به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر علی صالح آبادی - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار – در ابتدای این نشست به عملکرد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در مجموع ارزش بازار های بورس و فرابورس از ۲۲۰ میلیارد تومان در ابتدای سال به ۵۰۶ میلیارد تومان رسیده و بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافته است که این ارزش بیشترین ارزش بورس در بازار سرمایه است.

وی افزود: هم چنین حجم معاملات بورس از ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در دوره مشابه سال گذشته به ۸۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده و بیش از چهار برابر شده است که این میزان نشان دهنده ی این است که نقدینگی زیادی به سمت بورس سرازیر شده است.

صالح آبادی ادامه داد: ارزش معاملات فرابورس نیز از ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از مشابه سال گذشته به ۲۴هزار میلیارد تومان رسیده و بیش از دو برابر شده است. علاوه بر این دفعات معاملات بورس از پنج میلیون دفعه در مدت مشابه سال گذشته به ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده و بیش از سه برابر شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: هم چنین شاخص کل بورس از ۳۸ هزار و ۴۱ واحد در ابتدای سال به حدود ۸۲ هزار واحد رسیده و ۱۱۶ درصد رشد کرده است. شاخص فرابورس نیز از ۴۴۳ واحد در ابتدای سال به ۸۰۰ واحد رسیده و رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرده است

وی عنوان کرد: در بورس کالا حجم معاملات قرارداد آتی سکه از ابتدای سال گذشته تا به امروز ۲۹ هزار میلیارد تومان بوده و امسال این میزان به ۱۶ هزار میلیارد رسیده است که کاهش ۴۳ درصدی را نشان می دهد.

به گفته صالح آبادی کاهش حجم معاملات آتی سکه خبر مثبتی بوده و نشان دهنده ی ایجاد ثبات در بازار سکه و ارز است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: در بخش سایر کالاهای بورس کالا مجموعا ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان حجم معاملات این بخش بوده که در نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که حجم معاملات بورس انرژی از ابتدای سال تاکنون به ۳۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

صالح آبادی در ادامه به معاملات آنلاین اشاره کرد و گفت: امروزه با ایجاد زیرساخت های معاملات آنلاین ۷۰ درصد دفعات معاملات از طریق معاملات آنلاین انجام شده و ۴۰ درصد ارزش معاملات از طریق این معاملات صورت می گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: بنابراین با زیرساخت های مناسب که برای دسترسی معاملات آنلاین ایجاد شده است، کمک می کند تا بازار سرمایه راحت تر در کشور توسعه یابد.

وی با بیان این که ۱۰۵۰ ایستگاه معاملاتی کارگزاری در سراسر کشور وجود دارد، از راه اندازی اتاق معاملات خبر داد و عنوان کرد: قرار است به جای این که کارگزاران در سراسر کشور پراکندگی داشته باشند، اتاق معاملاتی تشکیل شده و چندین معامله در یک اتاق حضور داشته باشند که این موضوع در حال پیگیری است.

صالح آبادی با بیان این که تا پایان سال امکان خرید خرد کالا در بورس کالا فراهم می شود، گفت: بحث خرید خرد کالا در بورس کالا دنبال شده و قرار است تا پایان سال امکان خرید خرد کالا در این بورس فراهم شود تا مشتریانی که قصد دارند در مقیاس خرد خرید انجام دهند بتوانند از این بازار استفاده کنند.

امکان معامله سلف موازی تا پایان سال

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: علاوه بر این دستورالعمل سلف موازی استاندارد تهیه شده و به بورس کالا ابلاغ شده است و در هیات پذیرش بورس کالا به تصویب رسیده است که امیدواریم تا پایان سال امکان معامله سلف موازی فراهم شود.

اولین معامله بازار ایده در بازار بورس

وی در ادامه به راه اندازی بازار ایده در فرابورس اشاره کرد و افزود: دستورالعمل بازار ایده در فرابورس به تصویب رسیده و به این بازار ابلاغ شده است که تا پایان سال اولین معامله بازار در فرابورس انجام شود.

