بررسی قرار داد. اگر خودرو مورد نظر کاملا بی‌رنگ و فاقد تصادف باشد در تمامی نواحی بدنه، رنگ خودرو یکنواخت بوده و هیچ موجی روی آن دیده نمی‌شود. دقت کنید اگر درب‌ها و چارچوب بدنه موازی نباشند یا در بخش‌هایی از بدنه موج وجود داشته باشد به جرات می‌توان گفت که در چنین بخش‌هایی تصادفی رخ داده و سعی شده با صافکاری یا نقاشی برطرف شود.

با استفاده از قلم‌های تشخیص رنگ می‌توان تا 70 درصد موارد رنگ شدگی را تشخیص داد. این قلم‌ها به قسمت‌های بی‌رنگ بدنه چسبیده و به سختی جدا خواهند شد، اما در قسمت‌های رنگ و بتونه شده به راحتی از بدنه خودرو جدا می‌شود. ناگفته نماند که قلم تشخیص رنگ تنها در مواردی کاربرد دارد که در زیر کار بتونه استفاده شده باشد؛ بنابراین در مواردی که قطعات تعویض و سپس رنگ‌کاری شده باشند، احتمال خطای آن‌ها زیاد خواهد بود.

برای اینکه بتوانید تمامی بخش‌ها و جزئیات خودرو را به دقت بررسی کنید، بهتر است که در روشنایی روز (نور آفتاب) برای خرید خودروهای کارکرده اقدام کنید. این موضوع زمانی اهمیت فراوان پیدا می‌کند که بخواهید بدون هیچ ابزاری قطعات رنگ شده را از قطعات اصلی تشخیص دهید.

به خاطر داشته باشید که قطعه رنگ شده توسط نقاش، هر چقدر هم که با دقت و مهارت رنگ شده باشد، باز هم با کمی دقت قابل تشخیص است. همیشه قسمت رنگ شده به علت تازه یا کهنه بودن رنگ با سایر قسمت‌های بدنه کمی اختلاف رنگ دارد، بنابراین اگر در نور آفتاب و با دقت به آن نگاه کنید حتما در اغلب مواقع می‌توان بخش رنگ شده را تشخیص داد.

نکات کلیدی در مورد وضعیت فنی خودروهای دست دوم

نکات مهم قبل از خرید خودروهای دست دوم

اگر ماشین به سختی روشن شد (اصطلاحاً با تک استارت روشن نشد)، ممکن است عمر مفید باطری به پایان رسیده یا یکی از قطعات الکترونیکی خودرو دچار خطا یا مشکل شده باشد. برای اطلاع از وضعیت سلامت قطعات برقی و سنسورهای خودرو بهترین کار مراجعه به نمایندگی رسمی خودرو مورد نظر یا کمک گرفتن از دستگاه‌های دیاگ است. قبل از اینکه بخواهید خودرو مورد نظر را روشن کنید، حتما روغن آن را چک کنید تا از میزان و رنگ آن مطلع شوید. در صورتی که مقدار روغن کم یا رنگ آن خیلی سیاه بود، از فروشنده بخواهید تا زمان آخرین زمان سرویس خودرو را به شما اطلاع دهد؛ زیرا در چنین مواردی ممکن است خودرو روغن‌سوزی داشته باشد. خودرو مورد نظر را بیشتر از 5 دقیقه روشن بگذارید و دور موتور خودرو را با فشار دادن پدال گاز بالا ببرید؛ زمانی که دور موتور بالا می‌رود، هیچ نوع دود سیاه یا آبی رنگی نباید از اگزوز خارج شود. یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص سلامت موتور ماشین این است که انگشت خود را درون لوله اگزوز قرار دهید، در صورتی که دوده موجود در این قسمت به صورت پودر باشد ماشین سالم است، اما اگر انگشتتان چرب یا خیس شد خودرو روغن‌سوزی داشته یا به خاطر خرابی واشر رینگ پیستون، بخار روغن بیش از حد نرمال از اگزوز خارج می‌شود. در مواردی برخی از افراد سودجو به منظور جلوگیری از مشاهده بخار روغن توسط کارشناس یا خریدار، مقداری روغن با غلظت بسیار بالا را به روغن‌موتور خودرو معیوب اضافه می‌کنند که در بازار به اس تی پی (STP) معروف است.

