فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پارس‌نیوز اظهارداشت: سازوکار عرضه محصولات در بورس کالا یکی از بهترین روش‌های تعادل سازی بازار چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌الملل است. این روش می‌تواند به کشف قیمت کمک و در پروسه فروش محصولات مثمرثمر واقع شود.

وی افزود: ایجاد بازارهایی که به هرشکل موجبات دونرخی یا چند نرخی بودن محصولات را فراهم می‌سازد، علاوه بر اینکه فضای رقابتی ناسالم را ایجاد می‌کند، موجب می‌شود سهام‌داران و ذی‌نفعان از منافع آن محروم شوند.

فراهم سازی سازوکارها و شفافیت بازار بورس

آقا بزرگی تصریح کرد: سازوکارهای حال حاضر در ارتباط با کمبود عرضه ناشی از توقف تولید به مناسبت صرفه جویی در مصرف برق است اما می‌توان اظهار داشت که کوتاه مدت است و در بازه زمانی طولانی نه تنها موجب کاهش قیمت محصولات در بورس می‌شود بلکه موجبات افزایش سودآوری شرکت‌های عرضه‌کننده را به دلیل کثرت عرضه و تسریع در جذب نقدینگی حاصل از فروش را فراهم می‌سازد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت‌‌وگو خاطرنشان کرد: علی‌رغم آنکه مخالفت‌هایی ازسوی ذی‌نفعانی که مانع تراشی ، وجود دارد اما می‌توان عنوان کرد در صورت فراهم‌سازی این سازوکارها فضای تعادل و شفافیت در بازار رقم خواهد خورد.