صالح آبادی اضافه کرد: بازار ایده ظرفیت و پتانسیل بالایی داشته و باید نوآوری جوانان ارج نهاده شود. بنابراین این بازار می تواند از حلقه اتصال دانشگاه ها و تولید را فراهم کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به اصلاح دستورالعمل معاملات بورس تهران و فرابورس اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اقداماتی که اخیرا انجام شد اصلاح دستورالعمل معاملات بورس تهران و فرابورس در خصوص اوراق مشارکت و اوراق اجاره بود و با این اصلاح این امکان فراهم شد که عرضه ی اولیه اوراق مشارکت و اجاره براساس حراج اتفاق بیافتد.

صالح آبادی یادآور شد: در حال حاضر اوراق مشارکت یا اجاره به قیمت اسمی ۱۰۰ هزار تومان عرضه می شود و بازارگردان اوراق متعهد است که بازخرید اوراق را به قیمت اسمی تضمین کند که با اصلاحی که اتفاق افتاده است این امکان فراهم می شود که عرضه ی اولیه به قیمت حراج باشد.

وی عنوان کرد: این اصلاح کمک می کند تا حجم اوراق مشارکت و اجاره در راستای تامین مالی بیشتر شود. البته موسسات رتبه بندی در این خصوص وجود دارند که مقررات آن در شرف نهایی شدن بوده تا ریسک اوراق را مشخص کنند.

اظهار تمایل موسسات رتبه بندی خارجی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اظهار تمایل موسسات رتبه بندی خارجی خبر داد و افزود: برخی موسسات رتبه بندی خارجی اظهار علاقه مندی کردند که در بورس تهران مشارکت داشته باشند که جزییات آن در آینده مشخص می شود.

انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی

صالح آبادی در ادامه به انتشار اوراق خزانه اسلامی اشاره کرد و افزود: آیین نامه خزانه اسلامی در دولت تصویب شده و جزییات آن در جلساتی که با خزانه داری کل کشور برگزار شده مشخص شده است. بنابراین بی صبرانه منتظر هستیم که اولین بسته ی این اوراق هزار تومانی منتشر شده و در بازار ثانویه بورس عرضه شود.

وی یادآور شد: زیرساخت های معاملاتی انتشار این اوراق در بازار سرمایه به طور کامل فراهم شده و تنها منتظر خزانه داری کل هستیم تا اولین بسته این اوراق در بازار سرمایه منتشر شود.

به گفته رییس سازمان بورس اوراق خزانه اسلامی ابزار جدیدی بوده که نرخ سود و کوپن سود نداشته و به قیمت اسمی و در سررسید یکساله منتشر می شود، ولی در بازار فرابورس می تواند به زیر قیمت اسمی مورد معامله قرار گیرد.

صالح آبادی ادامه داد: تفاوت قیمت کشف شده این اوراق در فرابورس با قیمت اسمی، سود دارنده اوراق را مشخص می کند و این اوراق بدون ریسک بوده و بازار گردان رسمی ندارد، ولی شرکت های تامین سرمایه اعلام آمادگی کرده اند تا بازار گردانی این اوراق را انجام دهند.

انتشار اوراق استصناع و اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام

وی در ادامه به انتشار اوراق جدید در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: دستورالعمل اوراق استصناع به تصویب رسیده و قبل از پایان سال این اوراق منتشر می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: هم چنین مجوز اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام برای یک شرکت صادر شد ولی شرکتی که این مجوز را دریافت کرد به دلیل بالا رفتن قیمت سهم از انتشار آن منصرف شد.

انتشار صورت های مالی مبتنی بر استاندارد های بین المللی

صالح آبادی در ادامه گفت: استاندارد های بین المللی حسابداری در هیات مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده و اولین صورت حساب های مالی مبتنی بر استاندارد های بین المللی از سال ۹۴ به بعد منتشر می شود.