از لحاظ فنی گیربکس نیز یکی از بخش‌های مهمی است که باید قبل از خرید ماشین‌های دست دوم بررسی شود. هنگام رانندگی در سرعت‌‎های بالا دنده معکوس را امتحان کنید؛ با انجام این عمل تا حدی می‌توان از سلامت گیربکس مطلع شد. مطمئنا اگر صدای خرخر به گوش رسید یا دنده‌ها اصطلاحاً رد کردند، گیربکس نیاز به تعمیر دارد. لرزش خودرو بعد از حرکت در دنده یک و با دور موتور پایین، نشانگر زمان تعویض دیسک و صفحه است؛ همچنین اگر دنده یک و دنده عقب نیز به سختی جا بروند، احتمالاً صفحه کلاچ رو به اتمام است.

یکی دیگر از راه‌های بررسی میزان سلامت دیسک و صفحه این است که دنده 3 را درگیر کنید و بعد از آزاد کردن ترمز دستی به آرامی پایتان را از روی کلاچ بردارید. اگر ماشین درجا خاموش شد دیسک و صفحه سالم است، اما حتی اگر چند سانتی‌متر حرکت کرد و بعد خاموش شد، دیسک و صفحه در وضعیتی است که باید تعویض شود.

اگر قصد دارید میزان سلامت ترمز خودرو را بررسی کنید می‌توانید وقتی موتور خاموش است، پدال ترمز را چند بار فشار دهید، سپس در همان حالت ماشین را روشن کنید؛ در این زمان در صورت سالم بودن سیستم ترمز، پدال ترمز به‌آرامی پایین خواهد رفت. به خاطر داشته باشید که لرزش خودرو در زمان ترمز، نشان دهنده نقص دیسک‌های ترمز در چرخ‌های جلو است که اگر تعمیر نشود می‌تواند خرابی‌های پرهزینه‌ای را برای مالک خودرو به همراه داشته باشد.

نکات کلیدی در مورد وضعیت اصالت خودروهای کارکرده

نکات مهم قبل از خرید خودروهای دست دوم

به خاطر داشته باشید که پیش از خرید خودروهای دست دوم موردنظر، از فروشنده بخواهید کارت ماشین، کارت سوخت، سویچ اصلی و یدک، بیمه نامه، سند خودرو، برگ سبز کارخانه و برگه معاینه فنی را به شما تحویل دهد؛ بنابراین تا زمانی که از صحت‌و‌سقم همه مدارک گفته شده اطمینان حاصل نکرده‌اید، مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت نکنید و از امضا هرگونه قولنامه خودداری کنید.

بیمه نامه خودرو نیز از موارد مهمی است که باید هنگام خرید خودرو به آن دقت کنید، اگر زمان کمی به ابطال بیمه نامه باقی مانده بود، می‌توانید از فروشنده ماشین تخفیف بگیرید.

برگه عدم خلافی یکی از مهم‌ترین اسنادی است که در زمان خرید خودروهای دست دوم باید به آن توجه کرد. این برگه که نشان دهنده پرداخت کامل جریمه‌های خودرو است، باید توسط فروشنده پرداخت و به خریدار ارائه شود. خلافی همیشه با یک هفته تأخیر اعلام می‌شود؛ بنابراین بهتر است در برگه جریمه قید شود که خلافی در چه تاریخی تسویه شده و چه تاریخی باید دوباره بررسی شود.

برگه تسویه عوارض شهرداری که باید در دفاتر خدمات الکترونیکی تنظیم و ارائه شود نیز یکی از مدارک لازم برای معاملات خودروهای دست دوم است. این برگه همان عوارض شهرداری است که مالک خودرو باید در پایان هر سال جاری آن را پرداخت کند.

با توجه به موارد مطرح شده در بالا اگر می‌خواهید بدون دردسر ماشین‌های دست دوم سالم، مطمئن و کارشناسی شده خریداری کنید یا اگر می‌خواهید در کمترین زمان و بدون پرداخت هزینه‌هایی همچون کارشناسی و کمسیون، خریدی امن و بدون حاشیه را تجربه کنید فقط کافی ست اپلیکیشن خودرو ۴۵ را دانلود کنید.

پس از نصب اپلیکیشن خودرو45 می‌توان با مشاهده‌ اطلاعات کامل کارشناسی خودرو اعم از رنگ، کارکرد، مدارک و غیره؛ قیمت پیشنهادی‌ را در اپلیکیشن اعلام کرد. البته لازم به ذکر است برای دسترسی به مجموعه ماشین‌های کارشناسی شدهخودرو45 باید با دفتر مرکزی این شرکت تماس گرفته و کد فعالسازی را پس از هماهنگی‌های لازم دریافت کنید.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خودرو45 می‌توانند از طریق ایمیل info@khodro45.com و یا شماره 44204009_021 با این مجموعه ارتباط برقرار کنند.

انتها یپیام/