وی یادآور شد: هم چنین زبان گزارشگری مالی (XBRL) که اخیرا در شرکت های تولیدی فعال شده است برای سایر شرکت هایی که در بخش های خدماتی فعالیت می کنند توسعه خواهد یافت و تا پایان سال شکلی از تحلیل را به بازار سرمایه ارائه خواهیم داد تا سرمایه گذاران بخواهند تحلیل های جامع تری داشته باشند.

ایجاد کنترل داخلی و حاکمیت شرکتی در شرکت ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: هم چنین کنترل داخلی در بسیاری از شرکت ها فعال شده و به ایجاد حاکمیت شرکتی کمک می کند و پاسخ گویی به سهامداران نیز افزایش می یابد.

صالح آبادی یادآور شد: در حال حاضر واحد کنترل داخلی در بسیاری از شرکت ها شکل گرفته و سهامداران باید با مطالعه در مجامع شرکت ها از هیات مدیره ها بخواهند که در قبال آن پاسخ گو باشند.

وی ادامه داد: این در حالی است که دستورالعمل حاکمیت شرکتی نیز نهایی شده و در دستور کار هیات مدیره سازمان بورس قرار دارد تا بتواند به پاسخ گویی مدیران در قبال سهامداران کمک کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: هم چنین مقدمات مرکز میانی امضای دیجیتال در بازار سرمایه فراهم شده و سعی می کنیم که امضای دیجیتال را در این بازار توسعه دهیم، زیرا در این صورت سرمایه گذاران با اطمینان می توانند در بازار سرمایه فعالیت کنند.

راه اندازی صندوق پروژه در ساختمان و پتروشیمی

صالح آبادی به راه اندازی صندوق پروژه در بخش ساختمان و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: قرار است قبل از پایان سال اولین صندوق پروژه در فرابورس پذیره نویسی شده و معاملات ثانویه آن انجام شود.

حمایت از بازار سرمایه

وی وضعیت فعلی بازار را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه خوشبختانه با هماهنگی های لازم مقرر شده است که سازمان خصوصی سازی که عرضه کننده ی سهام دولت است حتما عرضه های آینده خود را با هماهنگی های بورس و فرابورس انجام دهد تا بازار دچار مشکل نشود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: هم چنین حقوقی های معتبر در بازار سرمایه نیز عرضه ی خاصی نخواهند داشت و تنها طرف تقاضا را تقویت می کنیم.

صالح آبادی در ادامه افزود: هم چنین در راستای حمایت از بازار سرمایه اوراق اختیار فروش تبعی از روز شنبه منتشر شده و در آینده نیز منتشر می شود تا بازدهی مشخصی برای سرمایه گذاران تضمین شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر این اوراق برای شرکت های تاپیکو، چادرملو و پتروشیمی کرمانشاه منتشر شده و در سایر شرکت ها نیز در حال پیگیری است و با انتشار این اوراق این اطمینان برای سرمایه گذاران ایجاد می شود که حداقل سودی معادل سود بانکی در اختیار داشته باشند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: هم چنین صندوق توسعه بازار سرمایه که در سال گذشته راه اندازی شد قرار است با اضافه شدن منابع در اختیار این صندوق در بازار سرمایه فعال شود.

عرضه های اولیه در بورس و فرابورس

صالح آبادی در ادامه این نشست از عرضه های اولیه در بورس و فرابورس خبر داد و افزود: تا پایان سال قرار است شرکت های نفت سپاهان، هلدینگ سیمانی بانک ملی، آهن و فولاد ارفع، فولاد هرمزگان، گروه سرمایه گذاری بانک مسکن، برق عسلویه مپنا و پالایشگاه کرمانشاه در بورس و فرابورس عرضه شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: در حال حاضر در بازار فرابورس حدود ۵۰ شرکت تقاضای پذیرش در این بازار را ارائه کرده اند که در این راستا کارگروه در فرابورس تشکیل شده تا شرکت های متقاضی تعیین تکلیف شوند.

خبر تکمیل می شود…